مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: با ادامه این طرح در دیگر بیمارستان‌های شهرستان می‌توانیم مبلغ هزینه مصرف آنتی بیوتیک‌های غیر ضروری را کاهش و 300 میلیون تومان صرفه‌جویی داشته باشیم و در سال گذشته تنها با کنترل دو داروی آلبومین و پنتوپرازول در بیمارستان‌های جهرم، 420 میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.
کد خبر: ۶۳۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 22 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: وحیدرضا رحمانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به مصرف غیرمنطقی دارو در شهرستان جهرم اظهار داشت: در سال گذشته در شهرستان جهرم از بین آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی آموکسی سیلین 500 و سفکسیم 400 بیشترین استفاده را داشته است و 40 درصد از کل بیماران مراجعه‌کننده به پزشکان در جهرم حتما یک آنتی‌بیوتیک را دریافت می‌کنند.

وی گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای بسیار مهمی هستند که برای مبارزه با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها به کار می‌روند و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی ویروسی و آنفلوآنزای ویروسی تاثیری نداشته حتی ممکن است با مصرف آن فرد را در معرض بروز عوارض جانبی و مضر دارو قرار دهد.

مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: افراد انتظار نداشته باشند که هر زمان که بیمار شدند برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز شود، اگر پزشک معالج بیماری را عفونت ویروسی تشخیص داد پزشک را برای تجویز آنتی‌بیوتیک تحت فشار قرار ندهند.

وی با اشاره به اجرای طرح "گاید لاین" که مجموعه‌ای نظام‌مند و راهنمای بالینی است و در راستای مصرف منطقی داروها در بیمارستان‌ها جهرم انجام می‌شود گفت: داروسازان بالینی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های جهرم فعال هستند و داروها را بر اساس دستورالعمل‌های موجود و نیاز اساسی بیمار بررسی و کنترل می‌کنند.

رحمانیان خاطرنشان کرد: بعد از شروع طرح گاید لاین در بیمارستان پیمانیه جهرم، 32 میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها صورت گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: با ادامه این طرح در دیگر بیمارستان‌های شهرستان می‌توانیم مبلغ هزینه مصرف آنتی بیوتیک‌های غیر ضروری را کاهش و 300 میلیون تومان صرفه‌جویی داشته باشیم و در سال گذشته تنها با کنترل دو داروی آلبومین و پنتوپرازول در بیمارستان‌های جهرم، 420 میلیون تومان صرفه‌جویی شده است.

مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان این مطلب که طرح گاید لاین در بیمارستان‌های جهرم سبب شد عوارض ناخواسته دارو های آنتی‌بیوتیک کاهش یابد گفت: بیشترین عوارض مربوط به داروی ویال سفازولین بوده است که با اجرای این طرح توانستیم، 486 مورد عوارض این داروی گزارش شده در واحد ثبت عوارض ناخواسته دارو"ADR" را به 146 مورد کاهش دهیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار