آفت سوسک سرخرطومی حنایی که مهمان ناخوانده نخیلات فارس شده بود، کنترل شد.
کد خبر: ۶۱۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ 24 May 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما:مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این آفت پارسال در روستای فیشور شهرستان لارستان مشاهده و با با فعالیت تیم‌های رد یابی، شناسائی و از گسترش آفت به سایر مناطق استان جلوگیری شد.
عزیزاله امیری افزود: در شهرستان داراب هم تعدادی پاجوش آلوده به آفت مشاهده شد که با اقدام به موقع کارشناسان شبکه‌های مراقبت و شناسایی درختان آلوده، امحا و از توسعه آلودگی جلوگیری شد.
وی گفت: به منظور جلوگیری از گسترش آفت در سطح استان و سایر استان ها، ردیابی و پایش آن در سطح استان در دستور کار قرار گرفته است.

آفت سرخرطومی خرما، حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای (حنایی رنگ)، به طول ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول و عرض ۱۰ میلیمتر و دارای خرطومی بلند و خمیده است.
این حشره در طول سال فعال است، اما با گرم شدن هوا و در شش ماه اول سال میزان فعالیت آفت بیشتر است.
لارو این حشره با تغذیه از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه سبب خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.

وی افزود: باغداران درصورت مشاهده علائمی مانند تغییر رنگ در برگ‌ها، خشک شدن جوانه مرکزی و خشک شدن غیر طبیعی درخت، پوک شدن تنه درخت، تراوش مایع قهوه‌ای رنگ از تنه درخت، وجود سوراخ (تونل لاروی) در تنه، جویده شدن بافت به همراه پوسیدگی و بوی بد ناشی از تغذیه آفت و مشاهده شفیره یا حشره کامل روی درختان نخل، در اولین فرصت به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان و آزمایشگاه‌های های گیا ه. پزشکی مراجعه کنند.
امیری به باغداران هشدار داد: برای جلوگیری از گسترش آفات قرنطینه‌ای، به ویژه این سوسک ، از انتقال پاجوش‌های نخل از مناطق آلوده از قبیل کشور‌های حوزه خلیج فارس، شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان و شهرستان پارسیان استان هرمزگان و روستای فیشور شهرستان لارستان به صورت جدی خود داری کنند.

سوسک سرخوطومی حنایی خرما نخستین بار در ایران در سال ۱۳۶۹ از شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان مشاهده شد و بعد از آن در سال ۱۳۹۴ از شهرستان پارسیان استان هرمزگان و سپس از شهرستان‌های لارستان و قیر و کارزین گزارش شده است.
در استان فارس از ۲۶ هزار هکتار نخیلات، سالانه بیش از ۱۵۶ هزار تن خرما تولید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار