یکی از انواع گردشگری ها که در فارس همچنان مغفول مانده است گردشگری شبانه است،گردشگری که می تواند به رونق اقتصادی سایت های تاریخی همچنین جوامع محلی کمک کند، اما به نظر می رسد در این استان به ویژه شهر شیراز جایگاهی ندارد.
کد خبر: ۶۱۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 26 May 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:بنا بر گفته کارشناسان حوزه گردشگری با رونق گردشگری شبانه می‌توان، هم رونق اقتصادی منطقه را افزایش داد و هم امنیت و آرامش شبانه را به آنجا برگرداند اما تاکنون این نوع گردشگری که در اکثر شهرهای توریستی اجرا می شود هنوز درشهرهای ایران جایگاهی ندارد و جالب اینجاست که حتی بسیاری از سایت های تاریخی و فرهنگی کشور و به تبع آن در فارس همزمان با غروب آفتاب از پذیرش بازدیدکننده خودداری می کنند و درهای این اماکن به روی گردشگران و مسافران بسته می شود.گردشگری شبانه در استان و بهتر بگوییم تنها در شیراز در روزهایی خاصی از سال رونق دارد به طور مثال در ایام نوروز برخی از سایت های تاریخی این شهر چون مجموعه فرهنگی حافظ ویا باغ ارم به دلیل افزایش ساعت بازدید آن هم تا 12 شب یا دو بامداد پذیرای مسافران هستند امابه باور کارشناسان تغییر ساعت به تنهایی نمی تواند گردشگری شبانه محسوب شود و این نوع گردشگری را رونق دهد
 اماکن تاریخی و باستانی استان فارس که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است سایت های پارسه و پاسارگاد هستند که بی شک افزایش ساعات بازدید از این اماکن و اجرای طرح گردشگری شبانه در این سایت ها می تواند تاثیر به سزایی در توسعه و رونق گردشگری این محوطه ها داشته باشد . هرچند که در ایام پیک سفر چون نوروز سایتی چون پاسارگاد تا ساعاتی بعد از غروب آفتاب پذیرای گردشگران بود اما در حال حاضر مانند دیگر محوطه های رو باز تاریخی کشور ساعت بازدید محدودی دارد و امکان بازدید گردشگران در شب از این محوطه میسر نیست.
حميد فدايي مدير پايگاه جهاني پاسارگاد در اين رابطه گفت: گردشگري شبانه در محوطه جهاني پاسارگاد از ايام نوروز كليد خورده است اما به دليل نبود امكانات و زيرساخت هاي مناسب، اين پروژه متوقف شده است.
به گفته وي، نورپردازي محوطه پاسارگاد در اولويت است و به محض به پايان رسيدن اين پروژه، بي شك امكان بازديد در شب گردشگران از اين محوطه فراهم مي شود.
فدايي ادامه داد: با برنامه ريزي هاي به عمل آمده، ساماندهي و كف سازي محور ورودي مجموعه پاسارگاد در دستور كار است و به زودي عملياتي مي شود به طوري كه در اين پروژه، مسير آسفالته گيت ورودي تا مقبره كوروش، كف سازي و مناسب سازي خواهد شد.
مدير پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد افزود: با اين اقدام و اجراي كانال در دو طرف مسير ورودي، نورپردازي محوطه نيز انجام مي شود.
فدايي در ادامه اضافه كرد: بي شك با اجراي نورپردازي محوطه، امكان بازديد در شب گردشگران از اين سايت تاريخي نيز مهيا مي گردد.

گفتنی است محوطه میراث جهانی پاسارگاد با ارزش های ویژه تاریخی و فرهنگی خود، آثار و ساختارهای بی شماری از دوره هخامنشيان در دل خود جای داده که هر کدام بخشی از جنبه های گوناگون اهمیت و ویژگی های این محوطه را نمایان می سازند.
با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی آن، محوطه پاسارگاد در سال 1383 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و از آن زمان اقدامات حفاظتی و مرمتی در این محوطه مستقل از پایگاه پارسه با هدف حفظ ارزش ها و هویت آن مورد توجه ویژه ای قرار گرفت. در سال 1393 با انعقاد تفاهم نامه مشترک با ایتالیا، موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا متعهد شد تا در زمینه هایی نظیر شناسایی عوامل فرساینده و ارائه راهکارهای حفاظت و مرمت سنگ به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد کمک رسانی نماید.
بخش حفاظت و مرمت پايگاه ميراث جهاني پاسارگاد با حضور كارشناسان مجرب در حوزه‌هاي تخصصي مرمت آثار تاريخي، مرمت بناهاي تاريخي و معماري، فعاليت‌هاي پژوهشي و اجرایی بسياري در خصوص کنترل روند فرسایش ساختارهای موجود و مرمت اشیا تاریخی را در دستور كار خود قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار