کاهش میزان نزولات آسمانی در استان فارس و خشکسالی‌های اخیر تاثیر زیادی بر کشاورزی این استان داشته و کشت‌­های پر آب بر و کشت‌­هایی با راندمان نامناسب در چنین شرایطی می‌­تواند حیات کشاورزی را در این استان تهدید کند.
کد خبر: ۶۳۲۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 20 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس توسعه کشت گلخانه‌­ای را تلاشی جهت تداوم حیات کشاورزی و رسیدن به کشاورزی پایدار می‌­داند. محمد مهدی قاسمی با اشاره به تسریع اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با سود پایین 6 درصد به منظور توسعه گلخانه­‌ها به متقاضیان گفت: تلاش برای توسعه گلخانه‌­ها امری مشارکتی است که با توجه به خشکسالی‌های­ اخیر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم صرفه‌­جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌­وری، افزایش تولید در واحد سطح، امکان استفاده از اراضی درجه سه و چهار، امکان کشت خارج از فصل و در اقلیم‌­های مختلف و تولید محصولات استاندارد و سالم را از محاسن کشت گلخانه‌­ای بر شمرد.

اکنون به منظور توسعه گلخانه­‌ها در استان فارس، سه روستا در شهرستان­‌های پاسارگاد، مرودشت و کوار به عنوان پایلوت روستای گلخانه‌­ای انتخاب شده است. قاسمی هدف از ایجاد روستاهای گلخانه‌­ای در استان را ایجاد زنجیره تولید، کاهش قیمت تمام شده محصول، سهولت در دستیابی به نهاده­‌های تولید و سهولت در بازاریابی دانسته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس در تشریح روستاهای پایلوت گلخانه‌­ای گفت: نزدیکی به جاده و معابر اصلی و دسترسی به وسایل و امکانات مورد نیاز ایجاد گلخانه به همراه پیشرو بودن کشاورزان این روستاها و آگاهی آنها از وضعیت آب از دلایل گزینش این روستاها به عنوان پایلوت در طرح گسترش گلخانه­‌هاست.

پاکاری از ایجاد 1000 متر گلخانه در روستای همت‌­آباد پاسارگاد به عنوان یکی از سه روستای گلخانه‌­ای خبر داد که اکنون به زیر کشت گوجه و بادمجان رفته و در کاهش مصرف آب تجربه بسیار موفقی را رقم زده است که مورد بازدید دست‌­اندرکاراناز شهرستان‌های مختلف قرار می‌­گیرد.

به گفته وی در حال حاضر اطلاعات ناکافی کشاورزانی که تاکنون در محیط باز کشاورزی می­‌کرده‌­اند نسبت به مسائل فنی از قبیل تنظیم دما، نور، رطوبت و غیره سد راهی برای روی آوردن کشاورزی و کشاورزان به این سبک از کشت است و نیازمند اقدامات آموزشی در این زمینه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با تاکید بر آموزش همه جانبه متقاضیان احداث گلخانه و تربیت کارگر ماهر و حرف‌ه­ای ویژه کشت‌های گلخانه­‌ای به ویژه در سه روستای پایلوت گفت: در جهت آموزش از شیوه­‌های کاربردی و اساتید توانمند بدون محدودیت مالی از سراسر کشور استفاده می‌شود.

اما علاوه بر ناکافی بودن اطلاعات و آگاهی، نیاز به سرمایه اولیه بالا نیز از دیگر عواملی است که سبب روی‌­گردانی کشاورزان از این سبک به صرفه کشاورزی است. سرمایه‌­ای که پاکاری آن را برای هر 5 هزار متر حدود یک میلیارد تومان تخمین زد که کشاورزان از پس آن بر نخواهند آمد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس با اشاره به هزینه­‌های بالای ثابت و جاری احداث گلخانه و نیز تغییرات هزینه‌ها و مواد اولیه که ناشی از نوسانات اقتصادی کشور است، از تخصیص 20 میلیون به ازای احداث 2 هزار متر به متقاضیان با موافقت سازمان برنامه و بودجه خبر داد و ابراز امیدواری کرد این اعتبار به موقع به سازمان جهاد کشاورزی تخصیص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بر توجه ویژه به الگوی کشت منطقه تاکید کرد و برنام‌ه­ریزی در جهت تولید محصول سالم و گواهی شده در گلخانه‌ها، عدم برداشت اضافی از منایع آبی، انتقال کشت غالب منطقه از محیط باز به محیط گلخانه‌­ای و سپس تشکیل زنجیره تولید، برندسازی و بسته‌­بندی با استفاده از متخصصین گیاه پزشکی و بازرگانی و صادرات محصولات تولیدی را از الزامات تضمین حیات و رشد کشاورزی در استان دانست.

در شرایطی که استان فارس با خشکسالی و کاهش میزان آب روبه‌­روست، لزوم استفاده از سبک‌­های کشاورزی که از تبخیر و هدر رفت آب جلوگیری­ کند و بتواند بالاترین راندمان را در سطح کشت ارائه دهد به شدت احساس می­‌شود. از سویی ضعف بنیه مالی کشاورزان برای تغییر رویه و احداث گلخانه عاملی برای عدم استفاده از این امکان اقتصادی است که می­‌تواند با مشارکت سرمایه‌­گذاران و دستگاه‌­های اجرایی تحقق یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار