امسال قیمت خرید تضمینی کلزا 2866 تومان است در حالی که کلزا وارداتی در بالاترین حد قیمت خود زیر 1800 تومان به فروش می‌رسد. سال گذشته در یکی از استان‌های شمالی همین اختلاف قیمت سبب سو استفاده افراد سودجو شده بود که با مخلوط کردن دانه‌های روغنی وارداتی به دانه کلزا داخلی قصد فروش آن به مراکز خرید کلزا داشتند که با هوشیاری نیروی انتظامی محموله آنها توقیف شد.
کد خبر: ۶۳۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 22 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی وزرات جهاد کشاورزی: «امسال تولید دانه‌های روغنی حدود 16 تا 18 درصد نیاز روغن کشور را تأمین خواهد کرد». بنابراین مابقی نیاز کشور باید از خارج از کشور تامین شود.

با وجود اینکه با خوداتکایی در تولید روغن در کشور فاصله زیادی داریم و علیرغم اهمیت بالای خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی نرخ خرید تضمینی کلزا در سال زراعی 97 ـ 96 تنها 3 درصد افزایش یافته است که این موضوع واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته و به گفته کارشناسان این امر سبب دلسردی کشاورزان برای توسعه کشت کلزا می‌شود.

از سوی دیگر قیمت پایین کلزا وارداتی نیز عامل دیگر برای بی‌رغبتی کشاورزان برای کاشت کلزا شده است، مازیار انصاری یکی از کسانی که تا سال قبل کار خرید و فروش کلزا در یکی از شهرستان‌های فارس انجام می‌داده است.

وی می‌گوید: قیمت خرید تضمینی کلزا نسبت به قیمت کلزا وارداتی بالاتر است که از سویی این موضوع سبب حمایت از کلزاکاران می‌شود ولی از سوی دیگر چون کلزا وارداتی ارزان‌تر است و بیشتر متقاضیان نیز برای روغن‌کشی این محصول را خریداری می‌کنند بنابراین خرید کلزا واراتی را ترجیح ‌می‌دهند و همین موضوع توان رقابت از کلزا داخلی گرفته است.

اختلاف قیمت 1000 تومانی کلزا وارداتی با خرید تضمینی این محصول در داخل کشور

امسال قیمت خرید تضمینی کلزا 2866 تومان است در حالی که کلزا وارداتی در بالاترین حد قیمت خود زیر 1800 تومان به فروش می‌رسد. سال گذشته در یکی از استان‌های شمالی همین اختلاف قیمت سبب سو استفاده افراد سودجو شده بود که با مخلوط کردن دانه‌های روغنی وارداتی به دانه کلزا داخلی قصد فروش آن به مراکز خرید کلزا داشتند که با هوشیاری نیروی انتظامی محموله آنها توقیف شد.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان فارس با بیان اینکه امسال آن حمایتی که توقع بود از کلزاکاران نشد، می‌گوید: هر چند از عملکرد اداره غله و بازرگانی فارس در خرید تضمینی کلزا راضی هستیم اما انتظارمان حمایت بیشتری بود.

احمد دهقان می‌گوید: وقتی کشور در تامین دانه‌های روغنی کلزا 90 درصد وابسته به خارج از کشور است انتظار می‌رود که با حمایت همه جانبه و با یک حرکت جهادی و شیب تند‌تر کشاورزان را به کشت کلزا ترغیب کند و لازمه این کار نیز جلب رضایتمندی بیشتر کلزاکاران بود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان فارس معتقد است که در سال جاری به اندازه‌ای که کلزا و خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی برای کشور اهمیت داشته است رضایتمندی کشاورزان جلب نشده است.

پرداخت 90 درصد مطالبات کلزاکاران فارس

دهقان در مورد آمار خرید تضمینی کلزا در استان فارس با بیان اینکه تاکنون 30 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که نسبت به پارسال دو برابر شده است، می‌گوید: پرداخت مطالبات کلزا بهتر از از گندم بوده زیرا تاکنون 90 درصد مطالبات کلزا که ثبت سامانه خرید شده پرداخت شده است.

در سال زراعی جاری نزدیک به 20 هزار هکتار از اراضی استان فارس به کشت کلزا اختصاص داده شده که در مقایسه با سال زراعی گذشته از رشد 250 درصدی برخوردار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در پایان فصل برداشت بیش از 35 هزار تن محصول کلزا از کشاورزان استان فارس خریداری شود.

در حالی که کشور وابستگی شدیدی به واردات روغن دارد افزایش 3 درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا توجیه ندارد و نه تنها سبب دلسردی کشاورزان می‌شود بلکه دست دلالان و واردکنندگان روغن را باز می‌گذارد و همین امر سبب افزایش واردات روغن و وابستگی به خارج از کشور می‌شود که با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی کشور منافات دارد بنابراین جا دارد که دولت در سال‌های آینده حمایت بیشتری از کلزاکاران داشته باشد تا کشت این محصول بیش از پیش افزایش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار