مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مداس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، از ارائه خدمات سلامت به کودکان کار خبر داد.
کد خبر: ۶۲۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 19 June 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مژگان غفاری مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مداس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، مراقبت از کودکان کار را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و با اعزام تیم سلامت شامل پزشک و مراقب سلامت به مرکز پردیس فرزندان آفتاب، تمام کودکان تحت معاینه کامل جسمی از نظر رشد قدی و وزن، دهان و دندان، واکسیناسیون، بیماری‌های پوست، مو و سلامت اجتماعی قرار گرفتند.

وی، همچنین از همکاری بیشتر با این مرکز در زمینه آموزش به کودکان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جسمی به طور مستمر در آینده نزدیک، خبر داد.

مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مداس مرکز بهداشت شهدای انقلاب اضافه کرد: کودکان کار، کارگرانی کوچک هستند که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته شده و از مدرسه و تجربه دوران کودکی محروم شده اند که موجب شده تا سلامت روحی و جسمی آن‌ها مورد تهدید قرار گیرد.

وی ادامه داد: این کودکان در خیابـان با هدف کسب درآمد برای کمک بـه خانواده یـا تامین مخارج شخصی مجبور به کار بـرای گذران زندگی شده اند، در حالی که بدون مهارت لازم برای گذراندن زندگی روزمره هستند.

مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مداس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، با نگاه به آمار‌های سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، تعداد کودکان کار در جهان را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیـون کودک برآورد و افزود: از عوامل به خطر افتادن سلامتی این کودکان، می‌توان نبود دسترسی به امکانات بهداشتی، دسترسی بـه مواد مخدر رایگان و ارزان قیمت، فقـر، سوء استفاده‌های جسمی و جنسی و نبود حمایت خانواده و اجتماع را نام برد.

وی، پدیده کودکان کار را مساله‌ای زیستی، روانی و اجتماعی دانست و گفت: رشد جسمی بین ۶۰ تا ۸۴ درصد کودکان کار با مشکلاتی مانند کم خونی، کاهش قد و وزن، بیماری‌های چشمی، گوارشی، پوست و سوء تغذیه همراه است، در حالی که رشـد عـاطفی بـین ۴۰ تـا ۸۹ درصـد آنـان با مشکلاتی ماننـد احساس کم ارزشی، بیقراری، افسـردگی، تـرس، نـاامنی و اضـطراب، پرخاشگری، خشونت، ناسـازگاری، سوء استفاده جنسی و اعتیاد روبرو است.

غفاری اضافه کرد: راهکار‌های بهبود وضعیت کودکان کار باید با ارائه برنامه‌های آموزشی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، درمان خانواده، پیشگیری از بیماری ها، ارائه خدمات مشاوره‌ای و حمایتی و توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذران قرار گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار