عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: شهر شیراز تنها کلان‌شهری است که ۷۵ درصد آب آشامیدنی آن از طریق چاه تأمین می‌شود.
کد خبر: ۶۲۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲ 12 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علی‌اکبری عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی در نشست روسای تعاونی روستایی، مدیران عامل و نمایندگان صنفی اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان‌های فارس بیان کرد: از مسائلی که باعث افزایش خشکسالی می‌شود برداشت‌های غیرمجاز است و شهر شیراز تنها کلان‌شهری است که ۷۵ درصد آب آشامیدنی آن از طریق چاه تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه استان فارس با تنش جدی آب مواجه است ،اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها ، در پنج سال آینده محدودیت آب جدی‌ است که این موضوع معاش، امنیت و خوداتکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه بین بارندگی و رواناب‌ها رابطه سینوسی وجود دارد ، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش ۱۱ درصدی بارندگی باعث کاهش ۴۴ درصدی رواناب‌ها شده است.

وی ادامه داد: استان فارس و بویژه در اطراف کلان‌شهر شیراز، ۱۲۰ هزار قطعه باغ شهر ایجادشده که ۸۰ درصد آن‌ها تا یک هزار و ۵۰۰ مترمربع و بقیه با وسعت بالاتری بوده که همه این‌ها افزایش مصرف آب را در پی داشته است.

اکبری اضافه کرد: پایه شغل در فارس بر اساس کشاورزی تعریف‌شده و صنعت کمتر شکل‌گرفته است.

نماینده مردم شیراز با بیان اینکه این استان در خیلی از سال‌ها در تأمین مواد غذایی حرف اول را زده است، تصریح کرد: فارس همچنان با همه چالش‌ها در ۲۵ محصول غذایی رتبه اول و یا دوم را دارد ، ولی به هرحال چالش آب به صورت جدی است، یعنی اگر در حوزه آب صرفه‌جویی و برنامه‌ریزی نشود در آینده منافع بلندمدت را از دست خواهیم داد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: در برنامه ششم ذکر شده که باید ۱۱ میلیارد مترمکعب آب با بکارگیری راهکار‌های مصرف بهینه، صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به افزایش جمعیت و کاهش منابع، افزود: امروزه باید به سمت افزایش بهره‌وری و محدود کردن سطح زیر کشت پیش برویم، در غیر این صورت با مشکل روبرو می‌شویم.

اکبری گفت: ۶ ابر چالش «بحران منابع آب کشور»، مسائل زیست‌محیطی، بیکاری ، صندوق بازنشستگی، بودجه دولت و نظام بانکی در مجلس تعیین‌شده که باید برای هر یک استراتژی مشخص و معینی داشت.

وی بابیان اینکه در حوزه محیط زیست وضعیت بسیار شکننده شده بوده، اضافه کرد: در استان فارس ۱۱ تالاب و دریاچه وجود دارد که اکثریت خشک‌شده و پیامد‌های جدی به دنبال دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: بیکاری امروزه واقعاً پاشنه آشیل مملکت است، در این خصوص، از جمله مشکلات مملکت تولید مدرک بدون مهارت است و جوانان باید به دنبال کسب مهارت باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار