مهربهشتی :با مهم برشمردن حمایت سرمایه داران در رونق تولید تجهیزات داخلی، یادآور شد: شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور، در دنیا مطرح است و از کشورها و شهرهای مختلف برای درمان به این مرکز درمانی مراجعه می شود و در کنار این جایگاه، تلاش می شود تا با برگزاری چنین دوره های آموزشی در زمینه مهندسی پزشکی نیز، شیراز به عنوان قطب مهندسی پزشکی در کشور و دنیا مطرح شود.
کد خبر: ۶۴۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 14 August 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: سومین مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی و فناوری های نوین، با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی در شیراز آغاز به کار کرد. همزمان نمایشگاه توانمندی‌های استان فارس در تولیدات تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز 23 و 24 مردادماه در محل دانشکده پزشکی در معرض دید علاقمندان خواهد بود.

رئیس سومین مدرسه تابستانی مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از همزمانی برگزاری این مدرسه با سومین نمایشگاه توانمندی های استان فارس و تولید تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: محصولاتی که همزمان با این مدرسه، به مدت دو روز نمایش داده می شود، در مرکز رشد تجهیزات پزشکی و یا دیگر مراکز رشد، به صورت خصوصی و زیر پوشش و حمایت دولت تولید شده است.

بررسی ۱۴۰ ایده در مرکز رشد تجهیزات پزشکی شیراز

دکترعلیرضا مهدی زاده با بیان اینکه مرکز رشد تجهیزات پزشکی شیراز از سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است، افزود: این مرکز تاکنون ۱۴۰ ایده مختلف را بررسی کرده که با حمایت های صورت گرفته، از این تعداد، ۳۲ شرکت تاسیس شد.

رئیس مرکز رشد تجهیزات پزشکی ادامه داد: این شرکت ها در قالب شرکت های دانش بنیان، مشغول به طراحی و تولید تجهیزات پزشکی بوده و بیش از ۵۰ نوع محصول شرکت های دانش بنیان و شرکت های تولید تجهیزات پزشکی برای نخستین بار، همراه با کتابچه، در این نمایشگاه به مخاطبان معرفی می شود.

او درباره تولیدات این شرکت ها به مواردی نظیر دستگاه سانترفیوژ، نوار قلب، ثبت علایم حیاتی و همچنین ست کامل لاپاراسکوپ برای جراحی های کم تهاجمی اشاره کرد و گفت: برای مثال، ست کامل لاپاراسکوپ در مقایسه با نمونه خارجی با نصف هزینه تولید می شود.

دکتر مهدی زاده همچنین از تولید دستگاه نوار قلب با وای فای و به صورت بی سیم، تجهیزات اپتیکی و لیزری کم توان برای بهبود زخم و لیزرهای پوستی، پیچ و پلاک های ارتوپدی برای ایمپلنت های مورد استفاده در جراحی های استخوان و مفاصل، به عنوان دیگر محصولات این شرکت ها نام برد.

او با بیان تلاش های صورت گرفته در زمینه جذب سرمایه خصوصی برای تولید کالای ملی و داخلی، افزود: دستاورد این تلاش ها در سال گذشته، جذب ۲۰ میلیارد تومان حمایت مالی از بخش های خصوصی در تولید تجهیزات پزشکی، با همکاری علمی مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه بوده است.

در ادامه آئین آغاز به کار این مدرسه تابستانه، دکتر«علیرضا چوبینه» سرپرست مدیریت توسعه علم و فناوری سلامت دانشگاه به بیان ویژگی ها و مزایای نقش مهندسی پزشکی در پیشرفت علم پزشکی، شرح ویژگی ها و تفاوت دانشگاه های نسل دوم و سوم، نقش پژوهش و شرح دانشگاه های نسل چهارم یا دانشگاه های کارآفرین پرداخت و از شرکت کنندگان خواست تا در مسیر پیشرفت دانشگاه ها به این سمت، همراه شوند.

او افزود: باید تلاش کنیم با تکیه بر خلاقیت خود و همچنین با گسترش علوم چند رشته ای و بین رشته ای به فعالیت ها و تولید تجهیزات داخلی و ملی توسعه دهیم.

تاکید بر توسعه علوم بین رشته ای و تعامل بین آنها برای پیشرفت و توسعه تولیدات داخلی و ملی

دبیر علمی و اجرایی سومین مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جمع اصحاب رسانه، برگزاری این رویداد را تلاش در راستای هدایت دانشجویان و شرکت کنندگان به سمت علوم بین رشته ای دانست و گفت: هدف از مهندسی پزشکی، کمک به افزایش دقت و سرعت پزشکان است؛ مهندسان پزشکی با استفاده از نرم افزارها، سخت افزارها و تولید اندام مصنوعی، به افزایش پیشرفت، دقت و سرعت پزشکان کمک می کنند.

 

محمد مهربهشتی از ارائه تجارب و دستاوردهای جدید شرکت های مختلف استانی و کشوری، در زمینه تجهیزات پزشکی، در این مدرسه تابستانی خبر داد.

او با بیان اینکه این دوره آموزشی چهار روزه، با حضور استادان داخلی و بین المللی از شهرهای تهران و شیراز، به صورت حضوری و ویدئو اسکایپ برای شرکت کنندگان برگزار می شود، ادامه داد: ۸۰ درصد شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی، ۱۵ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و پنج درصد نیز در مقطع دکترا، در طول این مدت، با آخرین دانش های حوزه مهندسی پزشکی و فناوری های نوین آشنا می شوند.

مدیر جامعه مهندسی پزشکی شیراز با اشاره به پیش بینی برنامه های بازدید از بیمارستان ها و شرکت های تولیدی تجهیزات پزشکی، برگزاری کارگاه آموزشی و نمایشگاه ایده و ابتکار تجهیزات پزشکی برای شرکت کنندگان در این مدرسه، گفت: بعد از این دوره، علاقه مندان می توانند برای شرکت در دوره های تخصصی و کارگاه های آموزشی طراحی ایده و با استفاده از پرینتر سه بعدی با روش های ثبت اختراع، آشنا شوند.

گردهمایی ۲۵۰ شرکت کننده از ۸ استان کشور در شیراز

او ضمن اعلام حضور ۲۵۰ شرکت کننده از سراسر کشور در رشته های مهندسی و پزشکی و علاقه مند به علوم بین رشته ای در این مدرسه تابستانه، اضافه کرد: این افراد از بیش از هشت استان تهران، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، یزد، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و بندرعباس، در این رویداد گرد هم آمده اند.

مهربهشتی، مهندسی پزشکی را دانشی برای تحقق ایده های پزشکان در امر توسعه درمان دانست و افزود: همچنین بسیاری از مهندسان، ایده هایی برای ساخت تجهیزات دارند که در این زمینه به علم پزشکی نیاز است و با تبادل ایده و علوم بین رشته ای، می توان به درمان بیماری ها کمک شایانی کرد.

دبیر علمی و اجرایی سومین مدرسه تابستانه مهندسی پزشکی دانشگاه هدف از برگزاری این مدرسه تابستانی را کاهش فاصله علوم بین رشته ای مهندسی و پزشکی و استفاده از دانش مهندسی برای رفع مشکلات سلامت برشمرد و تاکید کرد: در این دوره از ارایه مباحث تئوری و تکراری پرهیز شده و سخنرانی ها به سمت آموزش های عملی و پروژه محور پیش می رود.

او از دیگر اهداف این رویداد، به توانمندسازی متخصصان و مهندسان تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: تعمیر، بازسازی و سرویس های منظم و به موقع تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستان ها سبب می شود تا برای مدت زمان بیشتری قابل استفاده باشند.

مهربهشتی با مهم برشمردن حمایت سرمایه داران در رونق تولید تجهیزات داخلی، یادآور شد: شیراز به عنوان قطب پزشکی کشور، در دنیا مطرح است و از کشورها و شهرهای مختلف برای درمان به این مرکز درمانی مراجعه می شود و در کنار این جایگاه، تلاش می شود تا با برگزاری چنین دوره های آموزشی در زمینه مهندسی پزشکی نیز، شیراز به عنوان قطب مهندسی پزشکی در کشور و دنیا مطرح شود.

این مدرسه تابستانه تا بیست و پنجم مرداد در دانشکده پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار