بچه که بودیم وقتی نوزاد جدیدی متولد می‌شد چند لباس معمولی که غالباً از جنس تترون دوخته شده بودند، سیسمونی این بچه را تشکیل می‌داد. گهواره و چند خرت و پرت کوچک دیگر هم به این وسایل اضافه می‌شد. اما امروز سیسمونی تهیه کردن یک دغدغه و حتی به یک تجمل تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۲۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸ 19 June 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:این روزها از نقاط مختلف شهر که عبور می‌کنم فروشگاه‌های لوکسی را می‌بینم که به فروش لوازم نوزاد اختصاص داده شده و با آب و تاب فراوانی هم تزیین شده‌اند.
اینقدر وسایل متنوع دکور شده است که ناخوداگاه وارد یکی از آن‌ها شدم. لباس‌های کوچک و بزرگ، گهواره‌های موزیکال و مواج، لگن حمام روان و... چیزهای دیگر هم هست که اصلاً نمی‌دانم چه کاربردی دارند.

واقعاً یک نوزاد به بعضی از این لوازم حتی نیاز هم پیدا نمی‌کند. زن حدوداً 55 ساله‌ای که مدام از وسایل عکس می‌گیرد و با گوشی تلفن همراهش ارسال می‌کند توجهم را جلب کرده است.

کمی استرس دارد و خسته نیز به نظر می‌رسد. خود را زهرا معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که برای تهیه سیسمونی برای دخترش که گویا تازه هم ازدواج کرده است به این فروشگاه لوکس مراجعه کرده است.

 

 

وسیله‌ای در دست دارد که گویا بعد از سر هم شدن به گهواره موزیکال مواج تبدیل می‌شود. کارایی و مورد لزوم بودن این گهواره را که می‌پرسم می‌خندد و آن را بیشتر دکور و زیبا می‌داند تا کارآمد.

این مادر نگران با اشاره به هزینه‌ای که اخیراً برای تهیه جهیزیه دخترش متقبل شده است بیان می‌کند: بعد از تقبل این هزینه سنگین اکنون نیز برای تهیه سیسمونی ناچار شدم که وام بگیرم.

وی ادامه می‌دهد: مد روز در تهیه سیمونی و در جشنی که برای نشان دادن سیسمونی به اقوام برگزار می‌شود، حرف اول را می‌زند و ناچارم که وسایل لوکسی بنا به درخواست دخترم برای این مراسم تهیه کنم.

دعوت به مدگرایی نوزادان

زن جوان دیگری که باردار است و مشغول انتخاب یک سری وسایل نوزرادی است نیز می‌گوید: من به تهیه ملزومات اولیه برای نوزادم اکتفا می‌کنم تا برای تامین هزینه سیسمونی برای خودم و خانواده‌ام هزینه اضافی ایجاد نکنم.

مرجان ادامه می‌دهد: به نظر من نباید با تهیه وسایل زائد و بدون استفاده ضروری برای نوزادی که به بسیاری از این وسایل نیاز ندارد، زمینه مدگرایی ایجاد کنیم زیرا این الگو در مراحل بعدی زندگی وی نیز تزریق می‌شود.

وی معتقد است: الگوهای جامعه و فرهنگی در حوزه‌های مختلف دچار تجمل‌گرایی شده است و این خود ما هستیم که باید جلوی این سونامی نادرست را بگیریم.

 

تفاوت در قیمت

با مراجعه به چند قسمت مختلف از شیراز متوجه تفاوت فاحش قیمت این وسایل می‌شوم. یک جا سرویس کامل کالسکه و وسایل جانبی آن 7 میلیون تومان است و یک جای دیگر 600 هزار تومان البته جنس متفاوت است اما این‌همه تفاوت قیمتی عجیب است.

به نظرم فروشگاه‌های بالای شهر با دکوراسیون جذب کننده‌تر قیمت‌های بسیار بالاتری دارند اما در خیابان سینما سعدی به راحتی با 2 میلیون تومان هم تهیه کل وسایل نوزاد میسر بود.

دوست دارم به همشهریانم بگویم کمی متعادل‌تر در این مسیر حرکت کنند و به هر قیمتی با موج تجمل همراه نشوند و خود را مسؤول مقابله با گسترش این تجمل‌گرایی در ابعاد مختلف جامعه بدانند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار