مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس:امسال رودخانه‌های استان فارس وضعیت بسیار نامطلوبی دارند ‌طوری که شاهد کاهش 70 تا 100 درصدی حجم آب در رودخانه‌ها هستیم.
کد خبر: ۶۲۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 10 July 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:مهندس حمیدرضا دهقانی اظهار داشت: تمام شهرستان‌های استان فارس امسال شاهد کاهش 50 درصدی بارندگی در مقایسه با بلندمدت بوده ‌است که کاهش بارندگی یا عدم تناسب در بارش های سالانه عامل اصلی این خشکی هاست.
وی گفت: امسال رودخانه‌های استان فارس وضعیت بسیار نامطلوبی دارند ‌طوری که شاهد کاهش 70 تا 100 درصدی حجم آب در رودخانه‌ها هستیم.
دهقانی با بیان اینکه خشک شدن رودخانه های شمال و شمال غرب استان فارس تاثیر بسزایی در کاهش ورودی آب به سدهای این مناطق دارد گفت: سد درودزن به عنوان یک سد استراتژیک در تامین آب شرب شهرهای شیراز و مرودشت و روستاهای اطراف هم ‌اینک 271 لیتر برثانیه ورودی آب دارد در حالی که خروجی آن 5 هزار لیتر بر ثانیه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس بیان کرد: در دورانی که فارس قطب تولید گندم ایران محسوب می‌شد، 7 درصد کل گندم استان در اراضی مشروب شده از سد درودزن به ‌دست می‌آمد اما امروز این سد با بحران مواجه است.
دهقانی تامین بخش اعظم آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی را یکی از مشکلات مهم استان فارس دانست و گفت: بالغ بر 79 درصد از کل آب مورد نیاز در استان فارس از منابع زیرزمینی و 21 درصد آن از منابع سطحی تامین می‌شود و این در واقع یک فاجعه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس وجود چاه های مجاز و غیر مجاز را از دیگر عوامل تهدید منابع آب زیر زمینی دانست و گفت: در استان فارس 73 هزار حلقه چاه مجاز و 15 هزار و 794 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که تعداد چاه‌های موجود در استان فارس با تعداد چاه‌های 16 استان کشور برابری می‌کند.
دهقانی افزود: 8 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سالهای گذشته پر شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس گفت:این استان کشاورزی است و مناطق مختلف آن با چالش فرونشست و ترک‌ خوردگی زمین و مرگ دشت‌ها و سفره‌های آبخوان روبرو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار