سرپرست اداره بازرسي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان اصفهان گفت: مقصر 70 درصد حوادث کار اصفهان، کارفرما و بزرگ ترين دليل آن، عدم نظارت کارفرما بر کارگاه يا واحد توليدي است.
کد خبر: ۶۱۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴ 14 June 2018

به گزارش تابناک : حبيب ا... مقصودي اظهار کرد: در دو ماهه اول امسال، پنج نفر بر اثر حوادث ناشي از کار در استان اصفهان جان خود را از دست دادند.

 

وي با بيان اينکه آمار مصدومان و فوتي هاي ناشي از حوادث کار در اداره کار و پزشکي قانوني بسيار متفاوت است، ادامه داد: اداره کار تنها کساني را مشمول مصدومين و فوتي هاي ناشي از حوادث کار مي داند که شامل قانون کار شوند و رابطه کارگر و کارفرمايي آنها طبق اداره کار منعقد شده باشد و اين در حالي است که پزشکي قانوني مثلاً يک عابر پياده اي که در 
داخل چاه بيافتد يا يک نفر که درخت روي او بيافتد را نيز حوادث ناشي از کار مي داند که به اين دليل، هميشه آمار پزشکي قانوني بسيار بالاتر از اداره کل تعاون است.

 

سرپرست اداره بازرسي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان اصفهان تصريح کرد: افرادي که شامل حادثه کار مي شوند، در ابتدا بايد به دادگستري مراجعه و پرونده قضائي تشکيل دهند، سپس به پزشکي قانوني مراجعه کنند که درصد از کارافتادگي و خسارت جاني مشخص شود و بعد پاي اداره کار به ميان مي آيد و دليل حادثه و ميزان قصور کارفرما يا کارگر را مشخص مي کند که کداميک چه اندازه در بروز اين حادثه نقش داشته اند و ميزان ديه مشخص مي شود.

***

وي با اشاره به اينکه در سال گذشته 25 مورد حادثه کار در حوزه کشاورزي و جنگل، 36 مورد در عرصه معدن، 698 مورد در حوزه صنعت و توليد و 230 مورد در بخش ساختماني گزارش شده است، گفت: حوادث ناشي از کار را بيشتر در حوزه ساختمان سازي داشتيم که طي دو سال اخير، با کاهش ساخت و سازها، اين آمار به شدت کاهش يافته است.

مقصودي با اعلام اينکه در تأمين آب، برق و گاز 16 مورد حادثه و ساير فعاليت ها نيز 173 مورد گزارش شده است، اضافه کرد: در حوزه هتل سازي، حمل و نقل، انبارداري و آموزش درحدود 50 مورد حادثه گزارش شده است.

وي بيان کرد: بيمه ها يک گزينه براي کارفرماها ايجاد و کارفرما را مسئول مدني کرده اند که بر همين اساس، ديه از سوي بيمه ها بدون رأي دادگاه پرداخت مي شود که چنين مواردي نيز از نظر حوادث کار خارج شد.

***

سرپرست اداره بازرسي اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان اصفهان با اشاره به اينکه در بيش از 70 درصد حوادث کاري که ايجاد مي شود، کارفرما نقش دارد و مقصر 30 درصد حوادث کارگر است، ادامه داد: عدم نظارت بر کارگاه توسط کارفرما، رتبه اول، سهل انگاري و بي احتياطي حادثه ديده رتبه دوم، دستگاه بدون حفاظ يا داراي نقص فني رتبه سوم، عدم آموزش کارگر رتبه چهارم، عدم تهيه وسايل حفاظت فردي و عدم استفاده از حفاظت فردي توسط کارگر رتبه پنجم و ششم را در بروز حادثه دارد.

وي با اشاره به اينکه درِ کارگاه هايي که حادثه اي منجر به فوت شود، پلمب خواهد شد، تصريح کرد: در واحدهاي توليدي بزرگ مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن و پتروشيمي که خود مسئول ايمني دارند، در وهله اول به ندرت شاهد حوادث منجر به فوت هستيم و اگر هم اين اتفاق بيافتد، هيچگاه اقدام به پلمب نمي کنيم و در يک دوره زماني بايد اقدام به ايمن سازي آن بخش کنند، در غير اين صورت با پلمب آن بخش مواجه مي شوند.

 

 

منبع : روزنامه نصف جهان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار