گرد و غباری که طی روزهای اخیر وارد استان فارس شده محیط زیست طبیعی را درگیر کرده و تاثیرات مخربی بر روی درختان بلوط دارد.
کد خبر: ۶۰۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶ 14 May 2018

تابناک فارس به نقل از شهرفردا:استان فارس با بیش از ۱۰ میلیون هکتار عرصه جنگلی سهم عمده‌ای از مرتع را به خود اختصاص داده است.دشت برم یا تفرجگاه میان کتل، بزرگ‌ترین دشت بلوط ایران و زیستگاه گوزن زرد ایرانی است که در این استان واقع شده است.

طی چند سال گذشته عوامل مختلفی مانند خشکسالی، آفت و بیماری ها، آتش سوزی و تخریبهای انسانی اثرات زیادی در از بین رفتن جنگهای فارس داشته است اخیرا نیز گرد و غبار نیز به جان جنگلهای استان افتاده است.عواملی مانند افزایش ریزگردها و کاهش توان فتوسنتزی گیاهان از جمله فاکتورهای مؤثر بر خشکیدگی درختان است که در زوال و خشکیدگی بلوط‌ نقش مؤثری دارند.

بر این اساس کارشناسان بر این باورند که این گرد و خاکها در به وجود آمدن مشکلاتی برای عرصه های جنگلی از جمله درختان بلوط تاثیر بسزایی دارد.

در این رابطه مدیر کل منابع طبیعی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: به طور حتم گرد و خاک خساراتی را به درختان و گیاهان از جمله درختان بلوط وارد می کند.

مهرزاد بوستانی افزود: با توجه به اینکه استان فارس تاکنون به این شدت با پدیده گرد و خاک روبه رو نبوده امکان برآورد میزان خسارت وجود ندارد بلکه برای بررسی این موضوع به یک کار تحقیقاتی نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه به طور حتم این گرد و خاکها در خشکیدگی درختان بلوط موثر هستند، تاکید کرد: با توجه به خشک بودن هوا این گرد و خاکها بر روی برگ درختان بلوط نشسته و امکان تنفس گیاه از بین می رود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: بخش قابل توجهی از نیاز آبی درختان به ویژه درختان بلوط از رطوبت هوا تامین می شود که با توجه به خشک بودن هوا امکان تامین آب برای گیاهان وجود دارد.

بوستانی تاکید کرد: علاوه بر این این گرد و خاکها جذب برگ درختان می شود و به طور حتم خساراتی را وارد می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار