رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: موزه دفاع مقدس فارس با توجه به قابلیت هایی که دارد، ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
کد خبر: ۶۳۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ 17 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عبدالرزاق موسوی، سه شنبه در نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه هم اندیشی در خصوص موزه دفاع مقدس در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، اظهار داشت: باید به موزه دفاع مقدس فارس جنبه ملی و عمومی دهیم و نباید محتوای این مکان یک بُعدی باشد.
وی افزود: بررسی بخش فیزیکی موزه به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک و کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز ارجاع داده شده است.
موسوی همچنین به موضوع تشکیل کارگروه مشترک بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و شهرداری منطقه 2 و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پیوند با این موضوع اشاره کرد و گفت: مقرر شده ظرف مدت یک ماه نتایج نشست های این کارگروه برای بررسی به کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز ارایه شود.
این عضو شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جانمایی برای ایجاد مکان های فرهنگی، مذهبی و ورزشی در این کلان شهر باید با رعایت استانداردهای لازم صورت گیرد.
موسوی افزود: همچنین رعایت اصول طرح تفصیلی شهر شیراز در هنگام ساخت اماکن آموزشی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی بسیار حائز اهمیت است.
او بیان کرد: ایجاد نیازهای شهری مانند مدرسه، مسجد و حسینه باید بر اساس طرح تفصیلی انجام شود و ضروری است این مهم بر اساس ضوابط و به دور از تبعیض باشد.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز در این نشست، گفت: این کمیسیون در نظر دارد بودجه ای برای کمک به ساخت موزه دفاع مقدس اختصاص دهد.
سولماز دهقانی افزود: با توجه به اهمیت 8 سال دفاع مقدس و فعالیت های ارزشنمدی که در این دوران انجام شد باید به محتوای موزه دفاع مقدس رویکردی ویژه داشته باشیم.
وی، همچنین خواستار برگزاری فراخوان ملی و استفاده از ظرفیت هنرمندان کشور برای ساخت نشانه (المان هایی) با موضوع دفاع، ایثار و شهادت شد.
دهقانی ادامه داد: با ایجاد یک میدان گاه برای بزرگداشت مناسبت های دفاع مقدس می توانیم در ایجاد وحدت اجتماعی و همراه کردن مردم در این مناسبت ها گامی موثر برداریم.
این عضو شورای شهر شیراز همچنین پیشنهاد داد، صحنه های از دفاع مقدس که رزمندگان استان فارس در آن نقش داشتند نیز بازسازی شود.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه اظهار داشت: کلانشهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) با در نظر گرفتن عملکرد موفقیت آمیزی که در دفاع مقدس داشت نیازمند موزه ای است تا آیندگان بتوانند ایثار و شهادت گذشتگان را به نظاره بنشینند.
سیروس پاک فطرت اضافه کرد: فاز نخست مرکز هنری و موزه دفاع مقدس استان فارس که شامل بخش سخت افزاری این مجموعه از قبیل تامین زمین و ساخت موزه است پیشتر اجرایی شده و هم اکنون بخش نرم افزاری آن از جمله تجهیز نگارخانه های موزه و استفاده بهینه از این مکان مدنظر است.
این عضو شورای شهر شیراز نیز با هدف هم اندیشی، همسویی و همراهی برای تحقق اهداف و اجرای برنامه های مرتبط با موزه دفاع مقدس فارس، خواستار تشکیل کارگروه مشترک بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، شهرداری منطقه 2 و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این استان شد.
پاک فطرت در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد: شهرداری به طور مستقیم برای ساخت اماکن مذهبی وظیفه ای ندارد اما اگر اهالی محل یا خیران مایل به ساخت اینگونه اماکن باشند، شهرداری با رعایت ضوابط می تواند در تامین زمین به آنها کمک کند.
همزمان با سی‌ و ‌نهمین دوره از جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین موزه دفاع مقدس استان فارس پانزدهم بهمن 96 به ‌صورت ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.
این موزه دارای بخش یادمان شهید دوران و شهدای گمنام، سالن نمایشگاه اصلی، آمفی تئاتر روباز، مرکز اسناد، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، ساختمان اداری و نگارخانه است.
مساحت عرصه این موزه 16هزار و200 مترمربع و اعیانی آن 6 هزار و 500 مترمربع است و با هزینه‌ای افزون بر 140میلیارد ریال احداث شده است.
در آیین بهره برداری از این موزه اعلام شد که تا کنون 60 درصد آن ساخته شده و تکمیل این مجموعه به 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار