نایب رییس کمیسیون فرهنگی:به دلیل نبود نگاه جامع و برخی بی‌دقتی‌ها و بی‌توجهی‌ها، برخی مواد اولیه‌ای که به راحتی در کشور قابل تولید بود، وارداتی شده است؛ چنین مسائلی حیثیت نظام را در برخی موارد زیر سوال می‌برد همچنانکه وقتی مردم باخبر می‌شوند در فلان موارد وابسته به خارج هستیم، تعجب می‌کنند و البته خود ما نمایندگان هم واقعا نمی‌دانستیم علیرغم کارخانجات زیادی که در کشور وجود دارد، در ریزترین مسائل وابسته به خارج هستیم.
کد خبر: ۶۵۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 21 September 2018


تابناک فارس به نقل از خانه ملت:اصغر مسعودی درباره ظرفیت تولید داخلی برای عبور از بحران کاغذ گفت: این ظرفیت در کشور وجود داشت که از کربنات کلسیم و سنگ آهک که زمانی جزو مواد باطله معادن بود، کاغذ تولید شود اما ما در این زمینه بسیار دیر حرکت کردیم در حالیکه می‌توانستیم قسمت اعظم کاغذ را از شیوه‌های نوینی تهیه کنیم که هم به محیط زیست آسیب وارد نشود و هم به واردات کاغذ در این حجم نیاز نباشد.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی افزود: کشورهای پیشرفته از باطله‌های معدنی برای تولید کاغذ استفاده می‌کنند و البته در ایران هم چند کارخانه شروع به استفاده از این تکنولوژی کرده‌اند اما کفاف نیاز داخل را نمی‌دهد ضمن اینکه در ابتدای راه است.

وی با بیان اینکه توجه به این تکنولوژی می‌توانست هم زمینه اشتغال عده زیادی را فراهم کند و هم مشکل امروز کاغذ را کم می‌کرد، گفت: سرعت کشور در بحث خودکفایی کـُند است و بدون برنامه‌ریزی و آینده‌نگری؛ کما اینکه در حال حاضر کارخانه‌های تولید کاغذ به روش سنتی در شمال کشور نیز به دلیل نرسیدن مواد اولیه وارداتی قادر به میزان تولید قبلی نیستند و سطح تولید آنها کاهش پیدا کرده است.

وابستگی‌ در برخی حوزه‌ها به خارج تعجب‌برانگیز است

این نماینده مجلس گفت: به دلیل نبود نگاه جامع و برخی بی‌دقتی‌ها و بی‌توجهی‌ها، برخی مواد اولیه‌ای که به راحتی در کشور قابل تولید بود، وارداتی شده است؛ چنین مسائلی حیثیت نظام را در برخی موارد زیر سوال می‌برد همچنانکه وقتی مردم باخبر می‌شوند در فلان موارد وابسته به خارج هستیم، تعجب می‌کنند و البته خود ما نمایندگان هم واقعا نمی‌دانستیم علیرغم کارخانجات زیادی که در کشور وجود دارد، در ریزترین مسائل وابسته به خارج هستیم.

مسعودی در خصوص راهکار حل بحران کاغذ نیز توضیح داد: اختصاص ارز دولتی قسمتی از مشکلات حوزه کاغذ را حل کرد اما این راهکار، اساسی نبود و باید راهکار بلند مدت هم مدنظر باشد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از نظارت قاطع، برخورد با محتکران، اختصاص ارز دولتی به عنوان مُسکنی کوتاه مدت، تدوین راهکار و چشم‌اندازی بلند مدت، اتکا به توان داخلی برای تولید و استفاده از تکنولوژی‌های نوین به عنوان محورهای مدیریت در حوزه کاغذ یاد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار