هیئت ورزشی نابینایان و کم‌بینایان درحالی از بین ۴۸ هیئت ورزشی استان همدان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده که همچنان در سیطره محدودیت بوده و کمبود منابع مالی مانع پیشرفت بیشتر کارهاست.
کد خبر: ۶۱۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵ 29 May 2018
هیئت ورزشی نابینایان و کم‌بینایان درحالی از بین ۴۸ هیئت ورزشی استان همدان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده که همچنان در سیطره محدودیت بوده و کمبود منابع مالی مانع پیشرفت بیشتر کارهاست.

به گزارش مهر، همان‌طور که نفس کشیدن و زندگی کردن حق هر فردی در این جامعه است ورزش کردن نیز حق هر شهروندی است و مسئولان باید زمینه ورزش کردن را برای همه افراد جامعه فراهم کنند.

همان‌قدر که یک فرد سالم در جامعه حق ورزش کردن و دیده شدن دارد یک نابینا و معلول نیز در جامعه این حق را دارد که شرایط ورزش برای او فراهم شود.

ورزش نابینایان و کم‌بینایان در مقایسه با سایر رشته‌ها مورد کم‌لطفی زیادی واقع می‌شود 
اما با این وجود ورزش نابینایان و کم‌بینایان در مقایسه با سایر رشته‌ها مورد کم‌لطفی زیادی واقع می‌شود حال آنکه این موضوع نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد چراکه ورزش در زندگی این افراد مانند نوری در دلشان خواهد درخشید و امید به زندگی و شرایط حضور در جامعه را برای آن‌ها فراهم می‌سازد.

افراد نابینا و کم‌بینا در تامین بیشتر نیازهای اولیه زندگی خود در جامعه دچار مشکل هستند تاجایی که حتی مبلمان شهری آن طوری نیست که این افراد به‌راحتی در جامعه حضور پیدا کنند.

تقریباً می‌توان گفت سهم نابینایان از امکانات جامعه هیچ است و باید اعتراف کرد که نابینایان دیده نمی‌شوند اما با تمام نبود امکانات برای افراد نابینا در جامعه این قشر بی‌ادعا در عرصه‌های ملی و بین‌المللی می‌درخشند تا ثابت کنند معلولیت، محدودیت نیست.

مردم درک درستی از توانایی‌ها و نیازهای نابینایان ندارند

نابینایانی که با اتکا به تلاش خود و حمایت اطرافیانشان به موفقیت دست پیدا کرده اند معتقدند پیشرفت بیشتر نابینایان در گرو فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه است، زیرا بیشتر مردم درک درستی از توانایی‌ها و نیازهای آن‌ها ندارند.

به نظر می‌رسد دست سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی نیز برای کمک به معلولان بسته است، زیرا مدیران بهزیستی از کمبود اعتبار گله‌دارند و می‌گویند برای پوشش معلولان باید اعتبارات توان‌بخشی چند برابر شود.

مسئولان شرایط حضور افراد نابینا در جامعه را فراهم کنند

آنچه انتظار می رود اینکه مسئولان باید شرایط حضور افراد نابینا در جامعه را بیش‌ازپیش فراهم کنند که در این راستا یکی از راه‌ها فراهم کردن شرایط ورزش کردن برای این افراد است.

وقتی ورزشکاری نابینا در عرصه‌های بین‌المللی همچون پارالمپیک پرچم کشور را به اهتزاز درآورد مسئولان نیز باید به این باور برسند که این افراد حق دارند در شرایط برابر از امکانات ورزشی بهره ببرند و حمایت مالی و معنوی خوبی از آن‌ها صورت بگیرد.

هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان نیز یکی از هیئت‌های فعال استان‌همدان در کشور است که سال گذشته در بین هیئت‌های استانی در رتبه ششم قرار گرفت که این امر نشان می دهد اگر نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان مورد کم‌لطفی قرار نگیرند می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

باید نگاه مسئولان استانی به ورزش نابینایان و کم‌بینایان بیش از گذشته نگاهی حمایتی از لحاظ مالی و معنوی باشد تا این هیئت با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم نکند.

لزوم توجه به ورزش نابینایان و کم‌بینایان

پدر یکی از ورزشکاران نابینا در استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره لزوم توجه به ورزش نابینایان و کم‌بینایان اظهار داشت: برای پدران و مادران بسیار سخت است که فرزندی نابینا و کم بینا در منزل داشته باشند و سخت تر عدم توجه جامعه و اجتماع به این افراد است.

علیرضا حاصلی نوین بابیان اینکه بنده یک فرزند نابینا در منزل دارم، گفت: فضای جامعه طوری است که هیچ راهی برای ورود اینگونه افراد به جامعه ما وجود ندارد و امکانات رفاهی؛ شغلی، ورزشی و سایر امکانات وضعیت قابل تعریفی ندارد گویی این افراد اعضای جامعه نیستند.

وی با اشاره به اهمیت ورزش برای کسانی که این شرایط را دارند، گفت: یکی از بهترین و ایده آل ترین راه هایی حضور افراد نابینا و کم بینا در جامعه؛ ورزش است که هم از نظر و هم از نظر روحی و روانی شرایط بسیار خوبی را برای این روشن دلان فراهم می کند.

حاصلی نوین عنوان کرد: این اتفاق مستلزم ایجاد فضا و امکانات برای نابینایان است اما تبلیغات و فرهنگ سازی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.

این پدر همدانی با اشاره لزوم حمایت از هیئت ورزشی نابینایان و کم‌بینایان بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان و در کنار آن بهزیستی و سایر ارگان های فعال در زمینه ورزش نظیر شهرداری می توانند فضایی برای ورزش فراهم کنند تا ورزش نابینایان توسعه یابد

وی عنوان کرد: حمایت از هیئت ورزشی نابینایان باید بسیار بیشتر از سایر هیئت ها باشد چون افراد به نوعی مظلوم واقع شده اند و جامعه فضایی را فراهم نکرده که حتی بتوانند از حق خود دفاع کنند.

فعالیت ۱۰۰ ورزشکار نابینا و کم‌بینا در همدان

رئیس هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورزشکاران سازمان‌یافته این رشته ورزشی در استان‌همدان اظهار داشت: در استان همدان بیش از ۱۰۰ نفر ورزشکار نابینا و کم‌بینا فعالیت می‌کنند.

سمیه سهیلی با بیان اینکه رویکرد هیئت در سال جاری پوست‌اندازی هیئت و استعدادیابی و جذب جوانان و نوجوانان است، گفت: از آنجایی که قصد فعالیت درزمینهٔ ورزش قهرمانی را داریم افراد با سن‌ بالا را زیاد جذب نمی‌کنیم.

سهیلی افزود: در حال حاضر با مدرسه استثنایی موسی ابن جعفر استان همدان همکاری داریم و مدیران این مدرسه با آغوش باز پذیرای مربیان استعدادیاب ما هستند و نکته اینجاست ورزشکارانی که جذب هیئت ما می‌شوند باید قطعا ضعف بینایی داشته باشند.

رئیس هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان با اشاره به فعالیت شهرستان‌های استان‌همدان گفت: در حال حاضر شهرستان‌های ملایر، بهار و کبودرآهنگ از شهرستان‌های فعال هستند و به‌زودی شهرستان‌های نهاوند، فامنین و کبودرآهنگ را نیز فعال می کنیم تا از پتانسیل شهرستان‌های استان نیز استفاده کرده باشیم.

استعدادیابی افراد ۷ تا ۳۰ ساله

سهیلی بابیان اینکه به دنبال اعلام فراخوان هستیم تا تمام کسانی که مشکل ضعف بینایی و کم‌بینایی دارند از سن ۷ تا ۳۰ سالگی به هیئت ما مراجعه کنند، گفت: این افراد زیر نظر مربیان استعدادیاب در سالن ورزشی فعالیت خواهند کرد.

وی بابیان اینکه هیئت نابینایان و کم‌بینایان بسیار مظلوم واقع‌شده است، بیان کرد: شاید باور نکنید من چند نفر را در خیابان دیده‌ام و جذب هیئت کرده‌ام و اصلاً مردم ما نمی‌دانند که چنین هیئت ورزشی در همدان فعالیت می‌کند.

رئیس هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان عنوان کرد: هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان در مقایسه با سایر رشته‌های ورزشی و هیئت‌ها در استان همدان مظلوم واقع‌شده‌ است.

تیم فوتبال پاس را آن‌قدر بزرگ کردند که آخرش به لیگ دسته سوم فوتبال کشور ختم شد
وی بابیان اینکه تیم فوتبال پاس را آن‌قدر بزرگ کردند که آخرش به لیگ دسته سوم فوتبال کشور ختم شد و این درحالی است که یک معلول مانند حمید اسلامی با به هزار سختی تمرین می‌کند و در پارالمپیک می‌دود و رتبه می اورد اما اکثراً کسی او را نمی‌شناسد، گفت: مظلومیت وزش نابینایان قابل وصف نیست.

سهیلی گفت: در مصاحبه‌های مسئولان کلی از هیئت‌های ورزشی دیگر تعریف و تمجید می شود ولی از هیئت نابینایان و کم‌بینایان کسی اصلاً صحبتی نمی‌کند و واقعاً در شناساندن این رشته از مسئولان تا رسانه‌ها و صداوسیما اقدام قابل توجهی انجام نشده است.

پرداخت ماهیانه ۳ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب

وی با اشاره مشکلات مالی هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان گفت: بیشترین هزینه هیئت هزینه ایاب و ذهاب ورزشکاران است به طوری که سال گذشته ماهیانه ۳ میلیون تومان هزینه ایاب و ذهاب پرداخت می کردیم که امسال با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها به ماهیانه بیش از ۴ میلیون تومان خواهد رسید.

رئیس هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان ادامه داد: هیئت‌های ورزشی دیگر چون تک‌رشته‌ای هستند هزینه‌های پایین‌تری دارند اما هیئت هیئت نابینایان و کم‌بینایان چند رشته ورزشی ازجمله دوومیدانی، شنا، پاورلیفتینگ و پرسه سینه، شطرنج و گل‌بال را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در هرکدام از این رشته‌ها اعزام‌های مختلفی به مسابقات قهرمانی کشور و لیگ داریم که در سال به بیش ۲۰ اعزام می‌رسد، گفت: این امر هزینه‌های سنگینی را به هیئت تحمیل می‌کنند.

درآمدها و هزینه‌ها همخوانی ندارد

سهیلی با اشاره به درآمدزایی هیئت بیان کرد: یک سالن ورزشی هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان در منطقه شش‌صد دستگاه همدان قرار دارد که طبق توافق ۱۶ سانس رایگان می‌دهیم و کلاً بعدازظهرهای سالن کاملاً رایگان است و تنها برای ۳ سانس در شب هزینه دریافت می‌کنیم و صبح‌ها نیز استفاده از سالن نصف قیمت است که در کنار این؛ هزینه تعمیرات و نگهداری سالن، نگهبان و هزینه مربی و سرپرست و لباس همه و همه به دوش هیئت است و مبلغ درآمدی با هزینه به‌هیچ‌وجه همخوانی ندارد.

وی یادآور شد: اگر این مشکلات مالی وجود نداشته باشد به‌طورقطع حرف‌های بسیار بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.

ناهماهنگی در استفاده از پیست دوومیدانی ورزشگاه قدس

رئیس هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان با اشاره به سنگ‌اندازی‌های هیئت دوومیدانی گفت: طبق دستور مدیرکل ورزش و جونان استان همدان ورزشکاران ما می‌توانند هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۴ بعدازظهر از پیست دوومیدانی ورزشگاه شهدای قدس استفاده کنند اما هرزمان بچه‌های هیئت نابینایان و کم‌بینایان به ورزشگاه می‌روند گروهی از هیئت دوومیدانی با این ورزشکاران برخورد می‌کنند که پیست متعلق به ماست و شما نباید تمرین کنید.

سهیلی عنوان کرد: هر روز این مشکل وجود دارد و باید هر بار با معاون اداره کل ورزش و جوانان تماس بگیریم تا مشکل حل شود.

وی با اشاره به جایگاه هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان بیان کرد: پارسال در ارزشیابی فدراسیون در بین هیئت‌های کشور در رتبه ششم و در ارزشیابی اداره کل ورزش و جوانان استان در رتبه چهارم قرار گرفتیم.

رئیس هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان بابیان اینکه بعضی از مسئولان در جامعه می‌گویند مگر فرد نابینا هم ورزش می‌کند که این‌ اظهارنظرها دل انسان را به درد می‌آورد، گفت: باید فرهنگ‌سازی در این زمینه بیشتر شود تا در هر خانواده‌ای که فرد نابینا وجود دارد جذب ورزش شود و رسانه‌ها باید به کمک این رشته ورزشی بیایند.

عملکرد هیئت‌های ورزشی ملاک تخصیص اعتبار و بودجه است

سخنگوی اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سیاست اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان اظهار داشت: اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان طی چند سال گذشته نگاه کاملا یکسانی به هیئت‌های ورزشی داشته و به نام ها توجه نمی‌کند و ملاک تخصیص اعتبار و بودجه؛ عملکرد هیئت‌های ورزشی است.

حمدالله چاروسایی باتاکید براینکه هر هیئتی فعالیت بیشتری دارد از حمایت بیشتر دستگاه ورزش برخوردار خواهد بود، گفت: سعی شده در این زمینه هیچ‌گونه اجحافی در حق هیئت‌های ورزشی استان‌همدان صورت نگیرد.

وی بابیان اینکه هیئت نابینایان و کم‌بینایان همدان از هیئت‌های فعال استان است، گفت: این هیئت ورزشی طی چند سال گذشته از جایگاه بسیار خوبی در ارزشیابی‌های اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون برخوردار بوده و جزو هیئت‌های خوب دستگاه ورزش استان همدان است.

ورزش به امری همگانی تبدیل شود

چاروسایی بابیان اینکه در این سال‌ها نیز در حد توان حمایت‌های مالی و معنوی را از این هیئت ورزشی داشته‌ایم، عنوان کرد: ورزش باید برای افراد جامعه به امری همگانی تبدیل شود.

وی عنوان کرد: چه افراد جانباز چه معلولان و چه نابینایان و کم‌بینایان همه جزو افراد این جامعه هستند و به‌طور یکسان حق استفاده از امکانات ورزشی را دارند.

وی عنوان کرد: ۳ هیئت معلولان و جانبازان، بیماران خاص و هیئت نابینایان و کم‌بینایان استان‌همدان در زمینه ورزش برای این قشر از جامعه باید تلاش خود را انجام دهند و دستگاه ورزش نیز با تمام قدرت و تا جایی که در توان دارد حمایت‌های خود را از این هیئت‌ها خواهد داشت.

در پایان؛ ورزش در زندگی نابینایان سبب افزایش امید به زندگی آن‌ها می‌شود و بر همین اساس امیدوارم مسئولین به مشکلات و نیازهای این قشر توجه بیشتری داشته باشند زیرا معلولان و نابینایان با ورزش زندگی بهتری را سپری می کنند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار