مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، از افزایش زنجره مو در باغ های فارس خبر داد.
کد خبر: ۶۲۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ 11 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:عزیزاله امیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به گسترش زنجره مو در شهرستان‌های شیراز، نی‌ریز و کازرون ادامه داد: بازدید‌های میدانی و عملیات پایش آفت در سراسر استان توسط شبکه‌های مراقبت در حال انجام است.

وی تصریح کرد: گزارش‌های اولیه حاکی از تراکم بالای آفت در باغ‌های مجاور جنگل‌ها و منابع طبیعی است و در باغ ها و مزارع با فاصله بیشتر از منابع طبیعی به ندرت مشاهده شده است.

عزیزاله امیری اضافه کرد: اکنون پایش مداوم آفت و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای شناسایی آن بخصوص در مناطق آلوده یا مناطق در معرض آلودگی، در جهت کنترل آفت آغاز شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، از باغداران درخواست کرد: با مشورت کارشناسان کشاورزی یا کلینیک‌های گیاه پزشکی با انجام عملیات مبارزه همگانی با این آفت شامل هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم آفت از ۵ سانتی‌متر پایین‌تر از محل تخم‌گذاری، شخم یا بیل زدن و زیرورو کردن خاک پای درختان، استفاده از کود‌های حیوانی پوسیده و تقویت درختان از خسارت آن جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: زنجره مو از آفات انگور به شمار می‌رود که علاوه بر آن به درختان میوه سردسیری و غیرمثمر از جمله سیب، گردو، بادام، هلو، سنجد، سپیدار، آلبالو و نارون خسارت وارد می‌کند.

عزیزاله امیری با بیان اینکه پوره‌های این آفت به مدت ۴ تا ۷ سال بر روی ریشه گیاهان میزبان باقی مانده و از شیره نباتی تغذیه می‌کنند، ادامه داد: حشرات کامل این آفت نیز برای تخم‌گذاری روی سرشاخه‌ها شکاف ایجاد کرده و باعث متورم و در مواردی خشک شدن شاخه‌ها از محل تخم‌گذاری می‌شوند.

امیری بیان کرد: زنجره مو معمولا از گیاهان مرتعی و جنگلی تغذیه می‌کند، و آنچه باعث طغیان این آفت شده خشکسالی، تغییرات اقلیمی سال جاری و از بین رفتن مراتع است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار