یک متخصص پزشکی اجتماعی می گوید:فضاهای شهری و حتی درمانی هم برای سالمندان و 43 درصدی که الان در فارس در میانسالی به سر می برند و چند سال دیگر به جمع سالمندان می پیوندند مناسب نیست!
کد خبر: ۶۲۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ 19 June 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه:توجه به سلامت میانسالان برابر است با داشتن زندگی با کیفیت تر در سالمندی، کارشناسان و متخصصان امر نیز بر این فرمول باور دارند که پیشگیری از میانسالی و حتی جوانی سلامت دهه های 6 به بعد زندگی را بیشتر تضمین می کند البته در این مورد تنها 30 تا 59 ساله ها درگیر نیستند و متولیان سلامت هم نگران هرم سنی جمعیت هستند.
فضاهای شهری و حتی درمانی هم برای سالمندان و 43 درصدی که الان در فارس در میانسالی به سر می برند و چند سال دیگر به جمع سالمندان می پیوندند مناسب نیست!

رییس گروه سلامت سالمندان و میانسالان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره می گوید: میانسالان در خانواده ها گروه مولد و شاغلان هستند و بیشتر با توجه به این که بیشتر این افراد والدین می باشند توجه به سلامت آن ها اهمیت بسیاری دارد.

دکتر نگار درویش می افزاید: میانسالان افراد 30 تا 59 ساله را شامل می شوند که هم از نظر نقش در خانواده و هم تاثیر گذاری در سلامت حایز اهمیت هستند.

وی یادآور می شود: یک میلیون و 757 هزار و 543 میانسال در فارس به سر می برند و با توجه به این که آن ها بزرگ ترین گروه سنی استان هستند باید برای سلامت این قشر برنامه ریزی کرد.

این متخصص پزشکی اجتماعی می گوید: طبق آمارها 43 درصد جمعیت فارس میانسال هستند و برای داشتن سالمندان سالم در آینده نه چندان دور باید برای این گروه سنی 43 درصدی برنامه ریزی نمود و توجه بیشتری به آن ها کرد.

دکتر درویش می افزاید: هر قدر میانسالان ما سالم تر باشند به تبع آن سالمندان فعالتری هم در آینده خواهیم داشت و زندگی آنها با کیفیت و رضایت بالاتری سپری می شود.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: شایع ترین دلیل مرگ و میر میانسالان استان بیماری های غیر واگیری مانند مشکلات قلبی عروقی، پر فشاری خون، دیابت و سرطان ها است که نقش پیشگیری در کاهش آن بسیار حایز اهمیت بوده و با توجه به این که 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است در سنین میانسالی باید به این مساله توجه کرد.

دکتر درویش می افزاید: وزارت بهداشت با توجه به بالا بودن جمعیت میانسالان بسته مراقبتی مربوط به سلامت آن ها را هر 3 سال یک بار تغییر می دهد و نیازها را بررسی می کند؛ در این باره لاغری، چاقی، اضافه وزن و اصلاح الگوی تغذیه مد نظر است.

وی می گوید: تحرک بدنی 150 دقیقه در هفته با شدت متوسط، خطر سنجی از نظر بیماری های قلبی و عروقی و مغزی، اندازه گیری فشار، چربی و قند خون جزو برنامه های فعلی سلامت میانسالان است.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور می شود: بررسی و مشاوره برای بهبود سلامت روان در زمینه استرس، اضطراب، افسردگی و غربالگری سرطان های دهانه رحم و سینه برای زنان و غربالگری سرطان روده برای مردان و زنان نیز از دیگر برنامه های سلامت میانسالان می باشد.

دکتر درویش می گوید: بیش از 70 مرکز خدمات جامع سلامت در سطح استان فعالیت می کنند که میانسالان با مراجعه به این مراکز و پایگاه های پزشک خانواده از این خدمات بهره مند می شوند.

وی می افزاید: برای داشتن شیوه زندگی سالم در میانسالی علاوه بر تحرک بدنی 150 دقیقه در هفته باید از مصرف دود قلیان، سیگار و مواد مخدر دوری کرد، فشارهای روانی را کنترل کنیم و مهارت های مربوط به آن را بیاموزیم.

دکتر درویش یادآور می شود: علاوه بر این میانسالان باید از روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده دوری کنند و به طور منظم با پزشک خانواده و مراقب سلامت مشاوره انجام دهند تا سالمندی سالم تری داشته باشند.

رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در مورد اهمیت توجه به سالمندان می گوید: بحث سلامت سالمندی و توسعه آن یکی از چالش هایی است که متولیان با آن رو به رو می شوند و از همین حالا باید در فارس سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان را ضمن توجه به میانسالان، جزو اولویت ها قرار دهیم.

دکتر محسن رازقی می افزاید: شاید بی تفاوتی این قضیه در استان به ضرر همه اقشار و سنین تمام شود و عده زیادی درگیر عدم توجه به سلامت میانسالی و سالمندی گردند که در همین باره دانشگاه علوم پزشکی شیراز با فعالیت مرکز تحقیقات سالمندی و توانبخشی طرح های پژوهشی مشترک انجام می دهند.

وی یادآور می شود: دود بی تفاوتی در برابر سلامت میانسالان و سالمندان فارس به چشم همه خانواده ها می رود و ضرورت توجه به این مساله بیشتر از چیزی که در حال حاضر به آن پرداخته می شود، است.

دکتر رازقی می گوید: به حداقل رساندن عوارض ناشی از سالمندی و بیماری های سالمندان به طوری که آن ها را خانه نشین نکند و به تبع آن بار اجتماعی و اقتصادی نداشته باشد، هم باید در اولویت ها قرار گیرد مثلا باید در محیط زندگی و اجتماع شرایطی را برای آن ها فراهم کنیم که ریسک زمین خوردگی کاهش یابد و در صورت بروز اتفاق هم با یک شکستگی خانه نشین نشوند.

رییس دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می افزاید: با توجه به اهمیت ورود دانشجویان رشته های توانبخشی در سلامت سالمندی مباحث اختلالات گفتار در سالمندان و شنوایی سنجی ویژه در محتوای درسی آن ها گنجانده شده است.

دکتر رازقی می گوید: در این حوزه یکی از مسایلی که هنوز نیاز به توجه جدی تری دارد اطلاع رسانی و آموزش می باشد و با توجه به این که کم تحرکی سالمندان یکی از مشکلات شایع در استان است، ما نیز مانند کشورهای دیگر باید بسیاری از عوارض سالمندی را با افزایش تحرک سالمندان و برنامه های تفریحی ورزشی مبتنی بر فعالیت، کاهش داده و به تاخیر بیاندازیم.

وی می افزاید: نه پیاده روها، نه اماکن عمومی و حتی مراکز درمانی استان متناسب با شرایط سالمندان نیست و ناهمواری، لغزندگی و در دست تعمیر بودن برخی پیاده روها در شیراز و دیگر شهرها مزید بر علت شده و آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

دکتر رازقی یادآور می شود: تخصصی کردن خدمات از جمله پرستاری سالمندی، توانبخشی سالمندی و بهداشت سالمندی نیز جزو برنامه های ما در فارس است و این امر نیز می تواند زمینه افزایش رضایتمندی از مراکز درمانی بهداشتی را به همراه داشته باشد.

وی می گوید: اگر چه نسبت به دهه قبل حرکت ها و فعالیت هایی برای سلامت سالمندی انجام گرفته اما هنوز کافی نیست و با ایده آل ها فاصله داریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار