پس از گذشت 5 روز از اعلام شروع فعالیت صرافی‌ها توسط رئیس جدید بانک مرکزی، همچنان شاهد غیرفعال بودن تعدادی از صرافی‌های شیراز و بلاتکلیفی تعدادی دیگر در اعلام نرخ ارز هستیم.
کد خبر: ۶۴۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 12 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: شنبه 15 مرداد بود که همتی رئیس‌کل بانک مرکزی از بسته ارزی جدید خبر داد. پس‌ازآن رئیس‌جمهور هم شامگاه دوشنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری از شروع دوباره فعالیت صرافی‌ها از روز سه‌شنبه خبر داد.

اما بازدید میدانی روز سه‌شنبه شانزدهم مردادماه از چهارراه زند شیراز حاکی از بود که تمام صرافی‌ها همچنان غیرفعال هستند.

مسؤولان این صرافی‌ها از عدم ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی گلایه کرده و روز شنبه بیستم مردادماه را زمان رسیدن بخشنامه‌ها پیش‌بینی می‌کردند.

باگذشت یک هفته از سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی، بعدازظهر شنبه بار دیگر راهی چهارراه زند شیراز شدم تا ببینم با آغاز هفته جدید تکلیف صرافی‌ها به کجا رسیده است؛ اما طبق روال گذشته این دلال‌ها بودند که نقش صرافی‌ها را ایفا می‌کردند!

 

بلاتکلیفی صرافی‌ها

در مسیر چهارراه زند تعداد صرافی‌هایی که کرکره‌شان پایین بود، کم نبودند. همان تعداد اندکی هم که مشغول فعالیت بودند خلوت و بدون مشتری بودند.

به سراغ یکی از صرافی‌ها رفتم و در مورد فعالیتشان پرسیدم که در پاسخ گفت: هنوز بخشنامه‌ای به دست ما نرسیده تا بتوانیم خریدوفروش ارز را آغاز کنیم.

به بیرون از صرافی در میان دلال‌ها رفتم و از آن‌ها در مورد روند کار صرافی‌ها پرسیدم که یکی از آن‌ها نظری متفاوت داشت.

این دلال ارز از شروع فعالیت صرافی‌ها گفت و نرخ خریدوفروش دلار را 11 هزار تا 11 هزار و 200 عنوان کرد.

او اضافه کرد: به دلیل اینکه صرافی‌ها به‌عنوان یک مأمن برای مردم هستند و بخشنامه‌ای مبنی بر مشخص بودن قیمت دلار به آن‌ها ابلاغ نشده، دلار را گران‌تر از بازار سیاه می‌دهند، اما الآن ما دلال‌ها دلار رابین 10 هزار و 400 تا 10 هزار و 800 خریدوفروش می‌کنیم.

پس از صحبت‌های متفاوت این دلال، به سراغ رئیس یکی دیگر از صرافی‌ها رفتم که گفت: از سوی بانک مرکزی بخش‌نامه‌ای مبنی بر مشخص بودن قیمت دلار صادر نشده و فقط اجازه فعالیت داده‌شده است.

او قیمت خریدوفروش دلار در آن صرافی را 11 هزار و 300 عنوان کرد.

یکی دیگر از صرافی‌ها نرخ خرید دلار را بین 10 هزار و 400 تا 10 هزار و 800 عنوان کرد و گفت: به دلیل پخش نکردن ارز در بین صرافی‌ها قیمت اصلی دلار مشخص نیست که همین باعث می‌شود هر صرافی ارز را به هر قیمتی که می‌خواهد خریدوفروش کند.

 

بازار ارز با اعتماد مردم آرام می‌شود

طبق سیاست‌های جدید مصوبه هیئت دولت، صرافی‌های مجاز از روز دوشنبه 15 مردادماه می‌توانستند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به‌صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به‌ویژه مقررات مبارزه با پول‌شویی اقدام کنند.

همچنین صرافی‌های در ارتباط با فروش ارز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان‌پذیر خواهد بود. دربسته جدید ارزی دولت برخلاف سیاست اول که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کلیه واردات اختصاص‌یافته بود، ارز رسمی فقط برای کالاهای اساسی محدودشده و سایر کالاهای وارداتی از محل ارز ناشی از صادرات پتروشیمی‌ها و فلزات و مانده ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در بازار ثانویه تأمین می‌شود.

با این تغییرات نیز فقط یک روز شاهد کاهش نرخ ارز بودیم که هم‌زمان با بازگشت تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ بود! اما شاهد این مسئله بودیم که تحریم‌های جدید علی‌رغم جریان سازی‌های سعودی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ تأثیری بر این بازار نداشت.

کارشناسان این بازار دلیل کاهش نرخ ارز را ایجاد اطمینان خاطر در بین مردم به دلیل تغییرات جدید در بانک مرکزی و اعلام بسته‌ی جدید از سوی این بانک، اعلام کردند که این روند کاهشی، زمان زیادی نبرد و پس از مهر تأیید رئیس‌جمهور بر بازگشایی دوباره صرافی‌ها و ایجاد تنش‌های جدید مبنی بربسته بودن آن‌ها، این بازار بار دیگر روند افزایشی به خود گرفته است.

باتجربه‌ی چند روز گذشته می‌توان گفت مهم‌ترین عامل در نوسانات بازار ارز عدم اطمینان مردم به این بازار است و اگر مسؤولین و دستگاه‌های دولتی در پی اعتمادسازی دوباره مردم با عملکرد خودشان باشند، این آشفتگی بازار ارز تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار