دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب فارس باعنوان مرجع هماهنگ کننده فعالیت های کتابخوانی برای کسب عنوان پنجمین دوره جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران در سال جاری گشایش یافت.
کد خبر: ۶۴۳۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 15 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سرپرست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین گشایش این دبیرخانه در شیراز، بیان داشت: افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی، هم افزایی و افزایش مشارکت نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی، ارتقای سطح آگاهی معرفت دانش و فرهنگ اسلامی و ایرانی و برنامه ریزی و تصمیم گیری برای توسعه فعالیت های فرهنگی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی از عمده اهداف این دبیرخانه است.
ابراهیم حیدری، با بیان اینکه تعیین خط مشی ها و فراهم آوردن زمینه اجرایی تحقق اهداف ستاد، مهم ترین هدف این دبیرخانه در استان فارس است، گفت: بخش های دولتی و غیر دولتی می توانند در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی فعال و با توجه به توان خود در این حیطه تاثیرگذار باشند.
وی افزود: این دبیرخانه باید بتواند در زمینه جلب همکاری و مشارکت های مادی و معنوی نهادها و موسسه های عمومی غیردولتی و خیران حوزه کتاب و کتابخوانی، سرآمد باشد تا مسیر دستیابی به عنوان پایتختی کتاب را برای فارس هموار کند.
سرپرست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: بررسی و حمایت از طرح ها و پیشنهادهای نو و فعالیت های اثربخش در حوزه کتاب باید در دستور کار این دبیرخانه قرار گیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم در این آیین اظهار داشت: این دبیرخانه بر آن است با برگزاری جشنواره ها، سمینارها، همایش ها و کارگاه های آموزشی مناسب در حوزه کتاب و کتابخوانی در زمینه گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان فارس بکوشد.
صابر سهرابی با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعاتی از طرح ها و برنامه ها در زمره فعالیت های مهم این ستاد است، گفت: پیگیر انتشار، چاپ، تکثیر و توزیع رویدادها و اهم فعالیت های این دبیرخانه خواهیم بود و در مسیر دستیابی به عنوان پایتختی کتاب برای فارس بیشترین تلاش را می کنیم.
وی، با اشاره به اینکه در سه سال گذشته، سه شهر شیراز، صدرا و اوز لارستان موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتابخوان شده اند،گفت: پنج روستای فارس تا کنون با عنوان روستاهای دوستدار کتاب شناخته شده اند که این امر بیانگر ظرفیت های این استان در حوزه کتابخوانی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، احداث این دبیرخانه را خیز بلند فارس برای دستیابی به عناوین برتر کشوری در زمینه کتابخوانی و رساندن این استان به جایگاه خود دانست.
سهرابی، همچنین حسن دهقان را به عنوان دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب فارس معرفی کرد و بیان داشت: این دبیرخانه وظیفه برپایی جشنواره روستاها و عشایر کتابخوان استان فارس و جام باشگاه های کتابخوانی را بر عهده دارد.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال 1393 آغاز شد و تا کنون سه دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال 2001 میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.
لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه داشته است.
در نخستین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای لایزنگان از شهرستان داراب در گروه روستاهای برگزیده کتابخوان بود، همچنین در دوره گذشته، روستای فهلیان شهرستان ممسنی و روستای خواجه‌ جمالی شهرستان نی‌ریز عنوان روستای برگزیده را کسب کردند و روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات نیز در جمع برگزیدگان مرحله پایانی روستا‌های دوستدار کتاب ایران قرار گرفت.
در چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال 96، روستای فهلیان شهرستان ممسنی فارس به عنوان برگزیده برگزیدگان انتخاب شد و شهر صدرای شیراز از میان نامزد‌های پایتختی کتاب ایران عنوان شهر خلاق را به دست آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار