سکان هدایت آموزش و پرورش فارس که از اسفندماه 1396با رفتن حمیدرضا آذری مدیرکل پیشین خالی مانده است، با گذشت شش ماه و هم‌ اکنون در آستانه بازگشایی مدارس همچنان در دستان سرپرست است.
کد خبر: ۶۴۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 19 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: آذری از مدیران بازنشسته‌ای بود که در بیستم آبان ماه 92 به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش فارس فعالیت خود را آغاز کرد و در پایان سال 96 از سمت خود کناره‌‌ گیری کرد.
وی از سال 76 تا 81 به عنوان معاون اداری و مالی آموزش و پرورش فارس فعالیت کرد، یک سال نیز سرپرستی مدارس ایرانیان در سوریه، لبنان و اردن را بر عهده داشت، همچنین از سال 82 تا 84 رئیس سازمان آموزش و پرورش فارس بود و از سال 84 تا 88 وظیفه سرپرستی مدارس ایرانیان در امارات را عهده دار بود.
پس از خداحافظی وی با این مسئولیت، عبدالرسول احمدی در اسفندماه 96 به عنوان سرپرست این اداره کل انتخاب شد که از زمان این انتصاب، برخی درباره بازنشستگی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس واکنش نشان دادند.
سرپرست آموزش و پرورش فارس در هفته معلم در اردیبهشت 97 در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در پی حذف سوابق سه سال حق‌التدریسی خود است تا بتواند طی سال‌های آینده به خدمت در این اداره کل ادامه دهد.
اما آنچه تاکنون محقق نشده است تعیین تکلیف این اداره مهم و همچنین رسیدگی به مطالبات فرهنگیان و دانش‌آموزان است.

** نمایندگان درباره شخص واحد اجماع نداشته اند
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اینکه نمایندگان مستقیماً بتوانند در موضوع انتخاب مدیرکل یا سرپرست دخالت کنند، عملاً ممکن نیست، بلکه گاه وزارت آموزش و پرورش برای تعامل و مشورت‌‌خواهی نظر نمایندگان را جویا می‌شود که در این زمینه همه نماینده‌ها درباره شخص واحدی اجماع نداشتند اما به هر حال سرپرست انتخاب شد.
وی ادامه داد: جامعه فرهنگیان مطالبات بسیاری داشته‌اند و به ‌صورتی جدی پیگیر این مطالبات و خواهان ابقای سرپرست فعلی بوده‌اند اما وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد بین گزینه‌هایی که برای کسب منصب مدیرکلی آزمون داده‌اند مدیر کل پیشین یک سر و گردن از رقبا بالاتر بوده است.
پارسایی ادامه داد: نماینده‌ها می‌توانند با همدیگر و نیز وزارت خانه تعامل داشته باشند اما درنهایت باید به جامعه فرهنگیان رجوع کنند تا آن‌ها مدیرکل را تأیید کنند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به آنچه تخلفات گسترده در ثبت‌ نام مدارس نامید اشاره کرد و نبود مدیریتی با اقتدار در اداره کل آموزش و پرورش استان فارس را عامل این قضیه دانست.

** انتخاب مدیرکل، سیاسی نباشد
همچنین فرج‌الله رجبی دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز از وارد شدن نمایندگان به بحث انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش سخن گفت و اعلام کرد که نمایندگان تلاش کرده‌اند این گزینش سیاسی نباشد.
وی با بیان اینکه انتظار از وزارت آموزش و پرورش تصمیم گیری بدون تعلل در موضوعات محوله است گفت که مشکل اساسی در عدم انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش عدم توافق نظر نمایندگان و همچنین عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه آموزش و پرورش استان نیازمند رویکردی خلاق مبتنی بر نگاه تحول‌ گرا هستیم.
او می‌افزاید: درست است که دخل و خرج آموزش و پرورش به هم نمی‌خورد و این وزارت‌خانه به فکر حل مسائل اقتصادی است اما این شرایط در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد و از وزیر به عنوان راس هرم آموزش و پرورش و نیز از مدیر کل آتی درخواست می‌کنیم که این تحولات را مد نظر داشته باشند.

** سیمای آموزش و پرورش فارس در غیاب مدیرکل
آموزش و پرورش نهادی است که همه خانواده‌ها کم ‌و ‌بیش با آن در ارتباط‌ هستند. براساس آمار اعلامی اداره کل آموزش و پرورش فارس، با وجود نزدیک به سه هزار نفر نیروی بازنشسته در سال، تنها 600 نیروی جدید جذب آموزش‌ و‌پرورش می‌شوند و همین موضوع باعث شده شکاف نیروهای خروجی و ورودی روز‌به‌ روز افزایش یابد.
همچنین ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بسیار محدود است و هم‌اکنون در زمینه تأمین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش با مشکل مواجه است.
از سوی دیگر فرهنگیان فارس در سال 97 دوبار با جمع ‌شدن مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به مسائل صنفی و معیشتی شدند که وضعیت بیمه از خواست‌های آنان بوده است.
در تیرماه 97 فرهنگیان فیش‌های حقوقی خود را مقابل این اداره کل به آتش کشیدند که البته این تجمعات پس از ساعتی در فضایی مسالمت‌آمیز خاتمه یافت.
با پایان یافتن سال تحصیلی 96-97 دغدغه‌ خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس آغاز شده است که همچنان نیز ادامه دارد. موضوع شهریه‌های بی‌حساب و کتاب و بعضاً نجومی، مسئولان استان را سر میز جلسه اضطراری شورای آموزش و پرورش فارس کشاند.
شکایت های بسیاری از نحوه دریافت مشارکت های مردمی گزارش شده است که نشان می دهد برخی مدارس اقدام به دریافت وجه تا 10 میلیون تومان و بیشتر نیز کرده اند.
مدارس هم علت دریافت این وجوه را عدم تخصیص سرانه دانش آموزی و نبود بودجه برای تأمین هزینه ها عنوان می‌کنند.
اسماعیل تبادار استاندار فارس نیز در این جلسه نسبت به نحوه دریافت وجوهی با عنوان مشارکت‌های مردمی انتقاد کرد و خواستار رسیدگی و ساماندهی این موضوع شد.
در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز باید به بازماندن 2 درصد از کودکان در سنین تحصیل اشاره کرد که برای استان پهناور فارس آماری نگران ‌کننده به شمار می‌رود و هرچه سریع ‌تر نیازمند طرحی مدون و مشخص و مدیریتی قاطع است.
افزون بر این، نتایج کنکور 97 نشان داد که استان فارس در آمار قبولی در دانشگاه دولتی وضعیتی نامطلوب دارد و به گفته معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در رتبه 19 کشور قرار دارد که بیانگر ضعف آموزش و پرورش استان در حوزه‌های مختلف آموزشی و برنامه ‌ریزی است.
دلیل عدم گزینش مدیرکل آموزش و پرورش فارس هرچه باشد، از ناهماهنگی نمایندگان تا تکاپوهای سیاسی و مشکلات وزارتخانه، آسیب آن تنها به بدنه اجتماع فرهنگیان و دانش‌آموزان و همه خانواده‌هایی وارد خواهد شد که در نبود مدیریتی جامع باید بهایی بسیار بپردازند و استان پهناوری همچون فارس و کلانشهری فرهنگی همچون شیراز بر فرض تسریع در روی کارآمدن مدیرکلی جدید، شاهد کوهی عظیم از مشکلات در این اداره کل خواهد بود که اصلاح آن زمانی بسیار خواهد برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار