مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آمادگی و خدمت‌رسانی اورژانس فارس در روزهای بازگشایی مدارس خبر داد.
کد خبر: ۶۵۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 22 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: محمدجواد مرادیان، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۳۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، بازگشایی مدارس و آغاز علم‌آموزی در کشور، همچنین بیست و ششم شهریور، روز «اورژانس» را گرامی داشت و گزارشی از خدمات این مرکز از ابتدای سال جاری ارائه کرد.
وی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: به آمادگی نیرو‌های اورژانس در طرح روز بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: در این طرح، نقاط پرخطر و پرتردد شهر شیراز شناسایی شده و تیم‌های اورژانسی به‌صورت آمبولانس و موتورلانس، از یکم تا هشتم مهر در آن محل‌ ها مستقر هستند.
وی با بیان اینکه اورژانس یا فوریت‌های پیش بیمارستانی به عنوان خط مقدم پاسخگویی نظام سلامت در امور درمان فعالیت دارد، افزود: همواره نگاه به فعالیت این سازمان، ویژه، مهم و قابل توجه بوده و با حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تلاش شده است تا فعالیت‌های اورژانس با کمترین خدشه و به بهترین وجه به مردم ارائه شود.
مرادیان از خدمات‌رسانی پنج دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی شیراز، فسا، جهرم، لار، گراش در فارس، در زمینه خدمات اورژانس خبر داد و گفت: در حال حاضر در استان فارس ۱۸۴ پایگاه اورژانس زیر مجموعه این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها هستند.
رئیس اورژانس فارس تعداد پایگا‌ های اورژانس زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از این تعداد را ۱۳۵ پایگاه شامل ۵۹ پایگاه شهری و ۱۲۵ پایگاه جاده ای عنوان کرد.
وی، استقرار سه فروند بالگرد به صورت اجاره ای در خدمت اورژانس فارس و در شهرستان‌های شیراز، جهرم و لار، پنج دستگاه موتورلانس در استان و همچنین چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در سطح استان و در شهرهای شیراز، فسا و جهرم را دیگر خدمات مرکز اورژانس استان برشمرد و ادامه داد: مجموعه اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور حدود ۹۰۰ نیروی فعال، کار خدمات رسانی به بیماران و مصدومان را بر عهده دارند.

حمایت برنامه‌های توسعه ملی از توسعه خدمات اورژانس
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به توجه برنامه‌های توسعه چهارم، پنجم و ششم به خدمات اورژانس، گفت: برنامه چهارم و پنجم توسعه، بیشتر بر جاده‌های اصلی شهری و روستاهای دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر متمرکز بود، اما در برنامه ششم توسعه به استقرار پایگاه اورژانس در جاده ‌های فرعی و روستاهای دارای جمعیت ۲۰ هزار نفر نیز پرداخته شده است.
مرادیان از نیاز به راه‌اندازی ۱۴۴ پایگاه در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم، علاوه بر ۱۸۴ پایگاه موجود در استان فارس، خبر داد که از این تعداد، چهار پایگاه مربوط به برنامه چهارم توسعه، حدود ۲۲ پایگاه مربوط به برنامه پنجم توسعه و مابقی مربوط به برنامه ششم توسعه است.
وی با تقدیر از همراهی نیکوکاران سلامت، فرمانداران شهرستان‌های استان و معاون بهداشت دانشگاه برای حمایت از توسعه خدمات اورژانس، افزود: در راستای این امر، در مناطقی که زیر پوشش این طرح است، با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه، اقدام به نوسازی و تغییر کاربری تعدادی از خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشت شده است.
رئیس اورژانس ۱۱۵ فارس همچنین از نیکوکاران سلامت خواست تا برای حمایت و راه‌اندازی پایگاه اورژانس، تامین تجهیزات و یا خرید آمبولانس، با مراجعه به مجمع خیرین تامین سلامت فارس در این خدمت سهیم شوند.

پاسخگویی به بیش از ۲۹۲ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ فارس در ۵ ماه نخست امسال
مرادیان با اشاره به فعالیت‌های پنج ماهه نخست سال جاری اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در این مدت ۲۹۲ هزار ۹۰۸ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ برقرار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به ۹۹ هزار و ۶۱۲ ماموریت امدادی در پنج ماه نخست سال جاری، گفت: از این تعداد، ۱۳ هزار و ۳۴۶ مورد، مأموریت تصادفی در شهرها بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک درصد کاهش داشته است؛ همچنین هفت هزار و ۸۴۱ ماموریت تصادفی نیز در جاده‌های استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز متوسط رسیدن اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان در حوادث شهری را ۱۱ دقیقه و ۱۷ ثانیه و در جاده‌ها ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه بیان کرد و مهم‌ترین چالش پیش رو را ترافیک و کم توجهی افراد به تردد خودروی اورژانس دانست.
مرادیان با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، با هدف جلوگیری از مزاحمت تلفنی به اورژانس، از ثبت ۴۶ هزار و ۱۴۹ تماس مزاحمت تلفنی در سامانه اورژانس، طی پنج ماهه نخست امسال خبر داد که نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است.
اختصاص ۲۷ دستگاه آمبولانس جدید به استان فارس در آینده نزدیک و راه‌اندازی پایگاه اورژانس در شهرستان‌های دژکرد اقلید و کمهر سپیدان، دیگر محور صحبت‌های مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه در جمع اصحاب رسانه بود.
وی در ادامه به حضور تمامی نیروهای ستادی، معاونان و رئیس اورژانس در یک برنامه عملیاتی خارج از نوبت کاری، همزمان با روز عاشورا و در کنار سوگواران حسینی خبر داد که با هدف پوشش کامل خدمات‌رسانی به مردم صورت گرفت.

به کارگیری ۸۰ نیروی جدید در مجموعه اورژانس فارس
رئیس اورژانس ۱۱۵ فارس با اعلام به کارگیری ۸۰ نیروی جدید در مجموعه اورژانس فارس، گفت: تجهیز، نصب و اضافه شدن ۴۰ دستگاه پزشکی از راه دور برای بیماران قلبی در آمبولانس‌های شهر شیراز دیگر خدمت جدید این مجموعه بوده که با نصب این دستگاه‌ها، امکان دریافت نوار قلب از بیمار در مسیر اعزام بیماران قلبی به بیمارستان و دریافت نظر متخصصان فراهم شده است.
مرادیان افزود: برای تشخیص بیمار قلبی نیازمند آنژیوگرافی با ارسال نوار قلب بیمار به متخصصان بیمارستان‌های نمازی، شهید دکتر فقیهی و بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س) در شیراز، نسبت به بیرون کشیدن لخته خون برای جلوگیری از سکته قلبی و مرگ بیمار اقدام می‌شود که این امر یکی از پیشرفته‌ترین خدمات پزشکی در دنیاست.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت ‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اورژانس ۱۱۵ استان فارس در تمام ساعت‌های شبانه روز، آماده ارایه خدمت به بیماران و مصدومان است، اضافه کرد: اورژانس هوایی فارس نیز در طی پنج ماه گذشته با انجام ۵۶ سورت پروازی توانسته به ۵۳ بیمار یا مصدوم، خدمات رایگان اورژانس هوایی ارائه دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار