طرح انتقال آب دریا به لامرد با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان کلید خورد و قرارداد این طرح نیز با سرمایه‌گذار منعقد شد.
کد خبر: ۶۴۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 15 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس، خبر از نهایی شدن قرارداد سرمایه‌گذار پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به لامرد داد. به گفته دهقانی مجموعه «فراسان و شرکا» برنده مناقصه واگذاری این طرح به بخش خصوصی شده‌اند و «400 میلیارد تومان» برای این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طرح انتقال آب دریا به لامرد در فاز نخست 15 میلیون متر‌ مکعب است، البته عده‌ای معتقدند که این حجم از آب برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی ندارد اما مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خبر از «تصویب قیمت 2150 تومانی» برای هر متر مکعب آب شرب این پروژه می‌دهد و معتقد است که این «قیمت خوبی» است و توانسته‌ایم «تخفیف خوبی» از سرمایه‌گذار برای آب شرب بگیریم.

به گفته دهقانی در این طرح قیمت هر مترمکعب آب برای صنعت به «قیمت واقعی» آب محاسبه می‌شود که بالاتر از قیمت شرب خواهد بود پس برای سرمایه‌گذار توجیه دارد.

در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر متر مکعب آب حدود 1200 تومان است اما قیمت فروش هر متر مکعب آب به مشترکان 500 تومان است که در مصارف خانگی این رقم حتی پایین‌تر محاسبه می‌شود.

البته به طور قطع قیمت هر متر مکعب آبی که از دریا منتقل شود بالاتر از قیمت تمام شده هر مترکعب آبی است که از منابع سطحی و غیرسطحی آب در داخل استان تامین می‌‌شود چونکه در انتقال آب از دریا باید پمپاژ آب انجام شود و این پمپاژ نیاز به برق دارد، بنابراین علاوه بر هزینه ساخت لوله انتقال آب، هزینه مربوط به بهره‌برداری نیز وجود دارد.

براساس برآوردها در استان‌های یزد و کرمان که در ارتفاع 1200 تا 1700 متری از سطح آب دریا قرار دارند و با توجه به فاصله و ارتفاع از سطح دریا هزینه انتقال هر متر مکعب آب از دریا به این استان‌ها به بالای 10 هزار تومان می‌رسد البته با توجه به فاصله کم و ارتفاع 450 تا 500 متری شهرستان لامرد از سطح آب دریا هزینه انتقال هر متر مکعب آب دریا به این شهرستان کم‌تر از این ارقام خواهد بود.

علاوه بر لامرد انتقال آب خلیج فارس به نقاط جنوبی دیگر استان فارس نیز در دستور کار است و قرار است از این آب بیشتر برای استفاده صنعتی بهره گرفته می‌شود زیرا آبی که از دریا استرخراج می‌شود پاسخگوی بخش کشاورزی نیست و با توجه به بالا بودن قیمت تمام شده آب برای بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست و تنها در بخش‌های صنعت، گردشگری و خدمات قابل استفاده است.

استان فارس 11 سال پیاپی است که درگیر بحران خشکسالی است. عدم برنامه‌ریزی صحیح برای استفاده از منابع آبی و مصرف بی‌رویه آب به ویژه در بخش کشاورزی، امروز این استان را با چالش جدی کمبود آب روبه‌رو کرده به طوری که این استان امروز نیازمند انتقال آب از دریا شده است.

انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان از چندین سال قبل به عنوان یک گزینه برای تامین آب صنعتی و حتی شرب استان فارس به ویژه مناطق جنوبی این استان مدنظر بوده است که در حال حاضر به دلیل نزدیکی لامرد به حوزه خلیج فارس و استقرار صنایع‌آب‌بر در منطقه ویژه انرژی‌بر لامرد، این شهرستان در اولویت پروژه انتقال آب از دریا قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار