مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس گفت: مردم این استان از ابتدای سال 97 تا کنون 12 هزار واحد خون به این نهاد اهدا کردند.
کد خبر: ۶۲۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 18 June 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مسعود ترابی، در حاشیه آیین تجلیل از اهداکنندگان خون در شیراز، بیان داشت: سال 96 از مجموع حدود 220 هزار مراجعه کننده به واحدهای خونگیری این سازمان، افزون بر 160‌هزار واحد خون دریافت شد در حالی که این میزان در سه ماه نخست امسال به‌ طور میانگین حدود 12هزار واحد خون بوده است.
وی، با تاکید بر اینکه این میزان اهدا صد در صد نیاز‌های بیماران استان را به خون تامین نمی‌کند، اظهار کرد: با توجه‌ به اینکه استان فارس قطب مهم پزشکی جنوب کشور و همچنین قطب تالاسمی ایران است و از سوی دیگر فارس در زمینه تصادفات در کشور رکورد دار است، نیاز ما به خون دائمی است و همه خون اهدایی در این استان مصرف می‌شود.
ترابی،نیاز به گروه‌های خونی O منفی و A مثبت را بیش از دیگر گروه‌های خونی عنوان کرد و گفت: برای این گروه‌های خونی کمبود دائمی وجود دارد و به همین سبب از کسانی که دارای این گروه های خونی و واجد شرایط هستند درخواست می‌کنیم همکاری بیشتری با این سازمان داشته باشند ضمن اینکه این موضوع نفی‌کننده نیاز دائمی به سایر گروه‌های خونی نیست.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با توجه به قدمت پایگاه انتقال خون شیراز به عنوان دومین پایگاه انتقال خون مهم کشور، همه فرآورده‌های خونی در خود استان و در بخش لابراتوار و فرآوری انتقال خون استحصال می‌شود.
ترابی ادامه داد: البته پاره‌ای از فرآورده‌های دارویی مانند آلبومین به فناوری خاصی نیاز دارد و از همین رو پلاسما که منبع اصلی تولید این داروهاست و برخی فاکتورهای خونی که برای بیماران هموفیلی مصرف می‌شود به خارج از کشور ارسال می‌شود و این فاکتور‌های خونی پس از فرآوری دو باره به ایران بازمی‌گردد و برای بیماران مصرف می‌شود.
مدیرکل سازمان انتقال خون فارس، بهترین زمان برای اهدای خون را سن 18 تا 60 سالگی دانست و افزود: هر فرد سالمی که به بیماری خاصی مبتلا نباشد و اهدای خون برای او بی ضرر باشد، می تواند هر سه ماه یک بار یعنی سالی چهار بار خون اهدا کند، همچنین برای اهدای خون بهتر است بانوان حداقل 60 کیلو و آقایان حداقل 50کیلو وزن داشته باشند.
چهاردهم ژوئن که مصادف با بیست و چهارم خرداد است به عنوان روز جهانی اهدای خون نامگذاری شده و در این روز از تلاش افرادی که در زمینه نجات انسان ها تلاش می کنند، قدردانی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار