‌مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: هم‌ اکنون با انجام مطالعات بیابانزدایی تعداد 17 طرح مطالعاتی شامل طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی، مدیریت جنگل‌های دست کاشت و طرح ‌کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ‌به وسعت‌ 750 هزار ‌هکتار در سطح عرصه‌های بیابانی استان‌ در حال اجراست.
کد خبر: ۶۲۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 19 June 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس: مهرزاد بوستانی با اشاره به شعار جهانی امسال با عنوان "سرزمین ارزشمنداست، برای حفظ و احیای آن سرمایه گذاری کنیم"، اظهارکرد: در سال‌های اخیر به‌ دلیل شرایط زیست محیطی شاهد صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم بودیم که متاسفانه عوامل انسانی نیز با نوع نگاه بهره ‌بردارانه خود از طبیعت باعث تخریب بیشتر آن شده‌اند.

وی به اقدامات انجام شده به منظور کنترل بیابانزدایی از جمله طرح‌های درختکاری، بذر و بوته کاری و ترسیب کربن در اراضی ملی فارس به عنوان موفق ترین طرح‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: بر اساس ‌بررسی‌های ‌انجام گرفته در استان فارس یک میلیون و 100 هکتار از اراضی فارس در 17 شهرستان با سطوح‌‌ متفاوت در معرض بیابانزایی هستند.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین سطح اراضی بیابانی در شهرستان‌های نی ریز، زرین دشت، ‌لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند است.

مدیر‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس همچنین وجود عوامل انسانی از قبیل چرای مفرط، برداشت غیر‌اصولی و بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، مدیریت نامناسب مراتع و مدیریت غیر اصولی اراضی کشاورزی را از جمله عوامل تاثیرگذار در تشدید پدیده بیابانزایی برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه استفاده بیش از حد از اراضی جنگلی و مرتعی از مهمترین عوامل ریشه‌ای فرسایش خاک و بیابان زایی به شمار می‌آید که درپی آن تخریب و از بین رفتن ‌جنگل‌ها و بخش‌های زیادی از اکوسیستم و نیز فرسایش شدید بادی و آبی به همراه افزایش میزان شوری خاک را در پی داشته است.

بوستانی ادامه داد: تولید نهال گونه‌های بیابانی به تعداد‌ 212 هزار اصله، 894 هکتارنهالکاری ‌در مناطق بیابانی استان، طرح مشارکتی گزکاری در شهرستان های بحرانی، اجرای 390 هکتار عملیات مدیریت رواناب‌های سطحی‌(احداث هلالی‌های آبگیر) در عرصه‌های بیابانی جهت بهبود وضعیت پوشش گیاهی و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی، مراقبت از نهالکاری‌های سنواتی، حفاظت و قرق از پروژه‌‌های بیولوژیک سنوات گذشته، احداث ومرمت هلالی‌های آبگیر در عرصه‌های بیابانی و نظارت بر اجرای طرح‌های مشارکت مردمی از جمله اقدامات اصلی به منظور مقابله با بیابانزدایی در استان است.

مدیر‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس گفت: درراستای اجرای طرح‌های الگویی احیاء و مدیریت مشارکتی عرصه‌های بیابانی با گونه‌های مختلف اقتصادی و سازگار با شرایط بیابانی مانند گز شاهی از ابتدای برنامه چهارم تاکنون میزان دو هزار هکتار اراضی در قالب طرح‌های اشتغالزایی به خانوارهای ساکن در مناطق بیابانی استان ‌اختصاص یافته است.

وی هدف از این اقدامات را جلب مشارکت فعال مردم در جهت احیاء عرصه‌های بیابانی و ایجاد زمینه اشتغال و تولید درآمد برای بهره برداران عرصه‌هاعنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه روند بیابانی شدن اراضی بسیار کند و در برخی مناطق بصورت کاملا آهسته و خاموش در حال پیشروی است، افزود: براساس مطالعات انجام گرفته در سطح عرصه‌های طبیعی فارس تاکنون 20 منطقه حساس و 9 منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی مورد شناسایی قرار گرفته که متاسفانه در سال‌های اخیر تبعات بیابانی شدن و تخریب اراضی و تبدیل آنها بصورت گرد و غبار ناشی از فرسایش خاک بخش‌هایی از استان را مورد تهدید قرار داده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار