استاندار فارس گفت: سالانه شاهد فرسایش۲ میلیارد تن خاک در ایران هستیم که سه برابر متوسط جهانی است و سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از بحران خاک نیز ارزیابی می شود.
کد خبر: ۶۴۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 13 August 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: اسماعیل تبادار یکشنبه در جلسه ستاد ایحای تالاب های فارس با بیان اینکه امیدوار است که دکتر کلانتری حامل پیام مشکلات و وضعیت نگران کننده آب استان به دولت باشد افزود: امیدواریم علاوه بر گزارشات داده شده، دکتر کلانتری وضعیت نگران کننده بحران آب برای تصمیم سازی و تصمیم گیری و پیامد مختلف آن در ابعاد مختلف به دولت ارائه دهند.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت بحران را ترسیم کنند ما برنامه هایی در دستور کار داریم اما با افزایش بی رویه آب و با نگاهی به مدیریت آب اگر نگوییم بی معناست اما کم معنا است.

استاندار فارس در کنار کمبود آب به بحران خاک اشاره کرد و گفت: سالانه شاهد فرسایش۲ میلیارد تن خاک در ایران هستیم که سه برابر متوسط جهانی است و سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت ناشی از بحران خاک نیز ارزیابی می شود.

تبادار یادآور شد: اگر ما در بعضی از مناطق از جمله جهرم آب را بالا می آوریم و آب کیفیت لازم را ندارد، علاوه بر شوری که به خاک می دهیم خاک ها را از بین می بریم و این لطمه هم به منابع آب و خاک است.

وی با اشاره به این نکته که آب تجدید پذیر ما با برداشت های ما هیچگونه تطابقی ندارد، اظهار داشت: روز به روز بحران آب را جلوی خودمان می بینیم اما کارهایی جزئی که انجام می شود با این نگرانی ها سازگار نیست و ما نمی توانیم تنبیه را ملاک کار قرار دهیم در عین حال باید مکانیزم های تشویقی در دستور کار قرار دهیم.

استاندار فارس افزود: من اعتقاد دارم باید چاه های غیر مجاز پر شود و در کنار پر شدن چاه های غیر مجاز باید زمینه برای معاش مردم فراهم شود و در عین حال تدوین برنامه تشویقی را نیز در دستور کار قرار دهیم .

تبادار با اشاره به اینکه باید آب و تصفیه آب را به چرخه بهره وری کشاورزی و صنعتی برگردانیم، اظهار داشت: ما با مشکلات مالی روبرو هستیم اما می توان با ارائه راهکارهای عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت، و دراز مدت به عنوان یک نقشه راه در دستور کار قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه قبلا در استان جزیره ای فکر می کردیم تصریح کرد: ما افرادی که در صنعت و کشاورزی بودند را متقاعد کردیم که این صنعت ها که به آب وابسته است وظیفه مشترک تعریف کنند و در عین حال هر سه یا چهار مجموعه درخواستی برای قانون و مقررات داشته باشند و در این مسیر از سیستم قضا کمک داشته باشیم.

استاندار فارس گفت: ۹۲ درصد آب استان در قسمت کشاورزی مصرف می شود و متاسفانه ۸۰ درصد آب تحت عرضی است و ما علاوه بر برنامه، پشتوانه مالی و اهتمام عملی باید باور عملیاتی را در دستور کار قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار