کشور ما مساجد متعدد و زیبایی دارد که هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند.
کد خبر: ۶۱۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶ 27 May 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان با نام مسجد شناخته می‌شود. مساجد ابتدا بسیار ساده ساخته می‌شدند، اما به مرور زمان تبدیل به معرفی برای سبک معماری و هنر‌های تزئینی رایج در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف شدند.

به بیان دیگر امروزه افراد با بازدید از مساجد مناطق مختلف جهان متوجه می‌شوند که آن منطقه از چه سبک معماری استفاده می‌کند و در معماری از چه هنر‌هایی بهره می‌گیرد. امروزه مساجد علاوه بر کارکرد مذهبی که دارند، تبدیل به جاذبه‌های گردشگری شهر‌ها و کشور‌ها شده‌اند و سهم انکارناپذیری در جذب گردشگر به مناطق مختلف به خصوص مناطق اسلامی جهان دارند.

زیباترین مساجد ایران+تصاویر

 

مسجد نصیرالملک شیراز؛ مسجد صورتی ایران
میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک در سال ۱۲۵۵ دستور داد، محمد حسن معمار مسجدی را در محله اسحاق بیگ شهر شیراز که امروزه با نام محله گود عربان شناخته می‌شود، بسازد. ساخت این مسجد ۱۲ سال طول کشید. بنابراین ساخت این مسجد در سال ۱۲۶۷ به پایان رسید. حاج میرزا آیت در سال ۱۳۴۸، در و پنجره‌های شبستان مسجد نصیرالملک شیراز را ساخته است.

زیباترین مساجد ایران+تصاویر

 

مسجد نصیرالملک شیراز از لحاظ کاشی‌کاری ارزنده‌ترین مسجد کشورمان به حساب می‌آید. این مسجد از لحاظ ساختمان‌سازی بی‌مانند است و به دلیل آنکه در ساختش از شیشه‌های رنگی استفاده شده، لقب مسجد صورتی ایران را به آن داده‌اند.

شبستان غربی مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین شبستان‌های مساجد ایران است.

زیباترین مساجد ایران+تصاویر

 

مسجد وکیل شیراز؛ کاخی لاجوردی و فیروزه‌فام
مسجد وکیل یا مسجد سلطانی در دوره زندیان در غرب بازار وکیل و در انتهای راسته شمشیرگر‌ها ساخته شده است. شبستان جنوبی این مسجد تاریخی دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه است.

طاق بلند و مهمی در سمت شمال مسجد وکیل شیراز ساخته شده است که با نام طاق مروارید شناخته می‌شود. این طاق با یکی از سوره‌های قرآن که با خط ثلث عالی نوشته شده، تزئین شده است. انواع کاشی‌های هفت‌رنگ و معرق در صحن، ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد وکیل شیراز به کار رفته‌اند.

نام مسجد وکیل شیراز در تاریخ ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۱۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

زیباترین مساجد ایران+تصاویر

زیباترین مساجد ایران+تصاویر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار