کد خبر: ۶۰۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴ 22 May 2018

امین عربی گفت:‌ گرچه از چاه های نفت و میادین گازی استان، ‌برداشت چندانی صورت نمی گیرد اما فارس توانست در سال قبل از منابع نفتی و گازی خود،‌ درآمد 8 میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد.

وی گفت: ‌این درآمدزایی از برداشت 52 میلیارد مترمکعب گاز، ‌16 میلیون بشکه میعانات گازی و 2 میلیون بشکه نفت سروستان به دست آمد که امسال این میزان درآمد هیچ تغییری به دلیل سیاست های دولت در صیانت از منابع نفت و گاز نخواهد کرد.

مشاور نفت، ‌گاز و پتروشیمی استاندار فارس در خصوص ذخایر میادین نفتی گفت: میدان های نفتی سروستان و سعادت آباد با 242 کیلومتر وسعت، یک میلیارد و 402 میلیون بشکه نفت و میدان نفتی خشت یک میلیارد و 53 میلیون بشکه ذخیره نفتی دارد که فعلاً برداشت از این میادین در دستور کار نیست.

وی یادآور شد: نفت سروستان یکی از نفت های بسیار با کیفیت کشور است که حاوی ذخایری از نفت سبک است، نفتی که به
دلیل میزان استحصال بیشتر بنزین از این نفت بسیار با ارزش است.

عربی با اشاره به جایگاه فارس در ذخایر میادین گازی گفت: منطقه عملیاتی پارسیان شامل میادین گازی شانول،‌ هما،‌ وراوی و
تابناک که در منطقه لامرد،‌ مهر و خنج قرار دارد روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز برداشت شده است که برای استحصال به پالایشگاه پارسیان منتقل می شود همچنین از میادین گازی آغار و دالان روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز برداشت می شود که نیمی از آن به سمت مناطق نفت خیز جنوب ارسال و جهت حفاظت که با هدف صیانت از برداشت، در مخازن و چاه ها نگهداری می شود و مابقی بعد از استحصال در پالایشگاه گاز فراشبند به خطوط سراسری گاز وارد می شود.

وی با بیان این که فارس دارای میادین گازی دیگری همچون هالیکان،‌ سفید باغون و سفید زاخور است ادامه داد:‌ در حال حاضر با توجه به صیانت دولت برای برداشت از میادین گازی مشترک، برداشت از میادین گازی مذکور فعلا در دستور کار نیست و چنانچه آن میادین به اتمام برسد و دولت قصد فعال کردن چاه های گاز استان را داشته باشد با سرمایه گذاری لازم این کار انجام پذیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار