اِشباع شدن دارالرحمه شیراز سبب شده است تا این قبرستان پس از 46 سال دیگر فضایی برای دفن اموات نداشته باشد و از 2 ماه دیگر به‌طور کامل تعطیل شود.
کد خبر: ۶۴۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 15 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: اینجا خانه‌ای برای رفتگان است که سال‌ها مامن اجساد درگذشتگان در شیراز بوده است. نمی‌دانم این روزها سری به دارالرحمه زده‌اید یا نه، اما حتی قسمت‌هایی که پیاده‌رو و زمانی ماشین‌رو بود حالا قسمت‌بندی شده و اجسادی در هر بخش به خاک سپرده شده است. اما اینجا دیگر واقعاً اِشباع شده و جای دیگری نمانده است.

کوچ برای تدفین

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز ضمن تاکید بر اشباع شدن دارالرحمه شیراز می‌گوید: با یک نگاه ساده می‌توان دید که در اینجا فضای دیگری برای دفن اجساد وجود ندارد.

علیرضا چراغی تاریخچه تدفین در درالرحمه را به سال 51 نسبت می‌دهد و عنوان می‌کند: تا پیش از آن اجساد در شیراز در دارالسلام دفن می‌شدند اما با تکمیل ظرفیت این گورستان تاریخی، ساخت دارالرحمه از سال 46 آغاز و در سال 51 در زمینی موقوفه به مساحت 40 هکتار به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه می‌کند: اکنون بار دیگر به وضعیتی رسیده‌ایم که در این آرامستان فضایی برای تدفین وجود ندارد و اشباع شده است.

 

 

از دارالرحمه به بهشت احمدی

چراغی با اشاره به برآوردی که معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز برای تعطیلی دارالرحمه کرده است، عنوان می‌کند: آرامستان‌های شهر زیر نظر این بخش از شهرداری است و ما قطعاً تمام تلاش خود را برای انتقال تجهیزات دارالرحمه به بهشت احمدی در 2 ماه تعیین‌شده می‌کنیم.

وی می‌افزاید: لازم است تا در این مدت غسال‌خانه برای شستشو و تدفین اموات به طور کامل به بهشت احمدی در خرامه منتقل شود.

 

 

مدیرعامل آرامستان‌های شیراز با تایید بر آماده‌سازی تجهیزات و زیرساخت‌های لازم در بهشت احمدی اعلام می‌کند: تقریباً بخش سردخانه آماده بهره‌برداری بوده و نصب 14 تابلو برق آن که کار حساسی به شمار می‌رود، باقی مانده است.

وی ادامه می‌دهد: احداث باند هلی‌کوپتر در بهشت احمدی نیز که در حوزه محوطه‌سازی قرار می‌گیرد 90 درصد پیشرفت داشته و استانداردسازی آن به انجام رسیده است.

چراغی با توصیف روندی که پس از تعطیلی دارالرحمه برای غسل دادن و تدفین اجساد در پیش گرفته می‌شود، می‌گوید: تاکنون روند به این‌گونه بود که اجساد برای غسل به غسال‌خانه دارالرحمه آورده می‌شدند و سپس در مکان مورد نظر بازماندگان دفن می‌شدند، اما پس از انتقال غسال‌خانه به بهشت احمدی تمام این اقدامات در این آرامستان انجام و سپس به مناطق مورد نظر برای تدفین منتقل می‌شود.

قبر رایگان

چراغی از رایگان بودن قبرهای عمومی برای فوتی‌های روزانه در بهشت احمدی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: فاز نخست بهشت احمدی راه‌اندازی شده و فعلاً قبر برای افرادی که روزانه فوت می‌کنند رایگان است. اما گورهای خانوادگی که در بسته‌های 4 تایی تعریف شده هزینه دارد که هنوز شورای اسلامی شهر شیراز نرخ آنها را تعیین نکرده است.

این مقام مسوول عنوان می کند: با در نظر گرفتن این نکته که آرامستان باید در فاصله 10 تا 13 کیلومتری شهر باشد، بهشت احمدی در خرامه با مساحت 466 هکتار احداث شده و اکنون 14 هزار قبر آماده استفاده در آن در فاز اول تامین شده است.

گزارش از مریم شمالیان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
خرامه کجا بوده...نزدیک داریونه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار