اصغر تراب‌پور افزود: استان فارس هزار و 452 زندانی جرائم غیرعمد دارد که نیمی از آنها به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی شده اند
کد خبر: ۶۵۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 22 September 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسعود رضایی  افزود: بررسی ساختار مهریه در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پی افزایش قیمت دلار و به طبع آن قیمت طلا و سکه در ماههای اخیر بر تعداد زندانیان مهریه در کشور افزوده شده و در استان فارس نیز تعداد زندانیان به 2 برابر افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: این در حالی است که پرداخت مهریه در دوران کنونی باید متناسب با وضعیت زنان در جامعه امروزی باشد و نسبت به زمان های گذشته تغییر یابد.
رضایی با بیان اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به دنبال تدوین طرحی برای بروز و کاربردی تر کردن قانون مهریه است، گفت: برای اجرا شدن این طرح، ابتدا باید زمینه فکری آن در جامعه ایجاد شود و مردم بدانند اساس و تعیین مهریه به چه دلیلی بوده است.
وی افزود: در دوره کنونی مهریه با سکه و طلا مطابقت داده و سنجیده می شود که به لحاظ شرعی نیز بسیاری از متخصصان به آن ایراد وارد می دانند چون در هر پیمانی لازم است معیار و ارزش گذاری مشخص باشد و گذشت زمان تاثیر غیرقابل تصوری در آن نگذارد.
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اگر برای مهریه تعدادی سکه تعیین می شود باید قیمت سکه نیز مشخص باشد در صورتی که در زمان به اجرا گذاشتن مهریه هرچند که حتی یک یا 2 سال از زمان شروع ازدواج گذشته باشد ممکن است قیمت سکه افزایش چندین برابری و بالایی را تجربه کرده باشد که این وضعیت ظلم در حق مردان است.
وی با بیان اینکه تعیین مهریه مربوط به زمانی خاص و متعلق به دوران گذشته بوده که زن ها سرپناه مادی نداشته و در واقع بی سرپناه بوده اند، اظهار داشت: در جامعه امروزی زنان نسبت به گذشته به بسیاری از حقوق اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... خود دست یافته و همچنین به لحاظ مالی بسیاری از زنان خودکفا شده و موقعیت کار و تلاش در جامعه را مانند مردان به دست آورده اند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با ناکارآمد دانستن مهریه به شیوه سنتی در جامعه امروز،گفت: لازم است مهریه به شیوه کنونی که مرسوم است با صلاحدید جامعه و نظر فقها برداشته شود.
رضایی تاکید کرد: بهترین جایگزین مهریه در دوره کنونی این است که زن و مردم هرچقدر سرمایه که قبل از ازدواج دارند متعلق به خودشان باشد اما بعد از شروع زندگی مشترک هر میزان دارایی مالی به دست آورده اند به صورت مساوی بین دو نفر تقسیم شود.
وی گفت: با اجرای این شیوه به جای مهریه سنتی که اکنون در جامعه رواج دارد سهم زوجین سهل الوصول تر بوده و مشکلات قضائی و دادگاهی این مساله نیز به صورت کامل حل و زندانها نیز از حضور زندانیان مهریه خلوت می شود.
مدیر ستاد دیه استان فارس پیش از این گفته است: به دنبال افزایش قیمت سکه در ماههای اخیر تعداد زندانیان مهریه این استان افزایش 2 برابری داشته است.
اصغر تراب‌پور افزود: استان فارس هزار و 452 زندانی جرائم غیرعمد دارد که نیمی از آنها به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه زندانی شده اند.
وی ادامه داد: درگذشته بسیاری از زندانیان مربوط به مهریه در هر ماه قادر بودند مبلغی از بدهی خود را پرداخت کنند اما امروزه با افزایش یافتن قیمت سکه در پرداخت آن ناتوان شده‌اند.
مدیر ستاد دیه استان فارس گفت: قوه قضائیه با تدبیری که در پیش گرفت توانست تعهد پرداخت مهریه یک هزار سکه را به یکصد سکه کاهش دهد و امروز نیز ضروری است در کاهش جمعیت زندانیان مهریه تدبیری دیگر به کار گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار