سندروم روده تحریک پذیر یک سندروم شایع است که شامل تغییر در حرکت روده، افزایش حساسیت معده و روده و همچنین افزایش تاثیرپذیری احشا از محرک‌های درونی و بیرونی است.
کد خبر: ۶۵۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 18 September 2018

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سندروم روده تحریک پذیر به طور معمول شامل یکی از سه علامت اسهال، یبوست یا درد شکمی است، اما بیماران ممکن است ترکیبی از همه این علایم را داشته باشند.

مریم روستا ادامه داد: ناراحتی معده و روده‌ای بعد از وعده‌های غذایی یا همراه با پریشانی‌های روانی، اجتماعی، نفخ، گاز، افزایش پاسخ معدی، کاهش حد آستانه ناراحتی‌های معمول معده و روده و حرکات غیر طبیعی روده در افراد مبتلا به IBS شایع است.
او درمان سندروم روده تحریک پذیر را شامل مجموعه‌ای از تلاش‌ها برای کاهش عوارض بیماری از جمله آموزش، تجویز دارو، مشاوره و رژیم غذایی عنوان کرد و افزود: هدف از مراقبت تغذیه ای، اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی توسط فرد بیمار، راهنمایی کردن او به سوی رژیمی که منجر به ادامه بروز علایم نشود و توضیح دادن نقش عادات غذایی معمولی در ایجاد یا اجتناب از علایم معده و روده است.
این کارشناس تغذیه با اشاره به تحمل کمتر چربی اضافی رژیم غذایی، کافئین، قندهایی، چون لاکتوز، فروکتوز، سوربیتول و غذا‌های سنگین در مقایسه با اشخاص طبیعی در این بیماران، گفت: مصرف زیاد سبوس نیز توصیه نمی‌شود، اما افزایش فیبر غذایی تا حد مقادیر توصیه شده ۲۵ گرم یا بیشتر در روز ممکن است کمک کننده باشد.
عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز خوردن مقادیر کافی مایعات را مفید دانست و توصیه کرد: به مبتلایان به این سندروم توصیه می‌شود تا مواد غذایی را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف کنند.
او یادآور شد: چربی رژیم غذایی نیز باید در حد متعادل یا کم باشد و مصرف غذا‌های پرچرب، سرخ شده و همچنین لبنیات پرچرب محدود شود.
کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، کنترل استرس، پرهیز از مصرف الکل، کافئین، نوشابه ها، استفاده از لبنیات پروبیوتیک، شیر بدون لاکتوز، محدود کردن مصرف غذا‌های چرب را در بهبود علایم موثر دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار