بايد تعارف را كنار بگذاريم و مصلحت شهر را بر منافع فردي و دستگاهي ترجيح دهيم. عدم اجراي مديريت واحد شهري، آسيب سهوي از سوي برخي نهادها و سازمان ها به منافع شهروندان است. در اين ميان برخي مديران در شيراز و استان بيش از آن كه به فكر مصالح شهر شيراز باشند در سوداي خدمت به پايتخت هستند تا شايد فرجي حاصل شود و پست بالاتري نصيب شان گردد.
کد خبر: ۶۰۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 07 May 2018

قاسم مقيمي در نشست مشترك روساي كميسيون هاي تلفيق و عمران، حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر شيراز با خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: شهر موجودي چند وجهي با كاربردهاي فراوان است كه در حال نوزايي است و محافظت از آن نيازمند تخصص، تبحر و سعه صدر است در حالي كه برخي مواقع از شيراز فاصله گرفته ايم و مي طلبد با صبوري مردم و همكارانم به اصل شيراز باز گرديم.

ریيس كميسيون تلفيق شوراي اسلامي شهر شيراز با اشاره به گردشگري به عنوان يكي از ظرفيت هاي مهم شهر شيراز افزود: در اين زمينه ما در كنار ميراثي كه از گذشته داريم بايد خلاقيت نيز به خرج دهيم و با گردشگري خلاق مي توانيم سهم بيشتري از ظرفيت اين حوزه را به شيراز اختصاص دهيم.

وي از سرمايه گذاري به عنوان راه حل بسياري از مشكلات شهر ياد كرد و گفت: به عنوان مثال اگر ما يك مركز تجاري بزرگ را تنها در يك بخش شهر داشته باشيم اين باعث تراكم جمعيت و مشكلاتي مانند ترافيك در آن منطقه مي شود اين در حالي است كه اگر سرمايه گذاران تعدادي از اين پروژه ها را در نقاط مختلف شهر ايجاد كنند و خدمات توزيع شود مشكلات ما نيز رفع مي شود. ما بايد با ديد باز به سراغ سرمايه گذاران برويم نه با مشت هاي گره كرده. بايد درب هاي شهر را به روي سرمايه گذاران باز كنيم و معتقدم سرمايه گذاري مي تواند مشكلات مهمي از جمله بيكاري،‌ ترافيك و حتي آسيب هاي اجتماعي را كاهش دهد.

مقيمي در خصوص اجرايي شدن مديريت واحد شهري به عنوان يكي ديگر از راه هاي حل مشكلات شهر گفت: ما بايد به دنبال مديريت يكپارچه شهري باشيم كه در اين زمينه طبق ماده 31 قانون همه دستگاه هاي شهر بايد پاسخگوي شوراي شهر باشند و نبايد همه مشكلات و نقايص را به گردن شهرداري انداخت.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص كاهش بودجه فرهنگي شهرداري و تاثير آن در اجراي پروژه هاي عمراني حوزه فرهنگي بيان كرد: بودجه فرهنگي نسبت به سال گذشته كاهش نيافته و ما حتي بودجه اي بيش از آنچه سال گذشته محقق شده بود را تصويب كرديم اين در حالي است كه سال گذشته يك چهارم بودجه فرهنگي شهر محقق شد و ما نيز بودجه اي را تصويب كرديم كه از پس تحقق آن برآييم. معتقديم بايد نگاه ما فرهنگي باشد كه در اجراي پروژه هاي شهر اين نگاه وجود دارد، به عنوان مثال اگر به جاي پل زدن با يك حركت فرهنگي كار مي كرديم با رفتارهاي فرهنگي مي شد بسياري از مشكلات را حل كرد.

ریيس كميسيون تلفيق شوراي شهر شيراز در ادامه در خصوص وضعيت كارخانه آسفالت جديد شهرداري شيراز نيز گفت: يكي از مواردي كه ما در شوراي شهرستان شيراز در مورد آن به توافق رسيديم اين بود كه براي جلوگيري از رشد حاشيه نشيني در شيراز و مهاجرت از شهرهاي اطراف، به آن شهرها كمك كنيم كه با توجه به وجود چند كارخانه آسفالت يكي از اقدامات ما كمك به شهرهاي اطراف شيراز در همين زمينه بود حتي با توجه به ظرفيت بالاي اين كارخانه قرار شد به جاي اجراي 8 كيلومتر ادامه آزادراه شيراز- اصفهان به بزرگراه حسيني الهاشمي توسط شهرداري ما آسفالت كل مسير 20 كيلومتر را تامين كنيم و اداره راه و شهرسازي اين مسير را اجرا كند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه به گفته برخي، شوراي پنجم برنامه اي ويژه ندارد ضمن رد اين موضوع گفت: شوراي شهر برنامه دارد اما تدوين برنامه جامع نيازمند زمان است و همكاران من در حال تنظيم اين برنامه هستند هر چند هنوز بر روي كار سوار نشده ايم اما به طور قطع برنامه بلند مدت زمان زيادي مي برد اين در حالي است كه بيشتر برنامه هاي ما در زمينه تكميل پروژه هاي نا تمام گذشته است البته ما كارهاي زيرساختي بسياري از جمله بحث مميزي املاك شهر را در برنامه داريم كه مي تواند به عنوان يكي از منابع مهم درآمدي پايدار باشد، همچنين در كنار آن به دنبال ايجاد زمينه هاي مناسب براي حضور سرمايه گذاران هستيم.

مقيمي در خصوص زمزمه تعطيلي سينماهاي قديمي بولوار زند و تبديل آن به پاركينگ هاي عمومي نيز افزود: سينماهاي بولوار زند با قدمت 80 تا 90 سال جزو تاريخ اين شهر هستند و با تبديل آنها به پاركينگ مخالفيم چنانچه با ساخت پرديس هاي سينمايي در نقاط ديگر شهر نيز مشكل نداريم اما اين سينماها جزو ميراث فرهنگي شهر می باشند و در يك نقطه مهم شهر قرار دارند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا پروژه هايي نظير پارك آبي و تله كابين پس از سال ها بالاخره در شيراز به ثمر خواهد رسيد يا خير؟ گفت: پروژه هاي سرمايه گذاري به 3 دسته تقسيم بندي مي شود، ابتدا پروژه هاي كمتر از 100 ميليارد تومان مانند هتل آپارتمان ها و پروژه هاي كوچك از اين دست، ‌پروژه هاي از 100 تا يك هزار ميليارد تومان مانند تله كابين يا پارك آبي و پروژه هاي بالاي هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري مانند ارتفاعات و پارك 580 هكتاري كه امسال پروژه هاي تله كابين و پارك آبي در تكاليف شهرداري ديده شده و اميدواريم بتوانيم تكليف اين پروژه ها را امسال مشخص كنيم.

ریيس كميسيون تلفيق شوراي شهر شيراز گفت: از لحظه ورود به حوزه مديريت شهر، شعار ما در روز اول شورا ايجاد شورا و شهرداري تمام شيشه اي و شفاف بود چرا كه معتقديم اگر ما نقد را از خود شروع نكنيم به طور قطع نقد ديگران كار پسنديده اي نيست و شوراي پنجم هم از اين امر مستثني نيست و اگرچه مدت زيادي از عمر شورا نگذشته اما در همين زمان كوتاه نيز بايد فعاليت ها را رصد كنيم و اگر كوتاهي از جانب شورا صورت گرفته بايد علت اين وقفه را پيدا كنيم.

وي خواستار همكاری رسانه ها در اجراي مديريت واحد شهري شد و اظهار داشت: مديريت يكپارچه شهري تنها با فرهنگسازي رسانه ها شدني است و رسانه ها توان مطالبه گري در اين زمينه را دارند.

تا دل برخي مديران فارس در تهران است تحقق مديريت يكپارچه شهري محال است
وي در حاشيه اين نشست نيز گفت: بايد تعارف را كنار بگذاريم و مصلحت شهر را بر منافع فردي و دستگاهي ترجيح دهيم. عدم اجراي مديريت واحد شهري، آسيب سهوي از سوي برخي نهادها و سازمان ها به منافع شهروندان است. در اين ميان برخي مديران در شيراز و استان بيش از آن كه به فكر مصالح شهر شيراز باشند در سوداي خدمت به پايتخت هستند تا شايد فرجي حاصل شود و پست بالاتري نصيب شان گردد.

مقيمي خواستار مطالبه گري مردم از دولت در خصوص مديريت يكپارچه شهري شد و افزود: مردم در حال حاضر دليل برخي نابساماني هاي ظاهري در شهر و آشفتگي هاي بصري معابر را شهرداري مي دانند در حالي كه در عمل اين ديگر ادارات هستند كه سهم خواهي كرده و شهر را دچار چالش در دراز مدت مي كنند.

نایب ریيس كميسيون سلامت شوراي شهر ادامه داد: كلانشهر شيراز با مشكلات متعددي دست به گريبان است كه تلاش شهرداري به تنهايي براي رفع آنها كافي نيست. اگرچه شهرداري همواره پاي ثابت آمادگي براي رفع مشكلات شهري است اما براي مثال معضل بوي نا مطلوب رودخانه خشك و محدوده پايگاه هوايي نيازمند همكاري دستگاه هاي متعددي از جمله شركت آبفا، محيط زيست، استانداري و ... است.

مقيمي گفت: علت و معلول بسياري از آسيب هاي شهري،‌ آلودگي هاي زيست محيطي، فاضلاب، مشاغل پر سر و صدا و مزاحم و سد معبرهايي است كه به واسطه فعاليت ديگر نهادها و سازمان ها رخ مي دهد اما زماني كه كار به بن بست مي رسد اين شهرداري است كه موظف مي شود با هزينه بيت المال جبران مافات كند.

وي با اشاره به عدم تخصيص سهم واقعي شيراز در بودجه ريزي اظهار داشت: حتي همين بودجه ناكافي هم بعضاً در مسير عمران و آبادي شيراز و رفاه شهروندان هزينه نمي شود و پيشنهاد مي گردد برخي سازمان ها و ادارات، تابلوي خود را به نام پايتخت تغيير دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار