روزانه چند کیسه، لیوان یک بار مصرف پلاستیکی و کیسه زباله استفاده می‌کنید و آیا تا کنون اصلا به پیامدهای محیط زیستی آن توجه کرده‌اید؟
کد خبر: ۶۶۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 16 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: امروز تصمیم گرفتم تا مقدار کیسه‌های پلاستیکی که در طول روز استفاده می‌کنم را حساب کنم. این کار را زمانی شروع کردم که اولین خرید روزانه‌ام را شروع کردم. در نانوایی 2 کیسه پلاستیکی، مرغ فروشی 5 کیسه و میوه فروشی 8 کیسه، خریدهای امروز من را در خود جای داد. فکرش هم ناراحت‌کننده است که من نوعی 15 کیسه پلاستیکی در یک روز استفاده کردم و قطعاً آن‌ها را به عنوان زباله راهی یک کیسه زباله بزرگ می‌کنم که هر 2 شب یک بار جلوی در خانه می‌گذارم. با یک حساب سرانگشتی با در نظر گرفتن تعداد همسایه‌هایم که قطعاً خریدهای روزانه مشابهی دارند حساب کردم که در کوچه ما روزانه 300 عدد پلاستیک که اغلب هم قابل تجزیه و گیاهی نیستند به عنوان پسماند از خانه خارج می‌شود.

 

مهمانی پلاستیکی

دیروز هم که خانه دختر عمه مریم دعوت داشتیم از سفره تا لیوان، قاشق و بشقاب و کارد و چنگال همه پلاستیکی بودند تا به قولی زحمت شست‌وشو نداشته باشیم. آخر سر باور نمی‌کنید که برای 10 نفر مهمان 5 کیسه زباله ظروف یک بار مصرف پلاستیکی راهی سطل آشغال شد و با پرس‌وجویی هم که کردم حدود 100 هزار تومان صرف خرید این ظروف رنگارنگ شده بود. از هر طرف که نگاه می‌کنم اقتصادی نیست و هم به ضرر صاحبخانه است و هم محیط‌زیست. این داستانی است که این روزها خیلی از ما در مراسم و مهمانی‌ها با آن مواجه می‌شویم در حالی‌که نمی‌دانیم که چه ظلمی به طبیعت، محیط زیست و در نهایت خودمان که به محیط زیست برای بقاء نیاز داریم، کرده‌ایم.

تمایل شهروندی

اینجا بازارچه میوه و تره‌بار است و از مردمی که برای خرید به اینجا آمده‌اند درباره اهمیت استفاده از کیسه‌های تجدیدپذیر سوالاتی می‌کنم.

عاطفه زن جوانی که چند کیسه پارچه‌ای برای خرید سبزیجات همراه دارد، می‌گوید: این کیسه‌ها را در یک برنامه که توسط سازمان مردم نهاد برگزار شده بود، هدیه گرفته‌ام.

وی ادامه می‌دهد: با توضیحاتی که درباره عدم تجزیه‌پذیری کیسه پلاستیکی در این برنامه شنیده‌ام خود را موظف به حذف کیسه پلاستیکی کرده‌ام تا در تخریب محیط زیست نقش کمتری داشته باشم.

مرد 36 ساله‌ای که گویا زیاد به این موضوع نگاه جدی ندارد نیز بیان می‌کند: همه برای خرید از کیسه پلاستیکی استفاده می‌کنند و حتماً مسوولان شهر راهی برای تجزیه کردن آن پیدا می‌کنند.

اردلان می‌افزاید: وقت تهیه یا استفاده کیسه پارچه‌ای ندارم، ضمن اینکه کیسه پارچه‌ای را باید شست اما نایلون خرید را دور می‌اندازیم و در نهایت شهرداری آنها را جمع می‌کند و به محل جمع‌آوری زباله می‌برند.

دست به کار شدن مسوولان

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به آغاز پویش شهر بدون پلاستیک در شیراز می‌گوید: این حرکت مردمی از اردیبهشت‌ماه 97 آغاز شده است.

سعید محمودی می‌افزاید: مردم باید به این واقعیت واقف شوند که پلاستیک در چرخه طبیعت قابل تجزیه نمی‌شود و استفاده بی‌رویه از کیسه‌های پلاستیکی در زندگی روزمره آسیب رساندن به محیط زیست است.

وی با ابراز رضایت از ملزم شدن فروشگاه‌های بزرگ شهر به استفاده از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر عنوان می‌کند: در کارگروه مدیریت پسماند استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و نظارت مستقیم صنعت، معدن و تجارت و اداره محیط زیست این اقدام مورد تاکید و تصویب قرار گرفت تا شاهد کاهش ورود پلاستیک تجزیه‌ناپذیر به چرخه محیط زیست باشیم.

محمودی ادامه می‌دهد: البته برای بررسی حسن اجرای این مصوبه و عملیاتی شدن آن سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره‌های مرتبط با محیط زیست استان بر عملکرد فروشگاه‌های بزرگ در این حوزه نظارت و بازررسی می‌کنند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش استفاده از کیسه و ظروف پلاستیکی یک بار مصرف اظهار می‌کند: اهدای کتاب محیط زیستی و کیسه پارچه‌ای به کودکان در نقاط مختلف استان از اقداماتی است که برای تسریع این فرهنگ سازی در برخی روستاهای استان انجام شده است.

بار زندگی مدرن بر دوش محیط زیست

یک کارشناس محیط زیست نیز با توصیف روندی که زندگی مدرن و ماشینی امروز بر زندگی گذاشته است، عنوان می‌کند: استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی که امروز در بسیاری از خانه‌ها باب شده ضربه جدی به ریشه محیط زیست است.

زهرا احمدی ادامه می‌دهد: این در حالی‌است که برای تجزیه شدن پلاستیک در طبیعت به حدود 500 سال زمان نیاز است و وقتی عمق این واقعیت را دریابیم باید خود را مسوول مصرف هر ذره پلاستیک در زندگی روزانه بدانیم.

وی نقش مادران در کاهش مصرف پلاستیک در خانه را کلیدی می‌داند و می‌گوید: اگر ظروف یک بار مصرف پلاستیکی را با ظروف یک بار مصرف کاغذی و گیاهی جایگزین کنیم، خدمت ارزنده‌ای به طبیعت کرده‌ایم.

احمدی استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای نگهداری یا مصرف مواد غذایی گرم را نیز نامناسب عنوان می‌کند و می‌افزاید: چای، غذای گرم و ... نباید در ظروف پلاستیکی ریخته شود زیرا عامل سرطان می‌شود و به ازای آن باید از ظروف گیاهی و کاغذی باید استفاده کرد.

از خودمان شروع کنیم

مدیر انجمن تشکل پاکسازان طبیعت فارس با ااشره به اقدامات این انجمن در حفظ محیط زیست شیراز اعلام می‌کند: در روز جهانی پاکسازی کوهستان مصادف با 4 مهرماه جاری، تشکل پاکسازان طبیعت فارس با توزیع کیسه پارچه‌ای بین کوهنوردان و گردشگران در دامنه کوه دراک اقدام به فرهنگ سازی در این حوزه کرد.

شهلا ایادی می‌افزاید: در برنامه‌های اخیر این تشکل نیز پاکسازی منطقه طبیعت‌گردی قلات در راستای طرح بی‌زباله با شعار ازخودمان شروع کنیم به انجام رسید.

وی اضافه می‌کند: این اقدام با حمایت و همراهی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس و جمعی از کارکنان و مشارکت، انجمن سبزاندیشان کلات سرخ زاگرس و دهیاری روستای قلات در راستای طرح نه گفتن به کیسه‌های پلاستیکی صورت گرفت تا این فرهنگ میان گردشگرانی که به این منطقه طبیعت گردی می‌آیند ترویج یابد.

ایادی با تاکید بر توزیع کیسه‌های قابل شستشو و چندبار مصرف در این برنامه می‌گوید: کیسه‌های ویژه لقمه با قابلیت شست‌وشو و استفاده طولانی مدت به جای کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف و قمقمه آب به جای بطری‌های آب معدنی و کیسه‌های پارچه‌ای ویژه خرید نیز بین گردشگران توزیع شد و پس از آن منطقه گردشگری قلات توسط همراهان پاکسازی شد.

وی از توزیع کیسه‌های پارچه‌ای در مناطق مختلف شیراز در فهرست کارهای این انجمن خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: این کیسه‌ها در کتابفروشی، نانوایی، هتل، سوپر مارکت‌های شهرک گلستان و سایر نقاط شهر میان شهروندان توزیع شد.

قطره قطره وانگهی دریا شویم

تصور نکنیم که اگر همه کاری را انجام می‌دهند ما نیز باید همان کار را کنیم یا اینکه یک دست صدا ندارد، پس بیایید دست به دست هم پلاستیک را از طبیعت و محیط زیستمان حذف کنیم.

‍ تو مگو همه به جنگند و ز صلحِ من چه آید

تو یکی نِه‌ای هزاری، تو چراغِ خود برافروز ...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار