پس از انتشار خبری مبنی بر قرار گرفتن خطوط گاز شهرستان ممسنی در محدوده خطر از سایت خبر نورآباد ، اداره گاز این شهرستان با ارسال جوابیه ای در خصوص بررسی خطوط و انجام فعالیت های مختلف در راستای تامین ایمنی لازم اقدام به شفاف سازی کرد.
کد خبر: ۶۲۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 09 July 2018

تابناک فارس به نقل از خبر نورآباد:همه ساله بحران ها و بلایای طبیعی به منزله‌ی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر و خسارت عظیم، باعث از بین رفتن منابع جبران ناپذیر انسانی و مالی در سطح جهان می‌گردند. استان فارس یکی از کانون‌های مهم زلزله خیزدر ایران است. به دلیل قرارگرفتن استان فارس روی کمربند لرزه خیزی زاگرس ،20درصد از زلزله های کشور در این استان رخ می دهد که حاکی از فعال بودن زمین ساخت و گسل های آن است . قسمت های شمال غرب، غرب، جنوب غرب تا جنوب فارس از مناطق پرخطر زلزله خیز این استان هستند. شهرستان نورایاد ممسنی، کازرون، فراشبند، فیروزآباد، لامرد، لارستان از جمله مناطق زلزله خیز هستند.

نوراباد ممسنی در کمربند پرخطر استان فارس و کشور و همچنین کمربند لرزه ای آلپ-هیمالیا قرار دارد. زلزله های زیادی طی سال های گذشته سطح این شهرستان را متاثر ساخته است. در یک پهنه بندی خطر زلزله، شهرستان ممسنی در پهنه‌ی با خطر زیاد و خیلی زیاد قرار گرفته است. از طرف دیگر خطوط لوله گاز از مهم‌ترین شریان‌های حیاتی در زندگی شهری محسوب می‌شوند. رفتار لوله‌های گاز در زلزله‌های گذشته نشان‌دهنده‌ی آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر زلزله‌ است. لوله‌های انتقال گاز حاوی موارد اشتغال پذیر هستند و نشت گاز و آتش‌سوزی های پس از آن می تواند موجب صدمات جانی و خسارت های مالی و زیان های زیست محیطی گردد و بر این اساس مقاوم سازی این خطوط در برابر زلزله مخصوصا" در مناطق لرزه خیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استفاده از سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS‌) در سازمان هائي كه به نوعي با داده هاي مكاني و توصيفي سر و كار دارند به يك امر ضروري تبديل شده است . اين امر به خصوص در مواقع بحران در شهر ها و روستا ها كه كوچك ترين خطا در آمار و اطلاعات سازمان ممكن است به قيمت جان بسياري از شهروندان تمام شود و مشكلات اجتماعي و اقتصادي شديدي را بوجود آورد بيشتر جلب توجه مي نمايد.

 

شركت گاز، سازماني بزرگ با حجم وسيعي از اطلاعات مكاني با توجه به توسعه سريع گازرساني به شهر ها و روستاها و همچنين به منظور جايگزيني گاز با ساير سوخت ها و خدمات رساني سريع و مطلوب در زمينه گاز و آناليزهاي شبكه اي مختلف در جهت مديريت بهينه در مواقع بحران ، پس از سالها انجام امور نقشه اي به صورت سنتي با انتخاب GIS به عنوان چارچوبي براي مديريت اطلاعات و تحليل هاي شبكه گاز به منظور بهينه سازي عمليات مربوط به گازرساني در مرحله گذار به سمت استفاده از تكنولوژي هاي نوين در اين زمينه مي باشد.

استان فارس به عنوان اولين استان در كشور كه استفاده از گاز طبيعي را در سال 1346 آغاز نمود ، با توجه به حجم اطلاعات موجود (نقشه اي و توصيفي) در شركت گاز و دفعات مراجعه به اطلاعات فوق امكان نگهداري آنها به روش سنتي در درازمدت موجود نمي باشد .از طرفي با توجه به افزايش روزافزون داده هاي مربوط به تاسيسات و شبكه هاي موجود در شركت ، ضرورت ايجاد يك سيستم كنترل و مديريت بهينه اطلاعات و تاسيسات موجود ، امكان تصميم گيري سريع و دقيق درمواقع بحراني را نمايان مي سازد . به این منظور شرکت گاز استان فارس در سال 1384 شروع به راه انداری واحد GIS نمود.

درخصوص اقدامات انجام شده در جهت مقاوم سازي شبكه ها و تأسيسات شركت گاز، به اطلاع ميرساند كه در حال حاضر در بحث نرم افزاري محل کلیه لوله ، شيرها و ساير منصوبات شبكه ها همراه با مشخصات فني و همچنين سيستم تحليل آسيب هاي ناشي از زلزله هاي احتمالي و آثار آن بر روي شبكه‌هاي گاز در بستر GIS(که در ادامه به مراحل تهیه اطلاعات اشاراتی شده) در سطح شهر نوراباد تهيه گرديده و واحدهاي بهره برداري از آن استفاده مي نمايند و در بحث طراحي پيش بيني هاي لازم در زمينه اصلاح نقشه هاي مكانيكال و ساختمانهاي ايستگاههاي تقليل فشار انجام گرديده است و در زمينه سخت افزاري نيز تاكنون با توجه به اینکه سالیانه تمام خطوط شبکه گاز نشت یابی و در صورت نیاز تعمیر و اصلاح میگردد و گزارشات مشخص مینمود بیشترین نشت گاز مربوط به شیرهای پیاده رو میباشد تمام شیرهای پیاده رو شهرستانهای ممسنی و رستم ( حدود 630 شیر )در قالب یک پیمان مناقصه گذاری و جمع آوری گردید. و در راستای مقاوم سازی شبکه فلزی موجد تعداد200 عدد علمك بلااستفاده كه باعث ضعف در شبكه هاي گازرساني بوده اند جمع آوري و همچنين در حدود 16كيلومتر از شبكه هاي فولادي قديمي در بافت شهر با همکاری و مجوز شهرداری شهر نوراباد نوسازی و مقاوم سازی گردید . و در خصوص جنس لوله های مصرفی مورد استفاده ،از سال 1382 تا کنون جهت گازرسانی به روستاها و همچنین در مناطق شهری جهت توسعه گازرسانی سکونت های جدیدالاحداث شرکت گاز اقدام به استفاده از لوله هاي پلي اتيلن كه رفتار مناسب تري را در مقابل زلزله دارند در هر دو شهرستان ممسنی و رستم نموده است.
در سال 1392 مراحل مربوط به GIS Readyخطوط لوله و اتصالات و .. نورآباد آغاز گردید. به این منظور کلیه مدارک مربوطه جمع آوری و آماده شد که بصورت مختصر به شرح ذیل می باشد:
1- مکان مرجع نمودن ، GIS Ready و آماده سازی نقشه پایه شهر نورآباد
2- پیاده سازی کلیه خطوط 60 و 250 پوند در نقشه مکان مرجع شده
3- برداشت بوسیله GPS مکان کلیه شیرهای 60 و 250 پوند با گیرنده های دوفرکانسه
4- مشخص نمودن مکان عبوری لوله های انتقال گاز
5- مشخص نمودن مکان ایستگاه های تقلیل فشار (CGS- TBS)
6- جمع آوری مکان مشترکین و علمک های آن (در حال انجام)
.
کلیه نقشه های تهیه شده توسط واحد GISدر سامانه WEB GIS در حال بارگذاری می باشد و این امکان را به مدیران ارشد و کارشناسان گاز می دهد تا بتوانند بصورت انلاین وضع موجود خطوط لوله و قرارگیری آنها را در پهنه های خطر زمین لرزه مورد تجریه و تحلیل قرار دهند و تمهیدات لازم را مدنظر قرار دهند.

همچنین واحد پژوهش گاز استان فارس که وظیفه ارتباط با مراکز دانشگاهی و حمایت و استفاده از پتانسیل نیروهای جوان دانشگاهی در قالب پایان نامه تحصیلی مقاطع فوق لیسانس و بالاتر را دارد با همکاری واحد GISدر سال 1394 در قالب حمایت از پایان نامه دانشجویی با عنوان " پهنه بندی خطر زلزله جهت مدیریت بحران شبکه گاز با استفاده از GIS (مطالعه موردی: نوراباد ممسنی)"اقدام نمود. حاصل این پژوهش پهنه بندی خطر زمین لرزه شهرستان ممسنی و همچنین بصورت موردی تلفیق پهنه بندی باخطوط لوله گاز شهر نوراباد می باشد. که مقاله فوق که با وجود استفاده از امکانات دولتی واحد GIS گاز استان فارس و کپی برداری اطلاعات فنی یک بخش در خصوص اطلاعات فنی سایر بخش های عملیاتی مرتبط و موازی دچار فقر محتوایی بوده که لازم بود نویسنده مقاله جهت استفاده آن در سایت های خبری با کارشناسان شرکت گاز مشورت و رایزنی مینمود.
لازم به ذکر است در خصوص حفاظت از زنگ و جلوگیری از خوردگی لوله های فلزی شهر نوراباد واحد حفاظت از زنگ شهرستان ممسنی دارای 11 ایستگاه حفاظت از زنگ در نقاط مختلف شهر میباشد که علاوه بر تنظیم ایستگاهها و اندازه گیری موردی هر سه ماه یکبار ( فصلی ) اقدام به اندازی گیری 300 نقطه (TP) ولتاژ خطوط فلزی نموده پس از پردازش اطلاعات به کمک همکاران مستقر در ستاد نواحی گاز استان فارس در صورت نیاز اقدامات اصلاحی متناسب برنامه ریزی و اجرا میگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار