در علم اقتصاد به بازار‌های دستفروشی "بازار‌های زیرزمینی" اطلاق می‌شود بازارهایی که در کنار جذابیت‌هایی از جمله عرضه کالا به صورت سریع و ارزان نیاز به ساماندهی دارد.
کد خبر: ۶۲۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 12 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:ساعت از 23 گذشته است و خیابان‌هایی که تا 20 دقیقه قبل‌تر شلوغ و پر رفت‌ و آمد بود خلوت و آرام شده و دیگر خبری از هیاهوی خیابان‌های مرکز شهر نیست اما چند خیابان آن طرف‌تر انگار هیاهوی جدیدی با تاریکی شب ایجاد می‌شود.

کمی از خیابان‌های اصلی شهر فاصله می‌گیریم و به سمت بخش دیگری از شاهراه مواصلاتی شهری حرکت می‌کنیم محوری که از میدان 15 خرداد آغاز شده و‌ تا میدان قصرالدشت ادامه پیدا می‌کند. انگار تاریکی شب و خلوتی خیابان‌ها بر این خیابان تاثیر نگذاشته است خیابان‌هایی که تا ساعت‌های انتهایی شب و حتی بامداد مملو از کسانی که به دنبال تامین مایحتاج خود هستند.

اینجا و در دل شهر شیراز و در میان پاساژها ‌و مغازه‌های شلوغ و متنوع قصرالدشت بازارهای شبانه جای ویژه‌ای در دل مصرف‌کنندگان دارد زیرا هر چیزی که نیاز داشته باشند را در این بازار‌ها پیدا می‌کنند.

نورافشانی بازارهای شبانه در شب‌های تاریک شیراز

انگار شهرتازه بیدار شده است عقربه‌های ساعت از 12 شب گذشته است اما زندگی شبانه مردم شیراز بر اراده خواب و ساعت‌ غلبه کرده و هنوز هم در این خیابان به دنبال خرید هستند. هرچیزی که در شهر باید ساعت‌ها به دنبال آن باشید تا شاید کالای شبیه به آن را پیدا کنید در اینجا به‌راحتی و در کمترین‌زمان پیدا خواهید کرد تنها کافی است اندکی صبرکنید تا کالای مورد نظر را با کمترین قیمت خریداری کنید.

پای صحبت یکی از فروشندگان نشستیم و اندکی با او گپ زدیم در میان حرف‌هایش نکته قابل تامل کم نداشت اما شاید رمز استقبال مناسب مردم از این بازار‌های شبانه تنها در این جمله خلاصه می‌شد: "بیشتر مردم به دنبال خرید کالا ارزان قیمت هستند و کالایی که در این بازار‌ها عرضه می‌شود ارزان و با کیفیت مناسب است. پس مردم به جای اینکه از کالا‌های گران قیمت مغازه و پاساژها خرید کنند از این بازارها خرید می‌کنند".

وی ادامه داد: این بازار هم تفریح است هم خرید، خریدارن هم شامی مختصر می‌توانند تهیه کنند و هم کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

او درست می‌گفت زیرا اندکی که در این بازار قدم زدیم متوجه شدیم که مردمی که از این بازار‌ها خرید می‌کنند نه تنها به دنبال محصولات هستند بلکه با‌ وجود دستفروشانی که مواد خوراکی عرضه می‌کنند نسبت به خرید غذا نیز اقدام می‌کنند.

نکته جالب این بود که پس از اینکه اقدام به خرید غذا از این دستفروشان کردیم نزدیک به 15 الی 20 دقیقه منتظر ماندیم تا سفارشاتمان آماده شد که نشان از صف طولانی تقاضا‌کنندگان اغذیه بود.

از خیابان قصردشت خارج شدیم و به سمت قدیمی‌ترین بازار شبانه شیراز در خیابان زند رفتیم. هرچه قدر که از خیابان قصردشت متعجب شدیم با ورود به خیابان زند چندین برابر تعجب کردیم. نبض شبانه شهر در دل خیابان کریم‌خان زند بود.

شاید به جرات بتوان‌گفت بیش از 100 فروشنده شبانه در این خیابان اقدام به خرید و ‌فروش کالا می‌کنند و پس از اتمام فعالیت روزانه مغازه‌داران این خیابان، دستفروشان کم‌کم بساط خود را پهن کرده و اقدام به فروش می‌کنند.

با عده‌ای از مغازه‌داران که فروشنده البسه بودند صحبت کردیم، از دست دستفروشان ناراضی بودند و علت کاهش فروش خودشان را کاهش قدرت خرید مردم نمی‌دانستند، علت اصلی را فروشندگان خیابانی می‌دانستند؛ اما از سوی مقابل عرضه‌کنندگان اغذیه بسیار راضی بودند زیرا اغلب خانواده‌ها و‌کسانی که برای خرید آمده بودند نسبت به خرید موارد خوراکی رغبت نشان می‌دادند.

بازارهای زیرزمینی ضربه‌ای به بدنه اقتصاد نمی‌زند

علی حقیقت، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: در علم اقتصاد به این گونه بازار‌ها "بازار‌های زیرزمینی" اطلاق می‌شود اما این بازارها ضربه‌ای به بدنه اقتصادی نخواهند زد و تاثیر‌خوبی نیز در عرضه کالا در جامعه دارد.

حقیقت با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که بخش قابل توجه‌ای از جامعه که امکان خرید کالاهای لوکس را ندارند از این بازار‌ها خرید می‌کنند، افزود: جامعه هدف این بازار‌ها تنها عده‌ای خاص نیست بلکه می‌تواند تمام اقشار جامعه به عنوان هدف عرضه کالا مورد نظر باشد و نمی‌توانیم جامعه هدف مشخصی را برای این بازار‌ها مشخص کنیم.

درست است که این بازار‌ها برای اقتصاد و ‌چرخه اقتصادی مفید هستند و سبب افزایش سرعت گردش پول در‌ جامعه خواهند شد اما اگر ساماندهی نشوند شاهد مشکلات مختلفی میان دستفروشان و‌ مغازه‌داران خواهیم بود. البته نباید ساماندهی به معنی پالایش باشد زیرا جذابیت این بازار‌ها به این صورت است که ‌می‌توان هر کالایی در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین قیمت خریداری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار