محمود فخری:تا کنون هیچ مناسبت یا مراسم بین المللی و جهانی درخور شان این مفاخر و همچنین زمینه سازی برای جذب گردشگران ادبی، فلسفی یا علمی صورت نگرفته در حالی که برگزاری بزرگداشت ها و زادروزها می تواند شرایط را برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در شیراز فراهم کند.
کد خبر: ۶۵۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 17 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حیدر اسکندر پور بیان داشت: مردم شیراز در گذشته بیش از آنکه به دنبال توسعه بافت تاریخی فرهنگی باشند، برای تعالی آن کوشیده اند و فعالان حوزه گردشگری هم باید این بافت را به عنوان یک داشته ارزشمند تلقی و از آن به صورت ویژه حفاظت کنند.
شهردار شیراز ادامه داد: امروز در بافت تاریخی فرهنگی شیراز مواردی را شاهد هستیم که به بهانه احیای آن و ایجاد موسسه های گردشگری، دخل و تصرف و تغییر زیادی در خانه های تاریخی ایجاد کرده اند که این برخلاف شان و اصالت این منطقه است، نباید با تخریب، نوسازی و تغییر کاربری آن هویت بافت تاریخی را از بین برد.
اسکندر پور افزود: همگرایی میان فعالان و مسئولان حوزه گردشگری، عنصری مهم در توسعه و رونق این صنعت و تعیین جایگاه ملی و بین المللی شیراز است و برای دستیابی به این هدف باید ویژگی های شهر گردشگرپذیر، مسئولیت ها و وظایف نهادهای متولی مشخص و تعریف شود.
شهردار شیراز اضافه کرد: امروز نقطه قوت شیراز، نه صنعتی شدن بلکه توجه بیشتر به گردشگری و اقتصاد رویداد محور است و اگر مجموعه تصمیم گیران این شهر با مدیریت شهری همراه باشند می توان با اقتصاد رویداد محور و جذب هر چه بیشتر گردشگران، شیراز را متحول کرد و این ظرفیتی است که در این کلانشهر بیش از سایر شهرهای ایران وجود دارد.
اسکندرپور افزود: ایجاد محور عرفان از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان و امتداد آن به سمت حرم مطهر شاهچراغ (ع) که منجر به احیای بازار وکیل شمالی می شود و همچنین مهیا کردن شرایط برای تولید و عرضه آثار فرهنگی و هنری از جمله برنامه های شهرداری شیراز برای بهبود وضعیت گردشگرپذیری این شهر است.
او گفت: ساماندهی خیابان کریمخان زند به عنوان شاهراه گردشگری شیراز و همچنین تعریف مسیر گردشگری مجموعه باغ های قصردشت از دیگر برنامه های شهرداری شیراز برای ایجاد شرایط بهتر در حوزه گردشگری است.

** احیای 28 خانه تاریخی در بافت قدیم شیراز
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم در این نشست، هم افزایی شهرداری با این اداره کل را زمینه ساز معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های این شهر به گردشگران دانست و گفت: تعامل شهرداری با حوزه گردشگری می تواند شرایط بهتری را برای شیراز و وضعیت گردشگری آن رقم بزند.
مصیب امیری، با اشاره به ویژگی های شهرگردشگرپذیر، افزود: زیرساخت های شهری همچون حمل و نقل و نمادهای شهری باید به گونه ای باشد که گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند و این امر نه تنها به زیبایی سیمای عمومی شهر کمک می کند بلکه موجب جذب گردشگر و ترغیب مردم به دیدن شیراز می شود.
وی، بافت تاریخی فرهنگی را فرصتی برای تعامل و همفکری هر چه بیشتر میان شهرداری و میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر بسته سرمایه گذاری برای 28 خانه تاریخی با هدف جذب سرمایه گذار تهیه شده است و بدون تردید با بازسازی، مرمت و احیای آنها شرایط بهتری برای بافت تاریخی و گردشگری شیراز رقم خواهد خورد.

**فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری نیاز به حمایت دارند
نماینده صنوف گردشگری فارس نیز در این نشست با اشاره به اهمیت نقش مدیریت شهری در حوزه گردشگری گفت: در حقیقت شهرداری هر شهر میزبان گردشگرانی است که وارد آن شهر می شوند و خدمات ارایه شده توسط این نهاد تاثیر مستقیمی بر رضایت گردشگران دارد.
سعید نگهبان فرد افزود: در بسیاری از شهرهای دنیا، متولی مستقیم بخش گردشگری شهرداری است و به همین سبب تعامل بین بخش های گردشگری و شهرداری ضروری است.
وی همچنین به شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی کشور اشاره کرد و بیان داشت: در این شرایط، بخش گردشگری دچار آسیب شده و فعالان این حوزه به جای توسعه و گسترش عملکرد خود باید به فکر سرپا ماندن و ادامه فعالیت خود باشند.
نگهبان فرد ادامه داد: در شرایط کنونی، حمایت نهادهایی همچون شهرداری و سازمان میراث فرهنگی از گردشگری و افزایش هم افزایی بین نهادهای متولی و بخش خصوصی می تواند به ادامه حیات متولیان گردشگری و بخش های فعال در این حوزه کمک کند.

**مناسبت های گردشگری تعریف شود
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان فارس هم در این جلسه گفت: شیراز، قطب گردشگری فارس و کشور است زیرا این شهر ظرفیت هایی دارد که مختص خودش است و می توان با استفاده بهینه از آنها، مناسبت های گردشگری را تعریف کرد.
محمود فخری، با اشاره به حضور سالانه پنج میلیون گردشگر در شهر قونیه کشور ترکیه که آرامگاه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در این شهر قرار دارد، افزود: شیراز هم برخوردار از شاعران نامدار سده هفتم و هشتم هجری، سعدی و حافظ و همچنین ملاصدرا فیلسوف سده یازدهم هجری است که این بزرگان در گستره جهانی تک و منحصر به فرد هستند.
وی ادامه داد: تا کنون هیچ مناسبت یا مراسم بین المللی و جهانی درخور شان این مفاخر و همچنین زمینه سازی برای جذب گردشگران ادبی، فلسفی یا علمی صورت نگرفته در حالی که برگزاری بزرگداشت ها و زادروزها می تواند شرایط را برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در شیراز فراهم کند.
در ادامه این نشست، جمعی از فعالان بخش خصوصی گردشگری فارس و شیراز خواستار رسیدگی به پاره ای از مسایل این صنعت مانند، بهره گیری از شیوه های نوین جذب گردشگر، مشکلات خطوط هوایی، توجه به صنایع دستی فارس و معرفی آن، بهبود وضعیت نمادهای شهری، ارتقای سطح زیرساخت های مراکز اقامتی و همچنین ارتقای سطح کیفیت خدمات و بهبود شرایط این صنعت شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار