«سید علی اکبر باقریان» عضو هیات علمی دانشگاه جهرم استان فارس روشی با عنوان «توری بذر مال» برای مهار ریزگردها و ماسه های روان، ابداع کرد.
کد خبر: ۶۲۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 18 June 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:این روش وی به تایید حبیب دانش منش مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی و رئیس دفتر مالکیت فکری دانشگاه شیراز رسیده است.
عضو هیات علمی دانشگاه جهرم روز دوشنبه در این زمینه به ایرنا گفت: باهدف یافتن راهی کم هزینه،مؤثر و سریع‌الاثر برای مهار پدیدۀ مخرب ریزگردها، پژوهش‌های متعددی در این دانشگاه انجام شد که نتیجه این تحقیقات به روش ابداعی «توری بذرمال» منجر شد.
سید علی اکبر باقریان افزود:این ابداع می‌ تواند از طریق کاهش تنش برشی باد، از خاک حفاظت کند و به نحو شگفت انگیزی مانع فرسایش بادی خاک شود.
وی ادامه داد: همۀ این روند از طریق حفاظت مکانیکی خاک توسط یک نوع توری از جنس پلی اتیلن پُرچگال (HDPE) با منافذ بسیارریز که با بذرهای گیاهانی همچون شاهی و خاک شیر آغشته شده صورت می گیرد.
باقریان گفت: به کمک سنگریزه های کم تراکم مستقر بر روی توری و سپس استقرار و کارایی آن با کمک ریشه ها و شاخسارۀ استقرار یافتۀ گیاهان فوق الذکر، به مدت بیش از 10 سال مهار ریزگردها تضمین خواهد شد.
این عضوهیات علمی دانشگاه جهرم درباره آزمایش عملی این روش ابداعی گفت:درعملیات میدانی بیش از 80 درصد ریزگردهای منطقۀ هدف کنترل شده است.
باقریان افزود: به وسیله این توری، یک لایۀ نفوذ پذیر، محکم، یکدست، با ماندگاری چشمگیر، ارزان قیمت و سریع الاحداث، سازگار با محیط زیست و افزایندۀ تعداد و تنوع میکروارگانیسم‌های خاک در قسمت قشری خاک منطقۀ مورد حفاظت برپا می‌شود و علاوه بر کنترل بی ‌نظیر پدیدۀ شوم ریزگردها و همچنین ماسه‌های روان، از تبخیر سطحی آب موجود در لایه‌های قشری خاک به مقدار حدود 40 تا 60 درصد حفاظت می‌کند.
عضو هیات علمی دانشگاه جهرم با بیان اینکه طبق برآورد دقیق متخصصان ذی ربط و در ابعاد کوچک، حداکثر هزینۀ تولید و راه‌اندازی سیستم مبتنی بر این اختراع کمتر از پنج هزار تومان برای هر متر مربع است.
وی اظهار امیدواری کرد این طرح با مساعدت مسئولان وتأمین اعتبارات لازم برای ورود دانشگاه جهرم به عرصۀ مهار ریزگردهای استان‌های درگیر با این پدیده، باعث کاهش آلام و خسارات ناشی از گرد و غبار و ریز گردها در کشور شود.
تأثیر خشکسالی‌های مداوم و استفاده بی ‌رویه از منابع آبی مناطق بیابانی و همچنین از بین رفتن نیزارها، موجب خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و کم شدن پوشش گیاهی در برخی مناطق شده است.
نتیجه چنین وقایعی گسترش شدید ریزگردها و ماسه های روان بوده که در کوتاه‌ مدت اثرات نامطلوبی بر محیط ‌زیست، اقتصاد و سلامت ساکنین 17 استان کشور بر جای گذاشته است.
تحقیقات سازمان زمین‌ شناسی منطقه جنوب غرب کشور نشان می‌دهد که بخش مهمی از منشأ پدیده ریزگرد داخلی است.
بر این اساس حدود 350 هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان قرار دارد که کنترل بخش‌های عمده‌ای از این ریزگردها نیازمند برنامه ‌ریزی و عزم و اراده راسخ برای کنترل کانون‌های داخلی ریزگرد است تا کشور را از تبعات ریزگرد رها کند.
احیای پوشش گیاهی با کاشت گونه‌های گیاهی درختی، درختچه‌ای و بوته‌ای بومی مقاوم به شوری و خشکی با کاربردهای غذایی، دارویی، صنعتی، زینتی یا خوراک دام علاوه بر مهار این پدیده ناگوار امکان بهره ‌برداری اقتصادی در مناطق روستایی و شهری اطراف کانون‌های ریزگرد را نیز فراهم خواهد ساخت ولی این امر آنقدر زمان بر خواهد بود که تبعات این پدیدۀ شوم مسائل جبران ناپذیر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار