تاریخ و هویت لارستان به دلیل غفلت های موجود در حال فراموشی است.
کد خبر: ۶۱۸۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱ 13 June 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:آداب و رسوم هر خطه ای، نشان دهنده هویت و تاریخ یک جامعه است که حفظ و نگهداری از آن بسیار ضروری است.

شهرستان بزرگ لارستان نیز به دلیل سابقه طولانی تاریخی، دارای فرهنگ و سنن متنوع، زیبا و فراوان از جمله زبان، صنایع دستی، شیرینی، غذاها و نان های محلی و غیره است.

اما آنچه مایه نگرانی است، فراموشی تدریجی هویت و تاریخ لارستان است که در سایه غفلت همگان از مسئولان فرهنگی گرفته تا مردم عادی جامعه که چندان توجهی برای نگهداری و آموزش تاریخ خود ندارند.

زبان لارستانی کم کم جای خود را به زبان فارسی می دهد، از صنایع دستی که دیگر هیچ خبری نیست، غذاها و شیرینی ها و نانها که فقط در منوط به فروشگاهها شده است.

برای حفظ و ماندگاری هریک از موارد ذکر شده علاوه بر تلاش و خواست همگانی، نیاز به آموزش و انتقال آن ب نسل های آینده است.

اکنون که در ماه مبارک رمضان قرار داریم و بازار خرید نان های محلی داغ است، فرصت مناسبی برای آموزش نحوه تهیه مهویه (مهیاوه) و همچنین پخت نانهای گوناگون از جمله نی ننی، تپ تپی، بالاتوه، شل شلو، جرادک، فلزی، رگاگ، تفتو، بتنور و غیره است که می تواند طی یک برنامه ریزی از سوی نهادهای فرهنگی به ویژه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زمینه برپایی کلاسهای اموزشی برای نسل جوان و نوجوان را فراهم ساخت.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار