سربالایی مسائل مالی و اعتباری، نفس مجموعه‌ی شهرداری شیراز را به شماره انداخته است به‌گونه‌ای که اگر تدبیری برای یافتن راه‌های پایدار درآمدی اندیشیده نشود، حتی تامین هزینه‌های جاری هم با مشکل مواجه خواهد شد .
کد خبر: ۶۱۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 27 May 2018

تابناک فارس به نقل از صدای ایران:علی‌رغم گذشت بیش از 2 ماه از سال 97، هنوز شورا و شهرداری شیراز حرفی از میزان تحقق بودجه‌ی سال 96 به‌میان نیاورده‌اند، اگرچه رییس کمیسیون تلفیق پیش‌از این در یک کنفرانس خبری، از تحقق 85 درصدی بودجه‌ خبر داد؛ خبری که بلافاصله همراهان او برای اصلاح آن تلاش کردند اما کلام منعقد شده بود!

قاسم مقیمی، در کنفرانس خبری نیمه‌ی اردیبهشت خود، تلویحا از تحقق بالغ بر 85 درصدی بودجه‌ی سال 96 خبر داده بود اما همکاران او تاکید کردند که این عدد را نمی‌توان مبنای دقیقی محسوب کرد، زیرا هنوز تفریغ بودجه به شکل دقیق اعلام نشده است .

مقیمی به عنوان رییس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز، سال گذشته و در آخرین جلسه‌ی علنی شورا ( بیست و هشتم اسفند) طی گزارشی به تشریح لایحه‌ی اصلاح بودجه سال 96 شهرداری شیراز پرداخت !

موضوع اصلاح لایحه‌ی بودجه‌ی سال 96 شهرداری شیراز که بررسی و تصویب آن به روزهای پایانی سال گذشته و تعطیلات بلندمدت کل کشور برخورد کرد و در سکوت اجباری رسانه‌ای، گم شد؛ لایحه‌ای که طی آن 20 درصد از بودجه‌ی شهرداری رسما کم شد .

براساس اظهارات مقیمی در جلسه‌ی 28 اسفند سال 96، لایحه‌ی اصلاح بودجه‌ی شهرداری، ابتدای اسفند به شورا ارائه و ظرف 15 روز بررسی و تایید و به صحن علنی آورده شده بود .

مقیمی آن روز اعلام کرد: کمیسیون برنامه و بودجه، پس از بررسی درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار، مبلغ سقف درآمدی که به مبلغ 2 هزار و 614 میلیارد تومان پیشنهاد شده بود را بررسی و تصویب کرد؛ مبلغ یاد شده نسبت به بودجه‌ی مصوب سال 96 شهرداری شیراز معادل 20 درصد کاهش داشته است !!

این عضو شورای شهر، دلیل کاهش 666 میلیارد تومانی بودجه‌ی شهرداری شیراز را شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر اقتصاد جامعه و مسکن اعلام کرده بود .

کاهش این رقم از بودجه‌ی مصوب سال 96 شورای شهر شیراز در حالی انجام شد که به گفته‌ی مقیمی، از کل اصلاح بودجه مصوب سال 1396، بالغ بر 23.1 درصد مربوط به هزینه‌های جاری و 76.9 درصد مربوط به هزینه‌های عمرانی بوده است !!

کاهش بودجه‌ی شهرداری شیراز توسط شورای شهر، از نگاه صاحب‌نظران و با توجه به تحولات ایجاد شده در حوزه‌ی مدیریت شهری و اظهارات برخی اعضای شورا و مسئولان شهرداری، قابل پیش‌بینی بود؛ اما اینکه به جای کاهش بودجه‌های جاری و هزینه‌های شهرداری، به کاهش اعتبارات عمرانی نظر دوخته شود، جای سئوال داشت .

البته پیش از این نیز سیروس پاکفطرت، عضو شورای شهر شیراز در نطق قبل از دستور چهارم دی‌ماه 96 با اعلام اینکه تنها 51 درصد از بودجه‌ی شهرداری طی 9 ماه از سال جذب شده است، لزوم توجه به این موضوع را متذکر شده بود .

صاحب‌نظران اعتقاد دارند که شهرداری شیراز در سال 96 و علی‌رغم تمام تلاش‌ها و تدابیری که اندیشیده و اجرایی شد، حدود 80 درصد بودجه‌ی پیش‌بینی شده را محقق کرده است! البته از این عدد 80 درصدی باید بخشی را که در لایحه‌ی اصلاح بودجه، کسر شده بود را اعمال کرد .

گزارش‌های غیر رسمی اعلام شده از شهرداری‌ شیراز نشان‌ از تداوم روند کاهش درآمد شهرداری دارد؛ کاهشی که حداقل آن در مجموع مناطق یازده‌گانه حدود 300 میلیون تومان برای یک روز اعلام شده بود !!

این در حالیست که شهرداری شیراز تنها برای تامین هزینه‌های جاری، حداقل حدود 80 میلیارد تومان در هر ماه نیاز مالی دارد و از دیگر سو، شهردار قول داده بود که حداقل هر هفته 2 میلیارد تومان تنها به پروژه‌های عمرانی که سازمان عمران اجرای آن را در دست دارد،‌ تزریق کند !

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز با تایید بخشی از دیدگاه فوق در پاسخ به این سوال که چرا در اصلاحیه بودجه ٩٦ به جای کاهش بودجه جاری، شاهد کاهش بودجه عمرانی بودیم، خاطرنشان کرد: اصلاحیه این لایحه بودجه در آخرین روزهای سال به شورا ارائه شد .

سید عبدالرزاق موسوی، با تصریح بر این موضوع که به لحاظ مقررات و ضوابط بودجه اشکالاتی در اصلاحیه این بودجه وارد بود، افزود: شهرداری به روال سال‌های گذشته، قبل از صرف هزینه‌های جاری لایحه اصلاحیه بودجه را به شورا تقدیم کرد و عمدتا کار خاصی نمی‌توانست انجام شود؛ چرا که عمده بودجه جاری مربوط به حقوق و دستمزد بوده که هزینه شده بود .

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه در چنین شرایطی تنها راه اصلاحیه بودجه ٩٦، کاهش بودجه عمرانی بود، عنوان کرد: بعضی از پروژه‌های عمرانی تا پیش از اصلاحیه اعتباری دریافت نکرده بودند و به همین دلیل بر کاهش بودجه در این حوزه متمرکز شدیم .

رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه ، املاک و امورحقوقی شورای شهر شیراز همچنین اظهار کرد: در حالی که مقرر شده که گزارش تفریغ بودجه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه به شورا ارائه شود اما هنوز شهرداری اقدامی نکرده است.

موسوی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا با وجود شرایطی که در اصلاحیه بودجه ٩٦ ایجاد شد، بودجه ٩٧ علی‌رغم کاهش اما همان رویکرد بودجه سال گذشته را دارد؟ گفت: این اشکال هم مربوط به شهرداری در ارائه بودجه امسال و هم مربوط به شوراییان در زمان بررسی لایحه است .

وی ادامه داد: زمانی که لایحه بودجه به موقع تحویل داده نشود و شورا هم به موقع و با دقت نتواند آن را بررسی کند، طبیعی است که در تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده اشکالاتی به وجود آید.

رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه ، املاک و امور حققی شورای شهر شیراز با بیان اینکه همکاران ما در شهرداری معتقد بودند که براساس بودجه پیشنهادی آنها، درآمد و هزینه‌ها محقق خواهد شد، گفت: اصل هم براین است که مبنا را براساس همان لایحه شهرداری قرار دهیم .

موسوی با تصریح بر اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه تلاش کردیم تا سقف هزینه‌ها افزایش پیدا نکند، افزود: اما برخی از کمیسیون‌ها موافق افزایش هزینه‌ها بودند که به نظر می‌رسد در سه ماهه اول درآمدهایی که پیش‌بینی شده، تحقق نیابند .

این عضو شورای شهر شیراز رکود مسکن و ابطال بسیاری از مصوبات شورا که جنبه درآمدی داشتند را دلیل عدم تحقق بودجه در سه ماهه اول امسال برشمرد و اظهار کرد: معتقدیم تنها راهی که بتوان بر اساس آن، شهر را اداره کرد اتکای شهرداری به درآمد پایدار است که قانونگذار آن را مصوب کرده باشد .

رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه ، املاک و امور حقوقی شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: هم شهرداری و هم شورا می‌توانستند لایحه بودجه ٩٧ را وتقه‌بینانه‌تر ارائه و تصویب کنند .

موسوی تاکید کرد که دولت و مجلس باید کمک کنند تا هرچه سریعتر لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها مصوب شود .
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر شیراز نیز اصرار شورای سابق بر افزایش حجم بودجه را مهمترین دلیل در بروز مشکلات جدی در نظام مالی شهرداری این کلانشهر می‌داند .

سینا بنی‌زمانی با بیان اینکه این مشکلات عبارتند از افزایش بی‌سابقه بدهی و افزایش هزینه‌های جاری بی‌تاثیر، افزود: از ابتدای تصویب بودجه ۹۶ مشخص بود که درآمد پیش‌بینی‌شده در آن محقق نمی‌شود .

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه متاسفانه این امر باعث شد درآمد محقق‌ نشده از سهم هزینه‌های عمرانی جبران شود از کاسته‌ شدن 40 درصد استقراض‌های شهرداری در بودجه ۹۷ نسبت به سال قبل خبر داد.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز با تصریح بر اینکه این اقدام مهمی است و در واقع تقوای مالی شورا و شهرداری را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در احکام بودجه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها تعبیه شده‌اند که پی‌گیر اجرای آن هستیم. این میزان تغییر دیدگاه در اولین بودجه مصوب شورای پنجم، تغییر رویکرد قابل توجهی است .

بنی زمانی با بیان اینکه اگرچه شورای پنجم وارث مشکلات مالی بی‌سابقه‌ای است، اما شهرداری را می‌توان مدیریت کرد، گفت: متاسفانه باید پذیرفت که مدیریت مالی شهرداری در سال‌های گذشته بی‌برنامه، غیراصولی و باعث ایجاد وضعیت فعلی بوده است .

عضو شورای شهر شیراز نیز در خصوص چرایی کاهش بودجه عمرانی به جای جاری در اصلاحیه بودجه ۹۶ ، با بیان اینکه بودجه جاری شهرداری به چند بخش عمده تقسیم می‌شود که امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: حقوق و دستمزد از جمله آنهاست که تابع وزارت کار و آیین‌نامه‌های مربوط به خود است .

سیروس پاک‌فطرت، هزینه‌های نگهداری شهرداری مانند جمع‌آوری زباله، گسترش و حفظ فضای سبز و هزینه‌هایی مانند آب، برق، تلفن و ...و یا خدمات ایمنی و حمل‌ونقل را دیگر بخش های‌مهم در بودجه جاری برشمرد .

این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: به عنوان مثال روزانه هزارتن زباله در شهر شیراز جمه‌آوری می‌شود که هزینه‌ای معادل ١٦٣ میلیارد تومان در سال را به خود اختصاص می‌دهد .

به گفته عضو شورای شهر شیراز، علی‌رغم موارد فوق، بودجه جاری شهرداری حدود ٢٠ درصد کل بودجه را شامل می‌شود، لذا بوذجه جاری سهم کمی از کل بودجه سال دارد و این در حالی است که بودجه عمرانی ٨٠ درصد کل بودجه را در بر می‌گیرد.مانند تملک پروژه‌های عمرانی، املاک مورد مسیر، جابه‌جایی تأسیسات و یا اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام .
پاک فطرت اضافه کرد: طبیعی است که کاهش بودجه عمرانی به تناسب کل بودجه، سهم کمتری از بودجه عمرانی داشته باشد و کاهش بودجه عمرانی را نشان دهد .

این عضو شورای شهر شیراز یادآور شد: روند بودجه‌ریزی درآمد شهرداری در سال ٩٧ همچون سنوات گذشته است و البته شورای پنجم و شهرداری فعلی همزمان با قبول مسئولیت باید بلافاصله بودجه امسال را پیشنهاد می گ‌دادند که با فرصت اندک امکان تدابیر جدید میسر نبود.بنابراین باید روند گذشته را با اصلاحاتی هرچند مختصر دنبال می‌کرد .
شهرداری شیراز در شرایط کنونی که بخشی از آن را می‌توان ناشی از شرایط رکود رو به تزاید حاکم بر فضای اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی جامعه، خصوصا ساخت و ساز دانست، باید با از تمام ظرفیت‌های فکری و اجرایی خود برای تعریف منابع درآمدی و و جذب درآمدهای تاثیرگذار، استفاده کند.

به حتم کاهش هزینه‌های سرسام‌آور جاری شهرداری، بخش کوچکی از راهکارهای پیشنهادی را برای حل مشکلات مالی این مجموعه‌ تشکیل می‌دهد. اگرچه کارشناسان تاکید دارند که نمی‌توان شهرداری شیراز را یک مجموعه‌ی ورشکسته دانست اما شرایط مالی حاکم بر آن نیز، بسیار دشوار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار