تهیه کننده مستند سلمان این مستند را پروژه مشترک ایران و عراق دانست و گفت: پروژه سلمان از طرف دوستان عراقی و عتبه عباسی کلید خورد و با توجه به شرایطی که در کشور ما در حوزه فرهنگی و هنری رقم خورده است این طرح در قم هم مطرح شد و در حال تولید است.
کد خبر: ۶۶۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۹ 13 October 2018

به گزارش تابناک قم، سلمان فارسی بزرگ‌ترین صحابه پیامبر اکرم (ص) پس از امام علی (ع) است که لقب منا اهل‌البیت (ع) را به‌عنوان مدالی عظیم بر سینه دارد؛ کهن مردی که به دنبال حقیقت کوی به کوی گشت و پای در رکاب عشق گذارد و تندباد حادثه‌ها دست او را در دست پیامبر آخرالزمان (ص) گذاشت و او را محرم خانه نبوت و امامت کرد.

منا اهل‌البیت (ع) شد و به مرتبه‌ای رسید که پیامبر اکرم(ص) نسل او را بازوان آینده دین و مصداق یخرج المشرق دانست؛ هرچه پیامبر(ص) و حضرت بوتراب از او گفتند و هرچه خدا او را در میان صحابه پیامبرش دست‌نیافتنی‌تر کرد، غبار و تندباد فراموشی روزگار بیشتر بر او تاخت، تا جایی تاخت که امروز او را مهجورترین صحابه رسول‌الله می‌دانند چون این روزها هیچ نسلی با فیلم و سریال و... خاطره ندارد.

خاطره‌های نسل‌های ما با مختار، شوذب خزانه‌دار و ابراهیم بن مالک و عبدالله بن زبیر با آن چرخ گردانش گره‌خورده است ولی کسی نیست که سلمان را به یاد آورد؛ همت‌های هنرمندان این ساحت به‌اندازه بزرگی و مقامش بلند نبود تا این ستاره درخشان را پس از 1400 سال به آسمان دیدگان جهانیان بیاورند.

سال‌ها گذشت تا خادمان آستان قمر بنی‌هاشم (ع) آستین‌ها را بالا زدند تا رنگ‌ها را در قاب جادویی در هم بیامیزند و زندگی این صحابی بزرگ رسول خدا را که بیش از یک صحابی بود را به تصویر بکشند.

ساخت این پروژه و روزهای آخر فیلم‌برداری در مجموعه سینمایی نور تابان در کیلومتر 55 قم تهران بهانه‌ای بود تا در جریان این رویداد بزرگ هنری و تاریخی قرار بگیریم.

در ابتدا پس از ورود به لوکیشن اصلی فیلم با جعفر ادیب هم‌سخن شدیم؛ او مجری طرح بود و در ابتدا ترسیم کلی از کلیت طرح را برای ما ارائه کرد.

وی در ابتدا از مدیریتش در دفتر شبکه ماهواره‌ای کربلا وابسته به عتبه حسینی در ایران و مجری طرح این پروژه گفت و اجرای این طرح را منتسب به عتبه عباسی ذکر کرد، ادیب گفت که دکودرام (مستند داستانی) سلمان فارسی به‌ تهیه‌کنندگی اصلی عتبه عباسی و کارگردانی ازهر خمیس، کارگردان عراقی و تیم تولیدی از ایران به تهیه‌کنندگی سید مجتبی طباطبایی و.... در حال ساخت است.

شش ماه پیش، پیش‌تولید و بازنویسی فیلم‌نامه شروع شد و با توجه به اینکه عتبه عباسی چند تجربه کاری را ازجمله حضرت خدیجه (س) و حضرت ابوطالب (ع) و جناب مالک اشتر به کارگردانی ازهر خمیس تولیدشده است این پروژه نیز با تجربیات قبلی آغاز شد و با توجه به اهمیت کار، این فیلم در دو نسخه فارسی و عربی تهیه می‌شود.

عتبه عباسی، مجری اصلی ادیب دوباره از فعالیت‌های دیگر عتبه عباسی گفت و بیان کرد که عتبه عباسی در راستای فعالیت فرهنگی و هنری خود مرکزی به نام الکفیل را ایجاد کرده که تولیدات فاخری را در عرصه‌های مختلف تولید کرده است؛ تلاش در زمینه فیلم‌سازی و انیمیشن و فعالیت‌های هنری اسلامی ازجمله رویکردهای جدی این مرکز بوده است.

هدف از تأسیس این مرکز نیز نشر تعالیم اسلامی و اهل‌بیت (ع) است و برای معرفی ارزش‌های اسلامی و تعالیم اهل‌بیت در سراسر دنیا نیز فعالیت‌ها به چند زبان انجام می‌شود.

الکفیل یک سال است برنامه‌های پخش زنده‌ای را در مناسبت‌های زنده کربلا انجام می‌دهد و به‌صورت فید به تمام شبکه‌های اسلامی ارائه می‌دهد؛ پخش زنده حرم ازجمله خدمات تلویزیونی این مرکز است.

ادیب از همکاری با مجموعه شهرک سینمایی نور تابان گفت که با همکاری این شهرک که متعلق به فیلم سینمایی فاخر محمد رسول‌الله (ص) است توانستیم این فضای منحصربه‌فرد را برای تولید این اثر به کار بگیریم.

خوشبختانه در زمینه فعالیت حرفه‌ای نیز فعالیت‌های گریم و طراحی لباس و فعالیت‌های کارگردانی حرفه‌ای و هنری و... به‌خوبی انجام می‌شود و تیم‌های حرفه‌ای در کنار هم حضور یافته و سعی داریم تا پس از سال‌ها مهجوریت جناب سلمان فارسی کاری درخور ایشان تولید کنیم؛ البته این کار در فرمت دکودرام تولید می‌شود به مدت 55 دقیقه از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد.

تیم حرفه‌ای ایرانی عراقی، مجری طرح از فعالیت یک تیم حرفه‌ای ایرانی عراقی برای تولید این اثر گفت و عنوان کرد که خوشبختانه همکاری خوبی بین این تیم ایجادشده است، با رایزنی‌هایی که انجام شد تیم حرفه‌ای در استان قم که تجربیات فاخری در اجرای فعالیت‌های هنری تاریخی داشتند را برای کار دعوت کردیم و خوشبختانه امروزه ثمرات شیرین آن نیز خود را در کار نشان می‌دهد.

حضرت سلمان بزرگ‌مردی که به درجه والای منا اهل‌البیت (ع) رسید؛ ولی هنوز کار فاخری در مورد ایشان تولید نشده است؛ البته آن‌گونه که شنیده‌شده سریال حضرت سلمان نیز توسط داوود میرباقری در حال تولید است که امیدواریم این پروژه به‌خوبی طی شود ولی این کار بیش از دو هفته فیلم‌برداری را طی کرد و تا یک ماه آینده مونتاژ و تدوین نیز به پایان می‌رسد.

هدیه عتبه عباسی به فعالان رسانه‌ای

مجری طرح دوباره گفت که این کار متعلق به آستان مقدس حضرت عباس(ع) است که بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار تمامی شبکه‌های دینی قرار می‌گیرد زیرا هدف اصلی نشر افکار و مکتب متعالی اهل‌بیت (ع) است.

گروه فنی و تصویربرداری این کار همکاران ما در شبکه کربلا وابسته به آستان مقدس امام حسین (ع) هستند؛ روزی که کارگردان این اثر یعنی ازهر خمیس به قم آمد با مراوداتی که انجام شد تصمیم بر این گرفته شد با تعامل با گروه‌هایی که در قم فعالیت‌های حرفه‌ای دارند این اثر را تولید کنیم؛ در نهایت سید مجتبی طباطبایی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان با استعداد و با رزومه قمی با این پروژه همراه شد و با سابقه خوبی که در تهیه کارهای و تولید فعالیت‌هایی چون دکودرام سیدالشهدا(ع) و سلف صالح و.. داشت سعی شد که از این تجربه استفاده شود.

در این طرح از یک بازیگر چهره استفاده شد که همان بازیگر نقش حضرت سلمان است که این نقش را حمید تاج دولتی به عهده دارد که از بازیگران خوب ایرانی است که نقش حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) سلمان حمید تاج دولتی از بازیگران خوب ایران است که در نقش حمزه عموی پیامبر در محمد رسول‌الله در بوی پیراهن یوسف نقش یوسف را داشتند.

مدیر دفتر شبکه ماهواره‌ای کربلا در آخر صحبت‌هایش از نظر آستان‌های مقدسه در توسعه و ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) سخن و عزم کارگردان‌های وظیفه مندی چون ازهر خمیس را در خدمت به تقویت حافظه دیداری مردم نسبت به اهل‌بیت (ع) ستود.

ملاحظات مخاطب شناسی عربی و فارسی در دکودرام انجام‌شده است،در میانه صحنه به سراغ سید مجتبی طباطبایی تهیه‌کننده اثر رفتیم تا از قالب و شکل کار برایمان بگوید؛ طباطبایی که از چهره‌های شناخته‌شده قم در زمینه هنر و آثار رسانه‌ای و تاریخی است این پروژه را پروژه مشترک ایرانی و عراقی دانست و گفت که این پروژه سلمان از طرف دوستان عراقی و عتبه عباسی کلید خورد و با توجه به شرایطی که در کشور ما در حوزه فرهنگی و هنری رقم خورده است این طرح در قم هم مطرح شد و خوشبختانه با این گروه همراه شدیم.

طباطبایی در ادامه به تشریح ویژگی‌های شخصیتی جناب سلمان فارسی پرداخت و عنوان کرد که جناب سلمان ازنظر پردازش‌های هنری در سال‌های اخیر جزو شخصیت‌های مهجور است؛ شخصیت حضرت شخصیتی بسیار پرتحرک و جستجوگر و پرانرژی در زمینه دیالوگ‌های بین دینی و حقیقت‌یابی است؛ ایشان سال‌های سال کوی به کوی در جستجوی حقیقت حرکت کردند تا به حقیقت محض یعنی اسلام براسند.

چرا دکودارم؟! تهیه‌کننده سلمان فارسی در ادامه با بیان این مطلب که سعی شده است در این اثر جلوه‌ای تازه از شخصیت ایشان مطرح شود گفت که در این کار به‌حسب تأثیرگذاری و ایجاد فهم بیشتر در مخاطب سعی شد که از قالب تازه‌ای در مستندسازی استفاده شد و به‌جای اینکه تنها از چند کارشناس استفاده شود به دنبال ارائه یک‌رویه داستانی مستند باشیم که البته این مسئله کار ما را بسیار سخت‌تر می‌کند؛ وقتی قرار است با حذف مصاحبه‌ها رویه را به شکل هنری و دراماتیک کردن کار با استفاده از المان‌های تاریخی جلو ببریم قطعاً کار دشوارتر و البته جذاب‌تر خواهد بود.

مشکلات و محدودیت‌ها، طباطبایی از سختی‌های کار گفت و به این نکته اشاره کرد که این نوع کارها نیازمند حمایت مسئولان است زیرا به‌راحتی نمی‌تواند این فعالیت‌ها را با گستره‌ای که می‌خواهیم انجام دهیم؛ افرادی که مسئول و صاحب امضا هستند باید زمینه‌های کار را ایجاد کنند؛ از ابتدا هم می‌دانستیم با این بودجه‌ها و با این شرایط اقتصادی کار سختی در پیش داریم ولی سختی‌ها را به جان خریدیم و پای در این مسیر نهادیم ولی در این بین باید از همکاری موسسه نورتابان که چنین شهرک عظیم و منحصربه‌فردی را در اختیار قرارداد نیز تشکر کرد.

دو نسخه عربی و فارسی برای دکورام سلمان

تهیه‌کننده از مشکلات مالی هم گفت و بیان کرد که با این اوصاف انتخاب عوامل با ملاحظاتی انجام شد و سعی شد که یک تیم حرفه‌ای این کار را انجام دهد؛ مستندهای بزرگی در سطح جهان ساخته می‌شود که سطح آن‌ها ازنظر وسعت کار از فیلم‌های درام کمتر نیست ولی در آثار دکودارم باید ملاحظات بیشتری در نظر گرفت و در ضمن باید به بحث جذابیت‌های بصری و جذب مخاطب نیز توجه داشت.

فیلم در دو نسخه عربی و فارسی ارائه می‌شود زیرا با توجه به اینکه مخاطبان عرب‌زبان ما نیز این اثر را در شبکه‌های جهانی مشاهده می‌کنند و با توجه که تبع هنری و ذهنی آن‌ها می‌بایست در چینش‌ها و دیالوگ‌ها و کارکترها تغییراتی داده شود که این ملاحظات در دو نسخه دیده‌شده است؛ یعنی تیم کارگردانی هنری که با نیروهای ایرانی هدایت می‌شود و کارگردان عراقی که کار را تهیه می‌کنند ملاحظات مخاطب شناسی خود را نیز به‌خوبی در نظر می‌گیرند و به همین خاطر ممکن است که اختلاف سلایق و نظراتی هم در برخی عرصه‌ها به وجود بیاید ولی با احترام به نظرات هم سعی می‌کنیم کار را به شکلی مخاطب ایرانی و خارجی آن را بپسندد ارائه کنیم.

ازهر خمیس: دکودرام سلمان، تعمیق کننده پیوند دو ملت است،در ادامه به سراغ ازهر خمیس کارگردان این اثر رفتیم تا حال و هوای فکر او را برای تولید این بجوییم؛ او گفت که از 5 ماه پیش به ایران آمدم با توجه به روابط قدیمی سینمایی من در ایران و همکاری با فعالان سینمایی ایران سعی کردیم یک کار موفق را با تجربیات قبلی تولید کنیم که خوشبختانه با عنایت حضرات معصومین (ع) و وجود مبارک امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) این کار شکل گرفت.

سلمان شخصیتی ممتاز دارد و فیلم ایشان نیز جذاب و متمایز خواهد بود، خمیس از شخصیت خاص جناب سلمان فارسی گفت که پروژه جناب سلمان فارسی با توجه به شخصیت خاص و ممتاز ایشان قطعاً کار متفاوتی نیز باید برای ایشان انجام شود؛ داستان زندگی ایشان نسبت به همه شخصیت‌های تاریخی صدر اسلام بسیار متفاوت است؛ اول از این جهت که ایشان عمری طولانی داشتند و در خلال مسیری که برای حقیقت‌یابی طی کردند چند بار مسیر خود را تغییر دادند و از دین زرتشت به مسیحیت و از آن به اسلام مشرف شد به همین جهت در انتخاب و چیدمان لوکیش ها باید دستی بازمی‌داشتیم که خوشبختانه در این شهرک سینمایی دست ما در این زمینه باز بود.

خمیس گفت این کار 55 دقیقه‌ای با کارگردانی و تهیه‌کننده تیم ایرانی و عراقی تولیدشده است و سعی شده که با توجه به کلیت کار، کاری درخور و شایسته باشد که در فضای یک کار دکوردارم که روایتی داستانی و مستند است چهره واقعی این حضرت و اتفاقاتی که در زندگی ایشان رخ‌داده شده به‌خوبی نمایش داده شود.

60 سکانس تا معرفی شخصیت درخشان‌ترین صحابی پیامبر و امام علی (ع)، این پروژه در 60 سکانس تهیه‌شده است و شخصیت ایشان از روز تولد تا تشرف ایشان به اسلام و همراهی ایشان با پیامبر و امام روایت‌شده است؛ سعی شده است زندگانی ایشان را به‌نوعی به تصویر بکشیم که چهره‌ای کامل در ذهن مخاطب شکل دهیم؛ مطمئن هستم که این پروژه که با همکاری ایرانی عراقی شکل گرفت نقش مهمی در پیوندهای هنری و فرهنگی بین دو ملت ایفا خواهد کرد و قطعاً در آینده به تولید آثار فاخر دیگر خواهد انجامید.

بازیگر نقش سلمان، امیدواریم غفلت‌های ما نسبت به حضرت سلمان به پایان برسد، حمیدرضا تاج دولتی بازیگر نقش سلمان در این پروژه که از بازی در نقش حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) در فیلم محمد رسول‌الله (ص) در این نقش ظاهرشده از فضای خوب این فیلم سخن گفت و افزود که این شهرک سینمایی محل خوبی برای ساخت این فیلم بود زیرا بهترین طراحان صحنه جهان برای ساخت این فضا تلاش کرده‌اند.

بازی در سه مقطع زمانی زندگانی حضرت سلمان، تاج دولتی گفت که در این فیلم بنده سه مقطع زندگانی 50 سالگی، 70 و 100 سالگی ایشان به من سپرده‌شده است؛ با مطالعاتی نیز که از شخصیت ایشان داشتم پی به وسعت و عظمت این چهره تابناک صدر اسلام و صحابی بزرگ پیامبر بردم و سعی کردم که این شناخت را در نوع بازی نیز تسری دهم.

ایشان سرگذشتی خاص و داشته است و واجب بود که در خصوص ایشان فیلمی ساخته‌شده است اما اینکه چرا ما ایرانی‌ها زودتر پیشگام نشدیم و این اثر در عراق کلید خورد هم از آن دست سؤالاتی است که در این میان مطرح است ولی بازهم اینکه این پروژه توسط این تیم شکل گرفت نیز جای تقدیر دارد.

سریال سلمان فارسی توسط داوود میرباقری در حال ساخت است،خوشبختانه این خبر را شنیدیم که کارگردان حرفه‌ای سینمای ایران داوود میرباقری در حال فعالیت در دوره پیش‌تولید سریال سلمان فارسی است که خبر خوبی بودیمکه امیدواریم در آینده نزدیک این کار به ثمر بنشینند و این شخصیت عظیم از زیر خروارهای غفلت و فراموشی که نسبت به ایشان داشته‌ایم خارج شود و به شناخت بیشتر و بهتری از ایشان برسیم.

یکی از علمای لبنان که شنیده بود در این زمینه فعالیت می‌کنم به بنده گفت که چرا شما ایرانی‌ها زودتر به فکر ساخت این اثر نیافتید که بنده نیز خبر ساخت سریال حضرت سلمان را به ایشان دادم و ایشان نیز خرسند شد.

سکانس آخر، فضای پر لوکیشن و فعالانه شهرک نورتابان فضای خوبی برای ارائه چهره‌ای تازه از حضرت سلمان به مخاطبانی دارد که هنوز معنی منا اهل‌البیت (ع) را به‌درستی نمی‌دانند. امید است که این دکودرام تاریخی بتواند شناخت بهتری به مخاطبانی بدهد که با این صحابی بزرگ رسول خدا و امام علی (ع) شناختی سطحی و در حد نام دارند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار