‌معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تلاش برای توسعه ژنتیک اجتماعی در این دانشگاه خبر داد و گفت: اگرچه اهداف و راهبردهای ژنتیک اجتماعی تمام جامعه را هدف می‌گیرد، اما روش آن، بهره‌مندی تک تک افراد در بستر خانوادگی است .
کد خبر: ۵۹۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 24 April 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:محمدرضا ذاکری بیان کرد:ژنتیک اجتماعی علمی است که دانش و تکنولوژی پایه سلامت، دانش بیماری‌ها و ژنومیک را به صورت واقع گرایانه و مسئولانه در جوامع و به نفع افراد جامعه، به کار می‌گیرد.

وی افزود: ژنتیک اجتماعی سعی دارد تا خدمات ژنتیک را در اختیار عموم افراد جامعه قرار داده تا در نهایت به نحو عادلانه، سلامت همه افراد جامعه را به سهم خود، ارتقاء بخشد .

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: اداره ژنتیک مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی پیشگیری و کنترل بیماری‌های ژنتیک در کشور است، تدوین برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های ژنتیک را با رویکرد ژنتیک اجتماعی برنامه ریزی کرده و این برنامه را در قالب ژنتیک اجتماعی در ایران، عملیاتی کرده است‌.

ذاکری تصریح کرد: کارآمدی راهبردهای ژنتیک اجتماعی برای کاهش شکاف علمی و فناوری ژنتیکی ایران با کشورهای صاحب تکنولوژی در دنیا با اجرای برنامه‌های کشوری پیشگیری بیماری تالاسمی که شایع‌ترین بیماری ارثی کشور است، ابتدا به اثبات رسید و سپس با تعمیم راهبردهای موفق مدیریت علمی و فناوری برنامه تالاسمی به سایر برنامه‌های ژنتیک در اولویت کشور، کاربرد این روش‌ها در سایر برنامه‌های ژنتیک را اثبات کرد‌.

وی اضافه کرد: موفقیت یاد شده پس از تایید با ارزیابی‌های داخلی، تحت بررسی‌ها و ارزیابی‌های کارآمد خارجی با شرکت کارشناسان ردیف اول ژنتیک اجتماعی جهان قرار گرفت و در مستندات علمی معتبر مورد تایید و تحسین واقع شد‌.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اکنون راهبردهای ژنتیک اجتماعی ایران، در جهان منحصر به فرد عنوان شده است و پیگیری و تثبیت آنها در کشور، متضمن از بین بردن شکاف علمی، فناوری ژنتیک و کاربرد علم ژنتیک با پیشرفت‌های خیره کننده برای ایران است‌.

ذاکری با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی شیراز از حضور اساتید کارآمدی در زمینه بیماری‌های ژنتیک بهره‌مند است، اضافه کرد: باید از حضور و نقطه نظرات این اساتید در کمیته‌های مربوطه استفاده شود .

وی مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی، پس از هماهنگی‌های لازم در مرکز خدمات جامع سلامت فاطمه الزهرا(س) و طالقانی در شیراز به صورت پایلوت اجرا می‌شود‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار