امروزه مصرف بی رویه داروها در بین عامه مردم رواج دارد که گاهی این مساله می تواند پیامدهای ناخوشایندی مانند مسمومیت دارویی یا مرگ به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۶۰۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ 13 May 2018

تابناک فارس به نقل از سینا پرس:فاطمه دستغیب، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد که مصرف مداوم و بدون نظارت پزشک مُسکن‌ها امکان دارد سلامت افراد را با مخاطره‌ جدی مواجه کند.

وی گفت: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی که اغلب با عنوان ضددرد یا مُسکن شناخته شده، درد و التهاب را کاهش داده و در تسکین دردهای مزمن یا دردهای حاد استفاده می‌شوند‌.

وی با بیان اینکه این داروها از پرمصرف ترین دسته‌های دارویی در جهان هستند و بسیاری از آنها را مانند «آسپرین»، «ایبوپروفن»، «دیکلوفناک» و «ناپروکسن» می توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد، افزود: به دلیل گستردگی مصرف و دسترسی آسان این دسته داروها، مهم است که افراد جامعه از نحوه صحیح مصرف و عوارض جانبی این داروها آگاه شوند‌.

این دکتر داروساز تاکید کرد: لازم است بدانیم که داروهای ضد درد برای تمام افراد جامعه ایمن نیستند، از جمله اینکه مصرف این داروها برای مبتلایان به زخم معده و روده یا سابقه خونریزی از دستگاه گوارش، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، اختلالات کلیوی، نارسایی قلبی، سیروز کبدی، آسم، ریسک خونریزی یا اختلالات انعقادی، پیش از عمل جراحی و دوران بارداری و شیردهی، ممکن است خطرات جدی در پی داشته باشد و پیش از مصرف باید با پزشک و یا داروساز مشورت کرد‌.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه ادامه داد: این دسته از داروها، در بعضی مواقع دارای عوارض وخیمی هستند که مهم ترین آنها شامل ناراحتی گوارشی، زخم و یا خونریزی معده، عوارض قلبی عروقی مانند ایجاد لخته، آسیب کلیوی و کبدی به ویژه در دوز بالا و استفاده طولانی مدت، اختلالات خونی، عوارض ریوی، وزوز گوش، و واکنش‌های پوستی و حساسیتی است‌.

دستغیب بهترین راه برای کاهش این عوارض را استفاده از این داروها در کمترین دوز موردنیاز و کوتاه ترین زمان ممکن عنوان کرد.

این دکتر داروساز گفت: مصرف مقدار بیشتر از دوز توصیه شده، نه تنها به تسکین علایم کمک نمی کند، بلکه تنها احتمال بروز عوارض را افزایش می دهد؛ از سوی دیگر، مصرف برخی داروها مانند آسپیرین و استامینوفن بیش از حد مجاز خطرناک است و می‌تواند حتی باعث مرگ شود‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار