به نظر می‌رسد متولیان امر هنوز نتوانسته‌اند کشاورزان را نسبت به کشت‌های جایگزین متقاعد کنند چراکه در برخی از روستاها آب آشامیدنی نیست اما کشاورز برنج می‌کارد.
کد خبر: ۶۳۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 21 July 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: کاهش شدید بارش‌ها و آب ورودی به سدها و آبگیرهای کشور موجب شد هیأت وزیران در اسفند‌ماه گذشته با مصوبه‌ای سیاست اعمال محدودیت و ممنوعیت کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم‌آب را در دستور کار قرار دهد.

با وجود خشکسالی در سالهای اخیر متاسفانه همچنان در شهرستان مرودشت که جز شهرستانهای کم اب استان فارس محسوب میشود شاهد کشت برنج در برخی از زمین های کشاورزی هستیم.

فراهم کردن مشاغل دیگر نسبت به کشاورزی هزینه‌بر است

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس می‌گوید: تولید برنج در استان انتخاب ما نیست اما به دلیل گره خوردن تولید آن با معاش مردم اگر کشاورزی بخواهد شغل دیگری را جایگزین کشاورزی کند با سختی‌های فراوانی روبرو خواهد شد و فراهم کردن مشاغل دیگر نسبت به کشاورزی هزینه‌بر است.

صادقی ادامه داد: برای تغییر الگوی کشت باید مطالعات اجتماعی و اقتصادی انجام شود تا بتوان به تدریج از تولید محصولی در منطقه‌ای کاسته و تولید محصول دیگری افزایش پیدا کند. نگاه اقتصادی نیز در الگوی کشت تاثیرگذار است که از نظر اقتصادی تولید برنج و صیفی‌جات گرچه آب‌بر می‌باشد اما برای کشاورزان مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

جمعی از کشاورزان مرودشتی در گفتگو با شیرازه راهکار هایی ارائه دادند که نیازمند توجه مسئولان است.

در این وضعیت خشک‌سالی کشت برنج خیانت به مردم است

اکبر یکی از جوانان مرودشتی در این خصوص می‌گوید: در این وضعیت خشک‌سالی کشت برنج خیانت به مردم است و مسئولان و رسانه‌ها باید پیرامون عدم کشت برنج فرهنگ‌سازی کنند و کشاورزان را در این خصوص توجیه کنند.

رضایی یکی از کشاورزان مرودشتی در این خصوص می گوید: با توجه به افزایش روبه رشد کشت برنج در عین خشک‌سالی و کم‌آبی بهتر است این کشت محدود شود و هر یک از بخش‌های مرودشت به چند بلوک تقسیم‌شده و بلوک‌ها نوبتی اقدام به کشت برنج نمایند و این‌زمانی جواب می‌دهد که کشاورز در زمان عدم کشت بتواند تسهیلاتی برای تأمین معیشت زندگی از دولت دریافت کند.

فلاح دیگر شهروند مرودشتی اظهار داشت: یکی از معضلات مرودشت بحران آب و عدم مدیریت این بحران از سوی مسئولان است. در بعضی از روستاها آب خوردن وجود ندارد اما برخی با حفر چاه غیرمجاز اقدام به کشت برنج می‌کنند و وقتی هم سراغشان می‌رویم برخی توجیه می‌شوند و برخی هم مانند کبک سربه‌زیر برف کرده و راه خود را ادامه می‌دهند.

وی بیان داشت: کشاورزان مرودشتی باید به‌جای کشت برنج و سایر محصولات پرآب، به کشت‌های جایگزین کم آب فکر کنند و نسبت به کشت‌های جایگزین اقدام کنند.

این شهروند مرودشتی می‌گوید: به نظر می‌رسد متولیان امر هنوز نتوانسته‌اند کشاورزان را نسبت به کشت‌های جایگزین متقاعد کنند چراکه در برخی از روستاها آب آشامیدنی نیست اما کشاورز برنج می‌کارد.

وی بیان داشت: در منطقه مرودشت هم‌اکنون برخی گیاهان کم آب بر مانند زعفران در سطوح گسترده کشت می‌شود و ازنظر اقتصادی کشت زعفران به‌صرفه است و این تنها یکی از محصولاتی است که می‌تواند جایگزین برنج شود و به‌عنوان یک شهروند باید فرهنگ‌سازی کشت‌های جایگزین را در سطوح بیشتری از جامعه دنبال کنیم و مدیریت بحران آب را از مسئولان مطالبه کنیم.

کشاورزی تک‌محصولی و البته پرآب در این منطقه نیازمند اجرایی شدن پرداخت حق نکاشت است

محمد که چندین سال است به کار کشاورزی مشغول است  می گوید: کشاورزان برای گذران زندگی خود و تأمین نیازهای خانواده باید زمین خود را کشت کنند و تنها درصورتی‌که هزینه نکاشت به کشاورز پرداخت شود می‌توان عدم کشت را شاهد بود.

وی ادامه می دهد: برنج محصول عمده منطقه و شالی‌کاری سنت دیرینه کشاورزان مرودشت خاصه منطقه کامفیروز و درودزن است و کشاورزی تک‌محصولی و البته پرآب در این منطقه نیازمند اجرایی شدن پرداخت حق نکاشت به کشاورزان است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس در زمینه طرح نکاشت گفته است که اگر بخواهیم تولید برنج را حذف کنیم یعنی باید بیش از 432 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کنیم تا برنج نکارند و با وضعیت موجود دولت چنین بودجه‌ای فراهم نیست.

حال باید مشاهده کرد که مسئولان این امر چگونه با این بحران مقابله میکنند تا هم کشاورزان به حقشان برسند و هم با کمبود آب که مهم ترین سرمایه ملی به حساب می آید مواجه نشویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار