مدیر شهرک صنعتی بزرگ شیراز:بسیاری از محصولات تولیدی در شهرک صنعتی شیراز صادرات بین‌المللی دارند و حتی گاهی به ایتالیا ارسال‌ شده و با برند ایتالیایی به آمریکا صادر می‌شود. همچنین شرکت‌هایی قوی در حوزه‌های مختلفی داریم که بین‌المللی هستند ولی رکود و مشکلات اقتصادی آن‌ها را در تنگنا قرار داده که اگر رسیدگی نشود با خطرات جدی‌تری روبه‌رو می‌شوند.
کد خبر: ۶۴۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 18 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:هفته گذشته بود که بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک کشور با حضور هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی به‌مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک از 21 تا 23 مردادماه در تهران برگزار شد.

در اختتامیه این همایش که در محل مصلی نمازجمعه تهران و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مسؤولان کشور برگزار شد، در بخش شرکت نمونه خدماتی از جواد باصری مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز به علت اقدامات موثر در زمینه امور راهبری، بعنوان شهرک صنعتی نمونه کشور تجلیل شد.

 

 

همین بهانه کافی بود تا به سراغ مدیرعامل شهرک بزرگ صنعتی شیراز برویم و تولیدات «ساخت فارس» را از نمای نزدیک با او مرور کنیم.

شهرک صنعتی شیراز، در رتبه سوم کشور

جواد باصری شهرک بزرگ صنعتی شیراز را جزو 3 شهرک اول کشور عنوان کرد و افزود: بعد از 2 شهرک صنعتی شمس‌آباد و عباس‌آباد تهران، شهرک صنعتی شیراز در رتبه سوم ازنظر جذب سرمایه‌گذار و ارقام و اعداد آماری شانه‌به‌شانه این دو شهرک در حال پیشرفت است.

مدیر شهرک بزرگ صنعتی شیراز با اشاره به قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌های صنعتی افزود: ما یک شرکت خدماتی باعنوان شهرک صنعتی بزرگ شیراز به شمار می‌رویم که اعضای آن‌ همه از سهام‌داران واحدهای صنعتی این شهرک هستند.

وی بابیان اینکه تسهیل امور صنعت‌گران با ارائه خدمت توسط خودشان باعث ایجاد آرامش و اعتماد می‌شود، گفت: وظایف این شرکت مدیریت و نگهداری کلیه زیرساخت‌های موردنیاز برای اداره یک شهرک مانند آب، برق، امنیت، روشنایی، حفظ و نگهداری و... است.

 

 

باصری با اشاره به شاخص‌های موردنیاز برای بالا بردن کیفیت خدمات تصریح کرد: در راستای ارائه خدمات زیرساختی بهتر، در هر حوزه با دستگاه متخصص مربوطه قرارداد بسته‌شده یا کمک گرفته‌ شده است؛ به‌عنوان‌مثال در بحث تأمین ایمنی سلامت کارکنان، سازمان اورژانس استان فارس و برای ارائه خدمات سریع و بهینه در حوادث، با سازمان آتش‌نشانی استان قرارداد داریم.

تنها شهرک صنعتی الکترونیک کشور

مدیر شهرک صنعتی بزرگ شیراز ادامه داد: خدمتی که شهرک صنعتی شیراز را متمایز از سایر شهرک‌ها می‌کند، ارائه عموم خدمات به‌صورت الکترونیکی تحت سامانه‌ای به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی است که درگذشته صنعت‌گران باید به‌صورت حضوری به شرکت مراجعه می‌کردند، اما اکنون در تلاش هستیم همه‌ی ارتباطات اداری را تحت این سامانه تعریف کنیم.

این مدیر نمونه کشوری ارائه خدمات الکترونیکی را مختص شهرک صنعتی شیراز عنوان کرد و گفت: هر شخص حقوقی و حقیقی که حداقل زمین در شهرک صنعتی یا حق انتفاع را خریداری کند، می‌تواند یک وب‌سایت اختصاصی داشته باشد و همه‌ی خدمات و تولیدات خود را در آن صفحه ارائه دهد که در پورتال اصلی، دسترسی بسیار راحتی به اطلاعات محصولات و واحدهای مشغول به فعالیت تعریف‌ شده است.

 

 

باصری بابیان این‌که امکان تعمیم دادن این سایت به دستگاه‌های دولتی وجود دارد تا همان پنجره واحدی که دولت آن را دنبال می‌کند، در قالب این سامانه برای صنعت‌گران پیاده‌سازی شود، مطرح کرد: ظرفیت شهرک صنعتی شیراز بسیار بیشتر از این موارد است، اما وجود مسائل و مشکلات اقتصادی که برخی از آن‌ها هم متأثر از تحریم‌هاست، اجازه نمی‌دهد صنعتگران با توان بیشتری برای اداره شهرک مشارکت کنند.

شهرک صنعتی شیراز فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های خاص

وی در ادامه با بیان اینکه شهرک صنعتی شیراز متفاوت‌ از شهرک‌های دیگر است، اظهار داشت: موقعیت و دسترسی این شهرک به مرز هوایی و خطوط ویژه و همچنین فاصله کم با مرز دریایی و اتصال به شبکه ریلی، این شهرک را برای سرمایه‌گذاری‌های خاص حائزاهمیت می‌کند.

این مدیر صنعتی بابیان اینکه در حال حاضر عموم واحدها با 20 تا 60 درصد از ظرفیتی که دارند در حال فعالیت هستند و تعداد کمی به‌صورت 3 شیفت و با تمام ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: عدم استفاده از تمام ظرفیت‌های واحدها وابسته به شرایط مختلف اقتصادی - سیاسی است که مشکل بسیاری از این واحدها تأمین مواد اولیه، تأمین نقدینگی، مشکلات مربوط به صادرات، اشباع بودن حوزه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، و ... است.

 

 

 در ادامه از باصری پرسید «سرانجام وعده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در روز ملی صنعت و معدن در شیراز از رفع مشکلات پیرامون تأمین مواد اولیه حتی به‌صورت موردی خبر داده بود، به کجا رسید» که وی در پاسخ اظهار داشت: در یک شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم که استراتژی خاص خود را می‌طلبد، اما متأسفانه خیلی از تصمیمات درگیر بروکراسی اداری و زمان‌بر می‌شود و چندین واحد فرصت‌های اقتصادی خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: عمده مشکلات ما مربوط می‌شود به مرکز و بسیاری از آن‌ها مانند سیستم بانکی و مالیاتی ریشه در قوانین دارند و تا این مسائل برطرف نشود، معضل کمبود نقدینگی در استان هم حل نمی‌شود؛ لذا انتظاری که از مدیران استانی می‌توان داشت این است که شدت اِعمال این قوانین کشوری با توجه مسائل امروز را کمتر کنند.

بند 5 دردسرساز!

مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی شیراز بابیان اینکه هزینه ناهنجاری‌های بیکاری را مردم باید بپردازند، ادامه داد: مشکل جدید صنعتگران دستورالعمل جدید دولت با عنوان بند 5 است که طبق آن صنعتگری که از ارز دولتی برای واردات استفاده کرده، باید زمان ترخیص مابه‌التفاوت آن را با ارز آزاد بپردازد.

باصری مطرح کرد: کسانی که مواد اولیه و به‌خصوص ماشین‌آلات که مبلغ آن‌ها بسیار است را وارد کرده‌اند یا تولیدکننده‌هایی که نرخ‌گذاری محصولات دست خودشان نیست، وقتی امروز پس از 2 ماه می‌خواهند کالای خود تحویل بگیرند باید با ارز 8 هزارتومانی حساب کنند که در این شرایط کارخانه آن‌ها نابود می‌شود؛ چون تمام نقدینگی و هر آنچه دارد را باید برای پرداخت این مابه‌التفاوت بپردازد.

 

 

وی تصریح کرد: مسؤولین باید در تصمیم‌گیری‌های کلان با دقت نظر بیشتر و به‌دور از هیاهو اقدام کنند؛ چراکه تصمیمات عجولانه سبب می‌شود بسیاری از واحدهای صنعتی آسیب جدی دیده و حتّی در آستانه تعطیلی قرار گیرند.

ربّ گوجه شیراز، به کام خراسان

این مدیر نمونه کشوری پیرامون زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی شیراز برای ایجاد واحدهای تولیدی مواد اولیه خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در شیراز در حوزه معدن بیشتر خام‌فروش هستیم و هنوز نتوانستیم در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه معدن باوجود این همه استعداد کارخانه‌ای داشته باشیم.

وی به‌عنوان نمونه به صنعت کفش و صنایع غذایی اشاره کرد و افزود: به دلیل نبود بسته‌بندی و بِرَندسازی، واحدهای تولیدی کوچک تبدیل به واحدهای خام‌فروش شدند؛ به‌عنوان‌مثال رب گوجه در شیراز تولید می‌شود و به‌صورت خام به خراسان ارسال‌ شده و در آنجا برندسازی و بسته‌بندی می‌شود و باارزش افزوده بالاتری به استان بازمی‌گردد! و یا رب گوجه خام به کشورهایی مثل عراق و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

صنعت نساجی فرصتی با سرمایه‌گذاری کم و اشتغال بالا

مدیر شهرک صنعتی بزرگ شیراز بابیان اینکه با سرمایه‌گذاری کم در حوزه صنایع نساجی و چرم می‌توان اشتغال بسیاری ایجاد کرد، تصریح کرد: هر آنچه در صنعت نساجی به‌خصوص در حوزه پوشاک و صنایع بافندگی، چرم و کفش سرمایه‌گذاری کنیم، ضرر نخواهیم کرد؛ چون بازار مصرف آن‌ در کشور وجود دارد.

وی افزود: بسیاری از محصولات تولیدی در شهرک صنعتی شیراز صادرات بین‌المللی دارند و حتی گاهی به ایتالیا ارسال‌ شده و با برند ایتالیایی به آمریکا صادر می‌شود. همچنین شرکت‌هایی قوی در حوزه‌های مختلفی داریم که بین‌المللی هستند ولی رکود و مشکلات اقتصادی آن‌ها را در تنگنا قرار داده که اگر رسیدگی نشود با خطرات جدی‌تری روبه‌رو می‌شوند.

زیرساخت‌ها همچنان مشکل جدی صنعتگران

این مقام مسؤول با بیان اینکه واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی مشکلات زیرساختی جدی دارند، تصریح کرد: در این وضعیتی که تولیدکننده‌ها با مشکلات اقتصادی، نقدینگی و تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند، نباید دیگر در ارتباط با زیرساخت‌هایی مثل فقدان آب شرب، قطع برق، نبود آسفالت و ... درگیر شوند.

 

 

باصری بابیان اینکه دولت در حوزه زیرساخت‌هایی که تعهد داده باید عمل کند و اهتمام ویژه برای رفع این مشکلات داشته باشد، ادامه داد: یک مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند؛ چراکه ما هم با مشکلات نقدینگی مواجه هستیم. بنابراین باید همه‌ی دستگاه‌های استانی کنار هم بایستیم که اگر این اتفاق صورت نگیرد، خط اول این جنگ اقتصادی می‌شکند و از روی همه‌ی ما رد می‌شود.

دود خرید کالای خارجی به چشم خودمان می‌رود

وی پیرامون نقش مردم در رونق کسب‌وکار در شیراز مطرح کرد: مردم باید بدانند درصورتی‌ که اقتصاد شکست بخورد در حوزه‌های دیگر نیز ما بازنده هستیم و اگر قرار باشد به مطالبات خودمان دست یابیم، باید با اقتدار ایستادگی کنیم و روی پای خودمان بایستیم.

این مدیر نمونه کشوری معتقد است اگر کالایی را باکیفیت بالاتر ولی خارجی مصرف کنیم، درواقع بزرگ‌ترین لطمه را به خودمان می‌زنیم؛ چراکه بیکار شدن هر کارگر یعنی اضافه شدن یک ناهنجاری به جامعه‌ای که خودمان و خانواده‌مان در آن زندگی می‌کنیم.

باصری با تأکید بر اینکه مردم باید از تولیدات داخل استان استفاده کنند، گفت: دریکی از شهرستان‌های فارس تحقیق میدانی کردیم که متوجه شدیم فقط 20 درصد از سوپرمارکت‌های آن شهرستان اجناس تولیدات درون استان را داشتند.

وی افزود: رسانه‌ها باید به‌صورت منظم محصولاتی که در استان تولید می‌شوند را به مردم معرفی کنند، البته مردم نیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.shirazip.ir نسبت به محصولات استانی آگاهی پیدا کنند.

شهرک صنعتی شیراز در مساحتی بالغ‌ بر 1500 هکتار قرار دارد که بیش از 3800 واحد در حوزه‌های صنعت، خدمات و تجارت واگذار شده است. در این شهرک صنعتی 2 هزار و 200 بهره‌بردار وجود دارد که اکنون تنها 50 درصد از آن واحدها مشغول به فعالیت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار