مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت:مشکل اساسی ما برای مطالبه حقابه ها این است که آبی وجود ندارد که آن را مطالبه کنیم، امروز پشت سدهای استان فارس آبی برای رها سازی در محیط زیست وجود ندارد،نمی توانیم در شرایطی که سد درودزن آبی برای رها سازی در دریاچه بختگان ندارد آبی مطالبه کنیم.
کد خبر: ۶۲۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 18 June 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر سعید محمودی اظهار داشت : مشکل اساسی ما برای مطالبه حقابه ها این است که آبی وجود ندارد که آن را مطالبه کنیم، امروز پشت سدهای استان فارس آبی برای رها سازی در محیط زیست وجود ندارد،نمی توانیم در شرایطی که سد درودزن آبی برای رها سازی در دریاچه بختگان ندارد آبی مطالبه کنیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: اما این پرسش را مطرح می کنیم که چرا در حالی که مطالعات برای سدها انجام شده است و این مطالعات افق 100 ساله بارش ها و سیلاب ها را اندازه گیری و مطالعه می کند و براساس این مطالعات دست اندرکاران و مجریان طرح های سد سازی می دانند که سرانجام در شرایط بحران قرار می گیرند اما چرا در تضمین ها، برروی کاغذ سهم خاص برای محیط زیست و کشاورزی مشخص می شود.
محمودی ادامه داد:این رویکرد در واقع فریب دادن مردم و دستگاه های نظارتی است،مجریان این طرح ها می دانند که در شرایط بحرانی حتی آبی برای شرب هم نمی ماند، چگونه وعده می دهند که سالانه مقدار قابل توجهی آب برای محیط زیست رهاسازی و برای تالاب ها حقابه تعیین می کنند؟
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد:سد تنگ سرخ شیراز این مشکل را دارد که در ارزیابی اولیه برای دریاچه مهارلو حقابه تعیین کرده است اما بعد از اجرای این طرح، مهارلو نیز به سرنوشت مشابه بختگان دچار خواهد شد، آنها روی کاغذ و در ارزیابی اولیه طرح سهمیه آب برای دریاچه مهارلو تعیین می کنند اما بعد از بهره برداری هیچ آبی وجود ندارد که به مهارلو بدهند، آبی به مهارلو نخواهد رسید، همین مقدار جزئی هم به مهارلو نخواهد رسید ، ولی در طرح و در پیش بینی مردم را فریب می دهند.
وی بیان کرد:مجوز دادن به این سدها و ایجاد شرایطی که اکوسیستم را بدتر از شرایط فعلی کند منطقی نیست، در حال حاضر سد تنگ سرخ ارزیابی زیست محیطی ندارد و رایزنی ها از سوی مجریان و مسئولان این سد برای اخذ ارزیابی در حال انجام است هر چند کارگاه سد هم اگر فعال باشد و اگر ادامه ساخت سد پیگیری شود تخلف صورت گرفته است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: در 10 سال گذشته 50 درصد افت بارش در نقاط مختلف داشته ایم ، 2 درجه هم افزایش دما داریم در حالی که در سایر نقاط جهان نیم درجه افزایش دما وجود دارد، اینجا یک فاجعه طبیعی و اقلیمی در حال رخ دادن است، مدیریت غلط منابع آب هم دراین مدت مزید بر علت شده و در حالی که بارندگی ها نصف شده و چهار برابر سایر نقاط جهان افزایش دما داریم ، مدیریت نادرست منابع آب و استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی موجب شده تا دراین مدت تالاب ها و دریاچه ها و اقلیم و محیط زیست آسیب جدی ببینند.
محمودی اضافه کرد:خشکی اقلیم در حال چیره شدن در طبیعت است،ما از مدیریت سنتی کشاورزی و منابع آب فاصله گرفتیم و مدیریت کاملا غلط در حوزه آب در دستور بوده است، هم مردم و هم دستگاههای متولی دراین زمینه بد عمل کردند ، این موارد باعث شد تا امروز در شرایطی بسیار مشکل قرار گیریم اما نباید با روش های غلط بر این وضعیت بیفزاییم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در اعمال مدیریت نادرست منابع آب ما شبیه هیچ کشور دیگری نیستیم ، اخیرا عده ای به فکر استفاده از منابع آبهای ژرف هستند و این رویکردی کاملا نادرست و فاجعه بار است ، بهتر است آبهای سطحی را مدیریت کنیم و مصرف بی رویه آن را محدود سازیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار