شهرستان سپیدان علاوه بر تمدن پرنقش و نگار، طبیعتی بکر و زیبا دارد که دامنه‌های زاگرس در شهرستان سپیدان صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصر به فرد پوشیده از لاله‌های واژگون، از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان است.
کد خبر: ۵۹۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 25 April 2018

تابناک فارس به نقل از مارگون: می توانید بازدید از دشت لاله های واژگون یا گل اشک یا گل نگین را به شکل سفری یک روزه تعریف کنید.

مسافرانی که از اقصی نقاط کشور عازم این نقطه می شوند باید بازدید خود را در قالب سفری دو روزه ببینند. دشت لاله های واژگون سپیدان هم مقصدی نزدیک و سفری یکروزه برای اهالی شیراز ویاسوج محسوب می شود. هموطنان دیگر باید حداقل دو روز برای این سفر پیش بینی کنند.

با آب شدن برف وگرمی هوا ودر دومین ماه فصل بهار، زمانی مناسب برای سفرهای کوتاه مدت و یکروزه است، دیدن دشت لاله های واژگون بعنوان یک گشت طبیعت گردی را از دست ندهید. دامنه های کوههای زاگرس صاحب یکی از دشت های زیبا و منحصر بفرد پوشیده از لاله های واژگون است.

این دشت ها در اطراف شهراردکان قراردارند. اگر سفرتان را شیراز آغاز کرده اید برای رسیدن به دشت، باید از جاده جدید یاسوج ویاجاده پیست اسکی گذر کنید که در امتداد پیست پولاد کف است پس از طی یک مسیر 80 کیلومتری ازشیراز در سمت شمال غرب به دوراهی اردکان به یاسوج ویادوراهی اردکان به کمهر می رسید در اینجا باید در جاده جدید یاسوج قرار بگیرید و 40 کیلومتر مانده به یاسوج، به روستای های منطقه خفری میرسید. این نقطه همان محل روئیدن گل اشک یا لاله های واژگون است.

این منطقه های طبیعی در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون ؛ گل اشک یا لاله های واژگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از روز چهلم تا شستم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.طبیعت بکر و وجود چشمه‌ های پر آب، این دشت زیبا را به نقطه ای بی نظیر در استان فارس ؛ شهرستان سپیدان مبدل کرده است.

لاله واژگون اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم ودر زبان محلی به گل نگین هم دارد . دلیل این نامگذاری این است که مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع میشود و سپس از گل به پایین می‌چکد .عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز و تا اواخر همین ماه پایان می‌پذیرد . می‌گویند این گل در آن زمان که گلوی سیاوش با تیغ تیز گرسیوز آشنا میشدشاهد ماجرا بود
این گیاه نخستین بار در سال 1576 میلادی به وسیله جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شد. شیوه پرورش لاله واژگون در باغها و گلخانه‌ها در سطح وسیعی از اروپا رواج دارد در حالی که این گل در فلات ایران به طور طبیعی رشد و نمو می‌کند.

عمر این گیاه بسیار کوتاه است. از اوایل اردیبهشت ماه گل دهی این گیاه شروع می‌شود و در فصل بارش تمام می‌شود.خواص دارویی این گیاه اصولاً در پیاز این گیاه است. پیاز این گیاه داروی مؤثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی است. البته این گیاه جزء داروهای سمی است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

شهرستان سپیدان علاوه بر تمدن پرنقش و نگار، طبیعتی بکر و زیبا دارد که دامنه‌های زاگرس در شهرستان سپیدان صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصر به فرد پوشیده از لاله‌های واژگون، از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان است.

مجموعه این مناظر چشم نواز و بی بدیل باعث شده همه ساله خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت از سراسر کشور به این منطقه سرازیر شوند. در این دشت زیبا ومنحصر به فرد دو نوع نادر از گلهای لاله واژگون به نامهای ‘سوسن چلچراغ’ و ‘اشک مریم’ با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می روید.با ذوب برفها در دامنه کوههای مناطق سپیدان(جاده کمهر وجاده یاسوج) ، هزاران لاله سرخ واژگون از بطن خاک سیاه می رویند و به سان نوزادان طبیعت در دامن دایه باد سرود زندگی آغاز می کنند.

لاله واژگون برخلاف سایر گونه های لاله و سایر گلها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را واژگون نهاده اند و برخی نیز به سبب آنکه درمیان گلبرگهایش همواره قطره آبی جاری است، بدان «گل اشک» نیز می گویند.این منطقه به سبب رویش گونه های منحصر به فرد از گیاهان مرتعی و نیز لاله های واژگون در دومین ماه از بهار هرسال، غنیمتی از طبیعت در استان فارس وشهرستان زیبای سپیدان است که به تدریج ازکف می رود. هر دوستدار طبیعتی می داند که گلهای وحشی تنها در اقلیم خود می رویند و آنان که هرساله به قصد تفرج برای دیدن این لاله ها هجوم می برند.

متاسفانه ها با لاله ها درست رفتار نمیکنند واقدام به کندن لاله ها میکنند، غافل از اینکه این گل زیبا تا چند ساعت دیگر پژمرده میشود وبه کنار جاده پرتاب خواهد شد ودرصورت کاشت پیاز آن درحیاط خانه به ندرت رشد خواهد کرد،به همین دلیل بوته کنی و چیدن لاله های واژگون آن هم در فصل تکثیر ورویش، عامل مرگ گلهاست و دیری نخواهد پایید که دراین منطقه دیگر گلی نخواهد روئید و این دشت زیبا بر نام بی مسمای خود خواهد گریست.

ضرورت دارد مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی و نهادها و ارگان های مسئول باید برخوردهای بازدارنده با کسانی که بی محابا به تاراج دشت های لاله واژگون می پردازند، اقدام کنند تا نسل های آینده نیز بتوانند از زیبایی های این موهبت طبیعی بهره ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار