رهروان حسینی در کشور با برافراشتن خیمه های عزا و سیاه پوش کردن خیابان ها و مساجد به پیشواز ماه محرم رفته اند.
کد خبر: ۶۵۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 08 September 2018

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مردم استان فارس نیز هرساله در آستانه ماه محرم با برپا کردن خیمه‌ها و آذین‌بندی هیئت‌ها، سیاه بندی تکیه‌گاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر در منازل، خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش آماده می‌کنند.

 


برخی از آیین های سنتی که مردم فارس در آستانه ایام محرم برگزار می کنند، به علت سبک خاص برگزاری و قدمت زیادشان در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: آئین خیمه های برافراشته در زرقان، از جمله آئین هایی است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
امیری می گوید: ۲۷ ذی الحجه مردم زرقان طی سنتی دیرینه با برافراشتن چادرهای بزرگ در حسینیه این شهر به پیشواز محرم می روند.

آیین های استقبال از ماه محرم در فارس + فیلم

 


زرقان
آیین سنتی برافراشتن خیمه های عاشورایی همه ساله در سه حسینیه حیدر، ولیعصر (عج) و امام سجاد (ع) زرقان بنا به سنتی 400 ساله برگزار می شود و اهالی هر محله در حیاط حسینه ها مبادرت به برافراشتن خیمه های عاشورایی می کنند.
این حسینیه ها هر ساله در بیست و هفتم ذی الحجه از هنگام اذان صبح میزبان خیل مشتاقان سالار شهیدان است و بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، بر بام هر حسینیه با نواخته شدن ساز عزا مقدمات برپایی خیمه های عاشورایی فراهم می شود.
خیمه های عاشورایی به وسعت بیش از 50 مترمربع و به بلندای بیش از 12 متر است که بر 6 ستون چوبی محکم استوار و مزین به پرچم سرخ 'یا حسین' است و برای برافراشتن هرکدام به بیش از 150 مرد نیرومند نیاز است.
برای برپایی خیمه های عاشورایی، ابتدا ستون های چوبی را به صورت 45 درجه بر دیوار حسینیه بالا می کشند و پایه هر ستون را در محل استقرار خود قرار می دهند و پس از آن خیمه را بر روی آن پهن می کنند.

به هر طرف هر خیمه بیش از 12 طناب بلند و محکم آویزان است، که مردان نیرومند زرقانی، آنها را از سمت دیگر بام حسینیه با فریادهای یا حسین، یا علی و یا زینب می کشند تا ستون های خیمه ها به صورت عمودی در جای خود قرار گیرند.
آیین سنتی برافراشتن خیمه های حسینی در زرقان، سال 1391از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شماره 657 به ثبت ملی رسیده است.

در آستانه ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام همچنین دها تن آش نذری در زرقان طبخ و بین مردم توزیع می شود .
شیراز
اتحادیه خیاطان و لباس سری دوز‌های شیراز نیز هر ساله در استانه ماه محرم ، اقدام به تهیه و دوخت 70 هزار دست لباس ویژه همایش شیرخوارگان حسینی می کنند .
بانوان شیرازی نیز به رسم هرساله در اماده سازی و بسته بندی این لباس ها مشارکت می کنند .

همایش عظیم شیرخوارگان حسینی ۳۱ شهریور در آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) و ۴۰۰ نقطه استان فارس برگزار می‌شود.

فارس در استقبال از محرم

فسا
در آستانه ماه محرم ، مردم روستای صحرا رود فسا نیز در تلاش برای تمرین و تدارک اجرای بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور در ایام محرم هستند.
در این تعزیه بیش از ۲۵۰ نفر به عنوان بازیگران اصلی و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند .
تعزیه میدانی صحرارود بزرگترین تعزیه میدانی کشور است در میدانی به وسعت یک هکتار اجرا می‌شود .

این تعزیه که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده در روز هشتم ماه محرم برگزار می‌شود.

فارس در استقبال از محرم

آباده
کاروان چاووش خوانان محرم در اولین شب سر زدن هلال محرم در شهر صغاد آباده نیز ندای حرکت و بانگ رحیل کاروان ابا عبدالله الحسین را به صدا در می آورند.
گروه های مرکب سنج و دمام و عزادارن هیآت مذهبی شهر صغاد با لباس های مشکی بلند عزا به زنجیر زنی و سینه زنی می پردازند .
این مراسم سال هاست که با همت همه پیشکسوتان و پیرغلامان اهل بیت علیهم السلام در نقاط مختلف شهرستان آباده برگزار می شود .
در این میان ، شهر صغاد دارای پیر غلامان و پیشکسوتان هنرهای آیینی است و حرکت نخل امام حسین علیه السلام در روز عاشورا که تاریخچه ای کهن دارد ، زبانزد مردم شمال فارس است.

آیین های استقبال از ماه محرم در فارس + فیلم


بوانات
آیین چاوشی خوانی سفیران محرم هرساله در شهرستان بوانات برگزار می شود .
این همایش با هدف احیاء سنت دیرینه چاوشی خوانی و حمایت از مواریث معنوی ارزشمند در شهر سوریان برگزارمی شود .
چاوشی خوانان و هیأت های عزاداری با بر افراشتن پنج بیرق بزرگ که یکی از آن ها به نشانه قیام امام حسین (ع) به رنگ سرخ و چهار بیرق دیگر به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی است این مراسم مذهبی را اجرا می کنند .
این آیین عاشورایی فارس با قدمتی دیرینه در شهر سوریان برگزار می شود و مستندات آن برای ثبت در فهرست آثار معنوی کشور آماده شده است .

آیین های استقبال از ماه محرم در فارس + فیلم


پاسارگاد
آئین دیرینه چاووشی خوانی با قدمتی بیش از 250 سال در شهرستان پاسارگاد نیز برگزار می شود .
در این آیین ، چاووش خوان شهر ،اشعاری را در عزای ابا عبدالله الحسین می خواند و مردم با کوبیدن بر سنج وی را در خواندن ترجیع بندها همراهی می کنند .
در این مراسم در بین راه هر گروه از چاوش خوانان و همراهان به عنوان سفیران محرم با چاوشی خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان برای نصب در سر درب منازل و مغازه ها ، عزای حسین را خبر داده و با کوبیدن بر سنج مردم را به مراسم عاشورایی دعوت می کنند .

آیین های استقبال از ماه محرم در فارس + فیلم



داراب
مردم شهر دوبرجی در شهرستان داراب استان فارس نیز با ورود نمادین کاروان ، برافراشتن پرچم امام حسین (ع) و در آیینی با قدمتی چندصد ساله به استقبال ماه محرم می روند .
عده ای قدمت آیین استقبال از محرم در مردم منطقه دوبرجی را دوره قاجار می دانند که طی آن یک روز قبل از محرم با صدای سرنا و طبل و نقاره با نوایی غمگین به گوش زمین و زمان می نوازند .

مردم منطقه به این طرز نواختن، نقاره وارونه می گویند که با ترکیبی از غم ، هشدار و بیدار باش نواخته می شود تاهمگان بدانند که صدای کاروان خون و شهادت می آید.

آیین های استقبال از ماه محرم در فارس + فیلم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار