عضو تیم جراحی جنین علوم پزشکی شیراز پیشگامی این دانشگاه در جراحی های قلب جنین خبر داد و گفت: چنین جراحی های پیشرفته ای در کشورهای آمریکا، انگلیس وبرزیل و هم اینک درشیراز انجام می شود.
کد خبر: ۶۵۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 08 September 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: دکتر حمید آموزگار با تاکید بر اینکه تشخیص اغلب بیماری های قلبی به کمک اکوکاردیوگرافی جنین از هفته هفدهم جنینی امکان پذیر است و اقدامات درمانی و در صورت لزوم انجام اینترونشن قلب جنین در سن ۲۰ تا ۳۰ هفتگی می ‌تواند یک زندگی سالم را برای او رقم بزند، افزود: هم‌ اینک از هر ۱۰۰هزار تولد نوزاد سالم، یک مورد به مشکل قلبی مبتلاست که امروزه تیم جراحی جنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ‌عنوان یک از معدود مراکز درمانی در دنیا قادر است اینترونشن قلب جنین را با موفقیت انجام دهد.

به عقیده این عضو هیات علمی دانشگاه هرچند این‌ گونه جراحی‌ ها اقدامی دشوار است، اما انگیزه و دانش پزشکان تیم جراحی جنین در دانشگاه علوم پزشکی آنان را در این مسیر مصمم کرده و باعث شده این مرکز به‌ عنوان تنها مرکز درمانی ایران، مجری دوره ‌های آموزش فلوشیب پزشکی قلب کودکان باشد.

دکتر آموزگار افزود: این‌ گونه جراحی پیشرفته، در برخی مراکز درمانی کشورهای آمریکا، انگلیس و برزیل و هم ‌اینک در شیراز انجام می ‌شود.

عضو تیم جراحی جنین دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به انجام اعمال اینترونشن قلب جنین در شیراز، گفت: این جنین ها، دچار تنگی شدید دریچه ریوی یا آیورت بودند و بطن راست یا چپ کوچک ‌تر از حد طبیعی داشتند که در صورت انجام نشدن جراحی، تا پایان عمر از مشکل قلبی رنج می ‌بردند.

او ادامه داد: این عمل جراحی به‌ صورت گشاد کردن دریچه ریوی یا آیورت، با استفاده از بالون است و تیم جراحی جنین شیراز توانست زمینه رشد بطن راست یا چپ جنین را برای داشتن یک زندگی عادی پس از تولد فراهم کند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه انجام جراحی قلب جنین در سن ۲۰ تا ۳۰ هفتگی می‌ تواند توام با یک زندگی طبیعی برای نوزاد پس از تولد باشد، اضافه کرد: در صورت انجام ندادن این عمل، خطر بروز مشکل قلبی تا پایان زندگی نوزاد وجود دارد.

عضو تیم جراحی جنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: نخستین عمل جراحی قلب جنین در سال ۹۱ به ‌عنوان نخستین عمل در کشورهای منطقه، در شیراز با موفقیت انجام و جنین با سلامت کامل متولد شد؛ در حال حاضر نیز با تشخیص به ‌موقع پزشکان و غربالگری مادران باردار قادر هستیم ۹۰ درصد این بیماران را با استفاده از روش ‌های مختلف درمان معالجه کنیم و حتی تمهیداتی در نظر بگیریم که نوزادان نیاز به جراحی باز نداشته باشند.

دکتر آموزگار با اشاره به پیشرفت و توان علمی متخصصان داخلی، گفت: درمان های دارویی برای بی نظمی قلب جنین، پیشگیری از عوارض بیماری های روماتیسمی مادر بر روی قلب جنین، درمان نارسایی قلب جنین، استفاده از اکسیژن برای افزایش رشد بطن چپ در جنین هایی با کاهش رشد بطن چپ از جمله مداخلات و اقداماتی است که می تواند جلو مشکلات جنین را بگیرد و باعث کاهش مرگ و میر جنین شود.

او به جراحی اینترونشن برای نوزاد با هیپرپلازی بطن چپ برای نخستین بار در کشور، به همت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: این نوزادان تا چندی پیش به علت نبود این فناوری در کشور، جان خود را از دست می دادند.

این فوق تخصص بیماری‌ های مادرزادی قلب، راه ‌اندازی مرکز ژنتیک جنوب کشور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را نیز به ‌عنوان یک امر مهم در زمینه تشخیص به ‌موقع بیماری‌ های ژنتیکی جنین دانست و گفت: انجام غربالگری‌ های مادران باردار امر مهمی است که باید در هفته‌ های نخست انجام شود تا در صورت تشخیص جنین ناسالم بتوانند به‌ صورت قانونی در ۱۸ تا ۱۹ هفتگی جنین خود را سقط کنند و یا اقدامات درمانی مناسب را به موقع انجام داد.

دکتر آموزگار یادآور شد: چنانچه بتوانیم با تشخیص به‌ موقع، مادران را به انجام آزمایش‌ های غربالگری تشویق کنیم از مرگ ‌و میر نوزادان بیمار جلوگیری می شود و جامعه‌ ای سالم ‌تر خواهیم داشت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اساس آمارها نیمی از افرادی که به ناهنجاری ‌های ژنتیکی سندروم داون مبتلا می شوند، از داشتن قلب سالم محروم هستند و به همین منظور با تشخیص به ‌موقع از تولد جنین‌ های مبتلا به سندروم داون جلوگیری می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار