ايب‌رئيس كميسيون سرمايه‌گذاری اتاق بازرگانی ايران گفت: شرایط اقتصادی حال حاضر کشور فضای سرمایه‌گذاری را نامساعد کرده و رویه‌های موجود امنیت سرمایه‌گذاری را با خطر مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۶۸۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 17 October 2018

مهدی علی‌پور اظهار داشت: فضای سرمایه‌گذاری به مفهوم عوامل موثر بر تصمیم یک سرمایه‌گذار بالقوه برای آغاز فعالیت در یک منطقه و ترغیب یک کارآفرین برای شروع به کار است؛ هر چقدر فضای سرمایه‌گذاری بهتر باشد جذب سرمایه در یک کشور نیز بیشتر می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شرایط اقتصادی حال حاضر کشور فضای سرمایه‌گذاری را نامساعد کرده و رویه‌های موجود امنیت سرمایه‌گذاری را با خطر مواجه کرده است.

علی‌پور ادامه داد: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌های خارجی صورت گرفت که نتایج خوبی هم به‌دنبال داشت، اما عدم برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی سبب شده است این زحمت‌ها به هدر رود؛ برای مثال بانک مرکزی موظف است بر اساس قوانین فیپا سود سرمایه‌گذاران خارجی، که مجوز سرمایه‌گذاری از ایران گرفته‌اند را به ارز در اختیارشان قرار دهد، اما بعضاً ماه‌ها بانک مرکزی ارز این سود را تخصیص نمی‌دهد.

وی به مثالی دیگر در این حوزه اشاره کرد و گفت: ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید برای سرمایه‌گذار خارجی باید تسهیل شود و قبلاً نیز در سامانه ثبت سفارش یک گزینه برای سرمایه‌گذار خارجی موجود بود که طبق آن اجازه ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات را داشت.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت یک‌شبه این امکان قانونی را حذف و ورود مواد اولیه را ممنوع کرد که این قبیل تصمیمات خلق‌الساعه سرمایه‌گذاران خارجی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پس از برجام جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۰ موافقت‌نامه ترجیهی دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها امضاء کرده است، گفت: این تفاهمنامه‌های بین‌المللی در تجارت بین کشورها تأثیرات مثبتی دارد و می‌تواند افزایش سرمایه‌گذاری را برای کشورمان به ارمغان بیاورد، اما تصمیمات خلق‌الساعه مانند ممنوعیت واردات حدود ١٣٦٠ قلم کالا، در مواردی باعث به خطر افتادن این توافق‌نامه‌ها شده و می‌تواند سبب شکایت کشورها در محاکم بین‌المللی از ایران شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار