محمد فرخ زاده با اشاره به وضعیت نگران کننده بازارهای تاریخی شهر شیراز از جمله بازار وکیل بیان کرد: هیچ کدام از این بازارها سیستم اطفاء و اعلام حریق ندارد و در صورت وقوع حادثه ای با مشکل روبه رو می شوند.
کد خبر: ۵۹۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷ 23 April 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: بازار وکیل شیراز یکی از آثار دوره زندیه است که به فرمان کریم خان زند ساخته شد. این بازار که با شماره ۹۲۴ در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده، یکی از بزرگترین بازارهای تاریخی کشور به شمار می رود.

این بازار هم اکنون نیز دارای رونق است و نه تنها در حوزه کسب و کار بلکه در بخش گردشگری نیز هر ساله شاهد انبوهی از گردشگران خارجی است که برای بازدید به این بازار تاریخی شیراز می آیند.

بازار وکیل و سرای مشیر شیراز در نوروز

طی سال های اخیر با گزارش های مختلفی که نسبت به مخاطرات بالقوه موجود در بازار وکیل شیراز منتشر شد ، دستگاه های ذی ربط نیز اقدام به ساماندهی تاسیسات این بازار تاریخی کرده اند اما آنگونه که مدیر عامل آتش نشانی می گوید هنوز سیستم اطفای حریق بازار کامل و مطلوب نیست.

وجود ادویه جات، پارچه و سایر مواد قابل اشتعال مخاطرات این بازار تاریخی رو چند برابر کرده از این منظر نمی توان ایمن سازی بازار تاریخی وکیل را در اولویت قرار نداد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به وضعیت نامناسب بازار وکیل و بازارهای دیگر شهر شیراز گفت: این سازمان وظیفه انجام کارهای اجرایی را ندارد اما کار ارزیابی را انجام می دهد که بر اساس وظیفه قانونی خود پیرامون وضعیت بازارهای پنجگانه شیراز در رابطه با ایمنی هشدارهای لازم را داده است.

محمد فرخ زاده با اشاره به وضعیت نگران کننده بازارهای تاریخی شهر شیراز از جمله بازار وکیل بیان کرد: هیچ کدام از این بازارها سیستم اطفاء و اعلام حریق ندارد و در صورت وقوع حادثه ای با مشکل روبه رو می شوند.

وی ادامه داد: این بازارها هیچ کدام پرده های دودبند نداشته و حتی امکان تردد خودروهای اطفایی در صورت بروز حادثه ای در این مناطق و بازارها به دلیل انباشت کالا وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه بازار وکیل و دیگر بازارهای تاریخی شیراز از لحاظ سازه ای فرسوده هستند، اظها کرد: در صورتی که حادثه ای از جمله زلزله یا آتش سوزی رخ دهد سیمهای برق به عنوان تهدیدی برای این بازارها به شمار می روند.

وی یکی دیگر از مشکلات این بازار را عدم وجود پمپ در حوضچه ها دانست و بیان کرد: متاسفانه حوضچه های بازار وکیل و دیگر بازارهای تاریخی شیراز فاقد پمپ هست و در صورت وقوع حادثه ای امکان استفاده از آب هم وجود ندارد.

 

فرخ زاده با اشاره به اینکه تاکنون چندین بار تذکرات لازم به شهردار این منطقه، هیات امنای بازار و میراث فرهنگی داده شده، گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ گزارش مفصلی از وضعیت بازار تهیه و به معاون دادستان و دیگر دستگاه های ذی ربط ارائه داده است.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه باید ضرب الاجلی برای رفع مشکلات بازار وکیل تعیین شود، ادامه داد: هیات امنای بازار اعلام کرده اند که کسبه همکاری نمی کنند از این رو ضروری است که هر چه سریعتر اقداماتی برای حل این معضلات انجام شود.

وی با بیان اینکه ضروری است پرده های دودشکن نصب شود، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر برخی حتی دیوارهای بازار را هم اجاره داده و اشخاصی اجناسی را به دیوارها برای فروش نصب کرده و هنگام شب با پارچه این اجناس را می پوشانند که در صورت بروز حادثه با مشکلاتی روبه رو خواهیم بود.

فرخزاده گفت: در این راستا میراث فرهنگی باید بودجه ای برای رفع این مشکلات درنظر بگیرد و نسبت به ترمیم و ایمن سازی بازار اقدام کند.

به گفته وی پارچه هایی از نوع پلاستیک و ادویه جات موجود در بازار وکیل در صورت بروز حادثه ای مشکلات را دو چندان می کند.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در خصوص آخرین وضعیت بازار وکیل و ایمنی آن به خبرنگار مهر گفت: طی چند مدت اخیر اقدامات مناسبی برای ایمن سازی این بازار انجام شده است.

مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در مجموعه زندیه در حال انجام است، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات ساماندهی اطراف بازار و خود بازار است.

وی افزود: به عنوان نمونه از نظر زیرساخت در بازار وکیل شمالی اقدامات خوبی انجام شده که به عنوان نمونه می توان به کف سازی و عبور تاسیسات از کف اشاره کرد.

این فعال حوزه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که این بازار زیبا را تهدید کرده بود ایمنی بازار در بخش تاسیسات بود، اظهار کرد: هر مراجعه کننده ای با مراجعه به بازار وکیل می تواند نا ایمن و غیر استاندارد بودن تاسیسات برق بازار را به صورت عینی مشاهده کند البته طی چند مدت اخیر در بازار وکیل شمالی برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گرفته است.

منیعاتی با بیان اینکه بازار وکیل شمالی به مرمت نیاز دارد، تاکید کرد: علاوه بر تاسیسات موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد احیای کاروانسراهای این بازار است که به عنوان نمونه یکی از این کاروانسراها طی مدت اخیر احیا شد و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

وی ادامه داد: در این رابطه ضروری است کارونسراهایی از جمله کاروانسرای روغنی، احمدی و عراقی در این بازار احیا شوند که به طور حتم در جذب گردشگر موثر است.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس تاکید کرد: برای احیای این بازار ضروری است که میراث فرهنگی نیز نظارت داشته باشد تا شاهد به وجود آمدن مشکلاتی در این مجموعه نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار