باغ های مرکبات شهرستان جهرم دچار عارضه زردی و زوال شده اند که تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات فارس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۵۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ 02 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: عارضه‌ زردی و زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات‌ خیز استان فارس به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.
این عارضه به گونه خاصی از مرکبات محدود نمی‌شود و بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون(خاگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.
نشانه های این مشکلات شامل قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، تنک ‌شدن تاج درخت درختان، ریزش برگ‌هاست و زوال شامل از بین رفتن رشد ریشه‌های مویین و سیاه شدن ریشه های اصلی، خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان است.
مدیریت جهاد کشاورزی جهرم اعلام کرد: علت اصلی عارضه زردی و زوال مرکبات هنوز مشخص نشده است و تیم کارشناسی از تخصص‌های مختلف در بخش تحقیقات و اجرا شامل گرایش‌های قارچ ‌شناسی، حشره ‌شناسی، ویروس‌شناسی، تغذیه و خاک شناسی و... تشکیل شده که با جدیت به دنبال یافتن علت اصلی این عارضه هستند.
به باغداران توصیه شده برای پیشگیری از عارضه زردی و زوال مرکبات سموم، کودها، هورمون‌ها و اسید‌ها را با مشورت کارشناسان استفاده کنند و از نهال‌های سالم و استاندارد نیز برای ساخت باغ استفاده شود.
کارگاه آموزشی با موضوع راهکارهای پیشگیری اززوال مرکبات با حضور علیرضا صحرائیان، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم، محمدرضا شهابی مدیر جهاد کشاورزی، مهندس حمید دبیری، کارشناس حفظ نباتات جهاد فارس، دکتر صالحی و دکتر تدین کارشناسان معین مرکز تحقیقات فارس، استادان دانشگاه و برخی بهره ‌برداران شهرستان جهرم در محل فرمانداری جهرم برگزار شد.
در این کارگاه گفته شد زردی و زوال مرکبات محدود به گونه‌ی خاصی از مرکبات و این عارضه بر تاکستان‌ها نیز تأثیر داشته است.
دکتر محمد صالحی کارشناس کشاورزی در این باره گفت: از عوامل تأثیر‌گذار عارضه‌ زوال، تأثیرات آفت‌ کش‌هاست به‌ ویژه حشره‌ کش‌های مورد استفاده با آب، آبیاری و عوامل تغذیه‌ای که بیشتر آن‌ها بی‌کیفیت و مضرند.
وی با بیان اینکه تحقیقات درباره‌ این زوال ادامه دارد و نمونه‌های زیای از شهرستان‌های استان فارس تهیه شده، افزود: توصیه‌های لازم برای کنترل بحران به صورت ارائه‌ی دستورالعمل به مدیریت جهاد کشاورزی ارسال شده است و رعایت نکات ایمنی باغبانی در دستور کار باغداران قرار خواهد گرفت.
فارس با بیش از 57 هزار هکتار باغ مرکبات و تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن میوه مرکبات مقام دوم سطح زیر کشت و تولید را در کشور دارد و سالانه بیش از 5 میلیون نهال مرکبات در این استان تولید و به نقاط مختلف کشور انتقال می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار